8 marknadsföringstips för hemsidans skyltfönster

Vi har chattat med Tristan LeBreton, kreativ chef på 99designs från Vista, för tips om hur man skapar en hemsida där nätbutikens skyltfönster nyttjas på bästa sätt. Läs vidare för att få Tristans råd och få reda på hur man skapar en hemsida som är funktionell, tilltalande och speglar varumärket.

Även om det är helt olika utrymmen med eventuellt olika syften så har faktiskt nätbaserade och fysiska skyltfönster en hel del gemensamt. De kommunicerar ditt varumärke, visar upp dina erbjudanden, engagerar besökarna och bidrar till ökad försäljning. Tack vare dessa likheter fungerar de principer som gäller för att lyckas med skyltningen i en fysisk butik även för den nätbaserade.

Oavsett om du börjar från grunden eller uppdaterar en befintlig hemsida ska du komma ihåg att din onlinenärvaro representerar dig – och ditt företag. Och precis som ett fysiskt skyltfönster ska ditt digitala skyltfönster och marknadsföringen på nätet göra följande:

  1. Uttrycka ditt varumärke.
  2. Locka nya kunder.
  3. Presentera din personal.
  4. Visa upp vad du erbjuder.
  5. Prioritera användarupplevelsen.
  6. Vara uppdaterad.
  7. Innehålla kundcitat.
  8. Driva försäljningen.

1. Uttrycka ditt varumärke.

Dina strategier för varumärkesprofilering på nätet ska överensstämma med tryckt eller fysisk marknadsföring när det gäller färgpalett, typografi, bildmaterial och varumärkesröst. Att skapa ett enhetligt varumärke i all marknadsföring är nyckeln till att göra stort intryck på kunderna och bygga upp verksamhetens trovärdighet.

Ett sätt att bygga upp denna enhetlighet och varumärkets uttryck är med hjälp av färger, säger Tristan. "Färger och känslor är tätt sammanlänkade (det ligger mycket psykologi bakom fenomenet!) och resultatet är att det har stor inverkan på relationen till dina kunder. Därför är färgen inte bara en viktig komponent i din övergripande varumärkesidentitet, utan den är också ett kraftfullt verktyg för att påverka hur människor känner angående ditt företag och hur de agerar på det.” Tristan rekommenderar att använda varumärkets mest dominanta färger mest på hemsidan – till exempel för stora rubriker, bakgrunder eller bilder. Var försiktig med accentfärger, kanske passar de bäst för symboler och knappar.

Tips från VistaPrint

Din hemsida är den perfekta platsen att förse kunderna med mer information om ditt företag också – du behöver inte tänka på att varumärkets berättelse ska få plats på baksidan av ett visitkort. Skapa sidan ”Om oss” och ge besökarna mer kunskap om dig och ditt företag.

2. Locka nya kunder.

Precis som banderoller och gatupratare ska hemsidan fungera som ett marknadsföringsverktyg och locka nya kunder till din verksamhet. Och eftersom hemsidan alltid är öppen och har större räckvidd ska den arbeta ännu hårdare för att få nya kunder att hitta dig.

Börja med att optimera din hemsida för sökmotorer som Google. Inkludera viktiga sökord i texten (exempelvis ”dagspa i Malmö”). Rikta in dig på sökord som förmedlar vad du gör och var du finns – så om någon söker efter ett lokalt spa kommer du att finnas med bland sökresultaten. Arbeta in dessa sökord på olika landningssidor samt som metadata för webbplatsen.

3. Prioritera användarupplevelsen.

Tristan säger att första intrycket av din hemsida är oerhört viktigt. Gör så att potentiella kunder vill stanna kvar på sidan en stund genom att säkerställa att användarupplevelsen fungerar smidigt. ”Även om det exakta webbplatsinnehållet kan variera beroende på företag och målgrupp, är en konsekvent, tydlig varumärkesprofilering och enkel, lättanvänd navigering ett måste för en trevlig kundresa.”

Be vänner och familj att testa hemsidan på sina mobiltelefoner och hemdatorer för att säkerställa att de ser samma sak som du. Och be dem om feedback på näthandel och betalningsprocess. ”Att surfa med mobilen räknas nu som en mycket stor del av e-handelstrafiken … så din webbdesign måste justeras till den skärmstorlek kunden använder. På så sätt får de samma sömlösa varumärkes- och shoppingupplevelse oavsett vilken enhet de använder,” påpekar Tristan.

Och även om du inte använder flyers eller banderoller på hemsidan betyder inte det att du inte kan använda skyltning – men den finns i form av en navigeringsmeny. Varje länk i sidans navigering är som en skylt som hänger ovanför en del av butiken, så att besökarna snabbt hittar det de letar efter och inte tappar lusten och går därifrån. Se till att navigeringslänkar – som Kontakt, Galleri, Produkter och Om oss – är tydliga, beskrivande och ger ett luftigt intryck.

”Det ska omedelbart framgå vem du är och vad du har att erbjuda med en slagkraftig uppmaning till handling som hjälper användarna att ta nästa steg. Det kan exempelvis vara att registrera sig för en gratis provperiod eller att prenumerera på ett nyhetsbrev. För dem som bara vill kika runt ska det vara enkelt att utforska och hitta den information de söker.”

4. Presentera din personal.

När kunder kommer in i en butik får de vanligen ett vänligt välkomnande av någon i personalen. Det hjälper till att bygga upp förtroendet och ger ett ansikte åt ditt varumärke. Din hemsida kan göra samma sak.

