10 gyllene regler när du ska designa visitkort

Beräknad lästid: 4 minuter

Fullända din design så kommer ditt visitkort få dig att framstå som professionell, bygga upp ett förtroende gentemot kunderna och få ditt företag att utmärka sig bland andra i din bransch.

Byt visitkort med andra deltagare på konferenser, mässor och nätverksträffar – en viktig åtgärd för att följa upp nya möjligheter efteråt.

Så hur kan du säkerställa att ditt visitkort representerar dig och din verksamhet på bästa möjliga sätt? Nyckeln är att förbereda allt i förväg och enkelt ge liv åt idéerna när designfasen väl sätter igång.

Hur du skapar ett bra visitkort

  1. Tänk på att första intrycket räknas

  2. Ditt visitkort säger en hel del om ditt företag. Din design bör kommunicera dina värderingar, särskilja din verksamhet från konkurrenternas och uppmuntra de du träffar att höra av sig. Om du har ett rättframt och formellt sätt att arbeta bör ditt visitkort återspegla dessa kvaliteter. Och om dina produkter eller tjänster istället är lekfulla och kreativa kan du försöka fånga dessa egenskaper med djärva färger och en klatschig slogan.

  3. Välj den storlek och form som passar dina behov bäst

  4. Innan du börjar designa visitkortet är det viktigt att veta vilken storlek och layout det ska ha. Detta påverkar inte bara textstorlek och mängden information du kan ha med, utan kommunicerar också saker som ifall du är traditionell eller gillar att gå utanför ramarna. Horisontella rektangulära kort är det format de flesta känner till och använder. Vertikala kort är ovanligare och kan användas för att skilja dig från konkurrenterna. Om det är ditt mål att synas mer kan du välja ett visitkort i plast eller ett extra tjockt multilagerkort med ett iögonfallande lager mellan fram- och baksida. Bestäm var på skalan din verksamhet befinner sig mellan diskret och djärv.

  5. Välj en design som passar dig

  6. Välj färger och designelement som lätt associeras till din verksamhet, så att kortet är enkelt att känna igen och tydligt representerar de produkter eller tjänster du tillhandahåller. Om du säljer lyxprodukter som smycken eller aftonkläder kanske du vill låta det representeras med en foliedetalj. Eller om du är specialist inom en viss typ av stenhuggeri eller snickeri skulle du kunna inkludera ett foto av ditt arbete för att visa upp just ditt expertområde. Utifrån visitkortets finish och kvalitet kan du berätta för kunderna ifall ditt företag är den mest prisvärda lösningen eller om de kanske bör förvänta sig högre priser från dig. Du kan också låta papperskvaliteten ge en hint till om du har ett nytt och livfullt företag eller en väletablerad verksamhet som har funnits i årtionden tillbaka.

  7. Använd samma design på din hemsida och på allt reklammaterial

  8. På det sättet blir det lättare för kunder att komma ihåg dig. Om du inte har någon hemsida eller annat reklammaterial men däremot en etablerad logotyp eller är känd för något speciellt (kanske en skylt, själva byggnaden, personalens arbetskläder eller liknande) kan du försöka integrera det på ditt visitkort.

  9. Låt en personlig prägel lysa igenom

  10. Du kan utmärka dig genom att ge visitkorten en prägling, upphöjt tryck, metallic-finish eller en ovanlig form och på så sätt få dina kunder att lägga märke till dig.

  11. Ge ditt visitkort flera användningsområden

  12. Använd baksidan av kortet till tidsbokning, lojalitetsstämplar eller kanske en smidig kalender. Tänk kreativt och lägg inte bara till en enkel baskalender, utan försök märka ut datum som kan vara viktiga för dina kunder beroende på vad din verksamhet har att erbjuda dem.

    För trädgårdsföretag kan det till exempel vara praktiskt att märka ut lämpliga tider på året att trimma eller gödsla sina växter. En skönhetsexpert kan istället märka ut de dagar företaget erbjuder specialpriser eller gratisprover. Om du driver en matrelaterad verksamhet kan du skriva korta recept på baksidan av kortet. Du kan också använda visitkortet som etikett om du säljer konst eller handgjorda presenter, till exempel smycken.

  13. Låt visitkortet fungera som ett klister

  14. Med ”klister” menar vi inte att kortet ska vara klibbigt, utan mer bildligt hur länge kortet kan vara på en plats där dina kunder ser det. Vi har märkt att magnetkort fungerar bra för verksamheter som erbjuder återkommande tjänster som rörmokeri, husmålning, trädgårdsarbete, husdjurspassning, frisörarbeten, biltjänster osv. Folk sätter dem på kylen och kastar på så sätt regelbundet ett öga på dem.

  15. Se till att dina kontaktuppgifter är lätta att följa

  16. Det är viktigt att tänka igenom hur kontaktuppgifterna presenteras. Om du är osäker på hur de ska organiseras bör du följa det klassiska sättet:

    • Företagsnamn
    • Förnamn och efternamn
    • Jobbtitel
    • Kontaktinformation (e-post, telefonnummer, sociala medier osv.)

  17. Se till att dina kontaktuppgifter är korrekta

  18. Korrektur. Korrektur. Korrektur. Tydliga kontaktuppgifter, korrekt stavning och ett läsbart teckensnitt i en läsbar storlek är sådant som måste kontrolleras både en, två och tre gånger. Förutom ditt namn och din jobbtitel bör du också ha med företagets namn, telefonnummer, hemsida, e-postadress och användarnamn på sociala medier om dessa är relevanta för din marknadsföring. Gör det enkelt för dina kunder att kontakta dig på det sätt de är mest bekväma med.

  19. Prata med en designer om du är osäker

  20. Om du har turen att känna någon som har erfarenhet av att skapa grafik för trycksaker kan en halvtimmes snack hjälpa till att säkerställa att allt är redo att läggas till på visitkortet. En sådan person kan exempelvis se till att designelement som logotyp framträder klart och tydligt på det fysiska kortet. Det är viktigt att dina bilder har rätt upplösning och att textfälten är i en läsbar storlek. Det sista du vill är att öppna asken med helt nya visitkort och upptäcka att logotypen du laddat upp ser pixlad ut eller att telefonnumret är svårt att läsa.

Relaterade artiklar

Frågor du behöver ställa dig när du ska välja design

Hur vet du om en design är den rätta för dig? Våra experter reder ut det hela.
Läs mer

Information som ska finnas med på ett visitkort

Det är viktigt att ha med rätt typ av information på visitkortet. Läs om vad som får ditt företag att särskilja sig.
Läs mer