Hur du lockar fler kunder med hjälp av proffsiga skyltar

Beräknad lästid: 5 minuter

Oavsett om din butik ligger på en gågata med mycket folk eller undangömd på en liten bakgata, kan rätt sorts butiksskyltning och grafik locka in kunder och hjälpa dem att hitta inne i butiken. Kanske vill du fånga förbipasserandes uppmärksamhet med en kul text. Kanske behöver du marknadsföra ett tidsbegränsat erbjudande. Eller så behöver du bara hänga upp vägledande skyltar i butiken för att hjälpa kunderna att hitta specifika produkter.

En undersökning som FedEx genomfört visade att ”91 procent av småföretagarna höll med om att det är viktigt med läsbar grafik för att locka kunder till företaget”.

Låt oss ta en titt på de olika typer av skyltar som du kan använda, både inne och ute, för att ge de kunder som besöker ditt företag en bättre upplevelse. Och eftersom skyltningen inte blir bättre än dess texter tar vi även upp några praktiska skrivtips.

Enkla tips för skyltningen utanför din butik

Banderollerna, affischerna och skyltarna som du sätter upp och placerar utanför din butik är ofta din första möjlighet att kommunicera med potentiella kunder, och första intrycket är viktigt. Det här är din möjlighet att framhäva den bild du ville ge allmänheten av ditt företag. Folk dömer insidan efter hur det ser ut på utsidan, och den övergripande stilen och skyltningen utanför butiken avgör om folk kommer in och tittar eller fortsätter förbi.

Definiera syftet med varje skylt

Innan du beställer skyltningsprodukter är det bra att ha en plan för varje skylt. Syftet med en utomhusbanderoll kan till exempel vara att marknadsföra en kampanj, medan en fönsterdekal kan informera förbipasserande om dina öppettider. Att skapa ett effektivt budskap på varje skylt blir mycket enklare när du har definierat skyltens syfte.

Här följer ett par exempel på vanliga syften med skyltningsprodukter:

  • Roa
  • Marknadsföra
  • Identifiera
  • Informera
  • Bjuda in
  • Sälja
  • Varna

Locka in kunder

Folk som promenerar förbi din butik är inte bara fotgängare – de är potentiella kunder. Butikens utsida ska locka dem att komma in och ta en titt. Gatupratare är ett populärt alternativ eftersom de är tvåsidiga och kan läsas från två håll, medan ett griffelställ är perfekt om du vill uppdatera texten ofta och göra den mer personlig. Barer skriver ofta vitsiga handskrivna meddelanden på dem för att locka in folk från gatan.

Tänk på läsbarheten

När du utformar butikens utsida är det viktigt att tänka på hur den kommer att synas från andra sidan gatan eller från en förbipasserande bil eller cykel. Texten på skyltarna utanför butiken måste alltså kunna läsas på håll.

Skapa kontrast

Kontrasten mellan textens färg och bakgrunden i kombination med det teckensnitt du har valt avgör skyltens läsbarhet.

En väldesignad utomhusbanderoll kan till exempel göra ett gott intryck, men tänk på att blänk från solen påverkar läsbarheten. Om du har för avsikt att hänga upp banderollen på en plats med mycket direkt solljus ska du se till att ha stor kontrast mellan bakgrunden och texten. Tänk på att skyltens läsbarhet kan försämras om du kombinerar liknande färger.

Många hävdar att man bara har 3,5 sekunder på sig att fånga potentvilket typ av produkteriella kunders intresse när de kör förbi en butik. Skyltningens uppgift är att fånga deras uppmärksamhet. Mörk text på en vit eller gul bakgrund ger stor kontrast.

Enligt Outdoor Advertising Association of America är det här de fem mest läsbara färgkombinationerna:
  1. Svart på gult
  2. Svart på vitt
  3. Gult på svart
  4. Vitt på blått
  5. Grönt på vitt

Få ditt budskap att verkligen sätta sig

Det kan hända att kunder kör förbi ditt företag upp till 30 gånger i månaden om det ligger nära deras hem eller arbetsplats. Din skyltning är alltid synlig, även när du har stängt, vilket ger dig en perfekt möjlighet till varumärkesbyggande dygnet runt.

Med fönsterdekaler kan du visa praktisk information, som öppettider och accepterade betalningssystem, och de kan rentav användas för att locka till köp eller marknadsföra kampanjer. De här små detaljera ska ha ett grafiskt utseende som är enhetligt med resten av butiken och din närvaro på nätet.

Undvik att göra ett rörigt intryck

Det är definitivt ”less is more” som gäller vid skyltning. Till visitkort eller flyers kanske du väljer en mönstrad bakgrund, men tänk på läsavståndet när du utformar en ny skyltprodukt. När kunder läser din text på håll, lönar det sig att hålla det enkelt med en kort text på en enkel och ren bakgrund.

Skrivtips för skyltning

Nu när du har slagit fast syftet med varje enskild skylt är det dags att definiera målet med skyltens budskap.

Här är några idéer:

Erbjud hjälp

Alla skyltar, från butikens utsida fram till disken, ska hjälpa kunderna i interaktionen med ditt företag. Det kan vara så enkelt som att kommunicera vilken typ av produkter som finns i butiken, t.ex. damskor, eller visa kunderna till provrummen.

DU BEHÖVER INTE SKRIKA

Stora bokstäver är den skriftliga motsvarigheten till att höja rösten. Om du varnar för en FARA är det fullt logiskt att använda stora bokstäver. Men om du vill locka någon att ”Börja dagen med vår nypressade apelsinjuice” är det förmodligen bäst att undvika stora bokstäver för att inte verka skrikig.

Var kortfattad men glöm inte att nämna förmåner

Håll texten kort och koncis, men ge läsaren en anledning att slå till. ”Värm dina kalla händer med vår hemgjorda varma choklad” är mycket mer lockande än ”vi säljer varm choklad”.

Uppmuntra kunderna att interagera med dig och din personal. Texter som ”Fråga oss om vår presentinslagning” inspirerar till samtal och skapar en vänskaplig stämning.

Var specifik

Utrymmet på de flesta skyltar är begränsat, så försök att reducera ditt budskap till det allra viktigaste. Genom att uppmana till handling och ange en tidsfrist skapar du en känsla av att det är brådskande.

Till exempel:

Få 50 % rabatt på alla vinterkängor - Gäller t.o.m. 31 jan.

Om du erbjuder reparationstjänster gör före- och efterbilder det enkelt för kunderna att visualisera nyttan med dina tjänster.


Förhoppningsvis kan de här tipsen hjälpa dig att definiera syftet med varje skylt du använder utanför din butik. Det viktigaste att komma ihåg är att ha ett enhetligt utseende på alla skyltningsprodukter och se till att de är lätta att läsa för kunderna.

Relaterade artiklar

Vistaprints guide till skyltdesign

Lär dig att designa stora företagsskyltar såsom banderoller och affischer, och få alla tips du behöver för att fånga kundernas uppmärksamhet.
Läs mer

Så skapar du personliga vinylbanderoller

Upptäck hur du kan skapa och trycka iögonfallande vinylbanderoller online som genererar resultat både inomhus och utomhus.
Läs mer