Gör din onlinenärvaro mer personlig med en särskild sida för foton och presentationer av alla i personalstyrkan. Bjud in dem att göra blogginlägg eller ha ett urval av produkter som ”Personalen rekommenderar”. Det är ett bra sätt att visa besökarna att det finns verkliga personer bakom varumärket – och gör din följarskara mer lojal.

Tips från VistaPrint

Om besökarna på din hemsida behöver hjälp ska det vara enkelt för dem att kontakta dig. Ha med ett kontaktformulär eller telefonnummer, e-postadress och postadress någonstans där det är lätt att hitta.

5. Visa upp vad du erbjuder.

Om du någonsin har skyltat produkter i en butik vet du hur mycket tankekraft det går åt till att få till det på rätt sätt. Var saker ska placeras och på vilket sätt kan utgöra en stor skillnad i hur folk uppfattar dina erbjudanden i butiken. Samma sak gäller för digital marknadsföring – istället för att klämma in allt på en sida kan du dela upp produkterna enligt kategori så att det inte blir överväldigande för nya besökare. Tristan säger att ett av de vanligaste misstagen småföretagare gör är att (av misstag) skapa alltför röriga hemsidor. ”Ju mer intuitiv du kan göra deras upplevelse, desto enklare blir det för dem att hitta vad de letar efter och göra sina inköp.”

Om du vill ha med många produktfoton rekommenderar Tristan att du väljer foton som framhäver varumärkespersonligheten och matchar ditt varumärke. ”Använd en blandning av bilder på produkter och riktiga människor, till exempel verkliga kunder eller medarbetare som gör något med produkten.”

Enligt Tristan är foton en viktig del av både webbdesign och hemsidans marknadsföring – och kan vara avgörande för om din nätbutik kommer att gå bra eller inte. ”Det är viktigt att alla foton är av högsta kvalitet. Produktfoton bidrar stort till att säkerställa att dina kunder känner sig trygga med att köpa dina produkter då de inte kan uppleva produkterna i verkligheten. Fota produkterna på bästa sätt och undvik arkivfoton och bilder av låg upplösning, då detta kan få din hemsida att framstå som gammal, av låg kvalitet och opålitlig.”

Gå ett steg längre och skapa en stämning med vackra bakgrundsbilder och inkludera många foton av hög kvalitet. Se till att fotona representerar dina produkter och samtidigt överensstämmer med varumärket – om du tillverkar ljus och bara använder naturliga ingredienser kan du till exempel ha med detaljer som blommor och organiska strukturer. Om du säljer tjänster kan du visa före- och efterbilder av ditt arbete.

Oavsett vad du erbjuder ska foton och sortiment uppdateras regelbundet, så att hemsidan känns fräsch och aktuell.

6. Vara uppdaterad.

När hemsidan väl har lanserats bör du inte göra alltför drastiska ändringar – det kan få en tidigare återkommande nätkund att känna sig konfunderad och osäker. Men det är ändå viktigt att hålla innehållet intressant.

Tristan föreslår att tänka på det digitala skyltfönstret som ett fysiskt – det finns enkla saker som håller hemsidan spännande och fräsch. ”Använd gärna en ny accentfärg för att komplettera befintlig färgpalett eller lek med färgnyanser för att ge ny energi åt dina sidor. För att undvika att förändringen känns alltför plötslig eller oväntad för dina besökare kan du implementera uppdateringen i samband med en viss tid på året eller en högtid.

”Dynamiskt innehåll såsom diskreta animeringar, sociala flöden, videoklipp och demonstrationer av nya produkter kan också fungera utmärkt för att förhindra att ditt skyltfönster känns förlegat, och det uppvisar också din varumärkespersonlighet på ett bättre sätt. Bara det att lägga till en enkel slagskugga bakom halvjämna färger kan skapa roliga, framträdande resultat för komponenter som knappar, textrutor, symboler och produktfunktioner.”

7. Innehålla kundcitat.

Kundomdömen är ytterst viktiga för småföretagare … och när du väl har samlat in feedback från dina kunder kan du använda deras kommentarer till din fördel. Du kan sprida ut kundcitaten över hela hemsidan eller skapa en specifik Kundcitat-sida där potentiella kunder kan se vad tidigare nöjda kunder har att säga.

8. Driva försäljningen.

En av de viktigaste funktionerna med en fysisk butik är förstås att sälja produkter. Det kan hemsidan också göra – och den stänger aldrig. Ditt e-handelsskyltfönster kan ta emot beställningar dygnet runt och är därför oerhört värdefullt för slutresultatet. Se till att var och en av dina produkter eller tjänster innehåller tillräckligt med information. Oavsett om det handlar om priser, tillgänglighet eller storlek ska kunderna ha tillgång till all information de kan behöva för att göra sina inköp.

Tips från VistaPrint

Erbjuder du tjänster och inte produkter? Nätbutikens skyltfönster kan ändå vara till stor nytta till exempel om du erbjuder digitala betalningsalternativ och presentkort.

Relaterade artiklar

Så kan rekommendationsmarknadsföring göra ditt småföretag mer framgångsrikt

Lär dig hur du maximerar mun till mun-rekommendationerna för ditt småföretag.

Läs mer

Så besvarar du negativa omdömen som småföretagare

5 steg till att svara effektivt.

Läs mer

Börja handla