Firmenname finden Tipps

Så kommer du på ett företagsnamn

Passion. Energi. Mod. Det är vad som krävs för att starta ett nytt företag. Du har en jättebra affärsidé, du har börjat ta fram en plan och du har en potentiell kundbas i åtanke. Du är (nästan) redo att ta steget.

Det enda som saknas? Ett bra namn.

Ett bra företagsnamn ska get uttryck för den känsla som ditt varumärke förmedlar. Det ska vara lätt att komma ihåg. Det ska påminna dina medarbetare om varför ni gör det ni gör.

Du skulle kunna betala en namngivningsbyrå tusentals kronor för att hitta ett namn som är nytt, trendigt, branschrelevant, lätt att komma ihåg och inte varumärkesskyddat. Men du har bara precis börjat, och du har andra prioriteringar ... i stället för att betala någon för att välja ett namn åt ditt företag, försök att själv hitta inspiration (det är gratis).

I den här artikeln får du arton tips på hur du kommer på ett bra företagsnamn.

  • Använd akronymer
  • Bilda teleskopord
  • Hämta inspiration ur mytologin och litteraturen
  • Använd utländska ord
  • Använd ditt eget namn
  • Ta en titt på en karta
  • Kombinera olika saker
  • Samarbeta med ett annat företag
  • Använd dig av smeknamn
  • Använd en symbol
  • Gör det beskrivande
  • Använd latin
  • Se på din produkt ur en annan vinkel
  • Förkorta
  • Modifiera stavningen
  • Berätta din historia
  • Tala om vad du tror på
  • Välj ett ord ur en ordbok

1. Använd akronymer

Många stora företag använder akronymer i stället för sina fullständiga namn eftersom akronymerna är enklare att komma ihåg. Ta till exempel AOL (America Online) eller BBC (British Broadcasting Corporation). Så om ditt företag heter "Strömbergs reklambyrå", fundera på att kalla dig SRB.

2. Bilda teleskopord

Tänk på två eller tre ord som är betydelsefulla för dig och ditt företag. Kan delar av dem eller hela orden kombineras på något sätt? Några exempel är TripAdvisor, Evernote (av "forever" och "note") och Netflix ("internet" och "flicks"). Ett namn som "SaladGo" visar snabbt att du driver ett matställe som är specialiserat på sallader att ta med, allt i bara tre stavelser.

3. Hämta inspiration ur mytologin och litteraturen

Nike är ett av de mest ikoniska varumärkena ... och i den grekiska mytologin är Nike segergudinnan. Andra välkända företag som Oracle, Hermés och Mars har också mytologiska namn. Gör lite efterforskningar och se om det finns någon mytologisk figur som är relevant för ditt företag.

Om du driver en vinbar kan du kanske använda Bacchus på något sätt i företagsnamnet. Använd dig av Afrodite, kärlekens och fruktbarhetens gudinna, om du letar efter ett namn åt ditt skönhetsmärke.

4. Använd utländska ord

Att använda ett annat språk kan få ditt företag att verka exotiskt ... och gör det lätt att komma ihåg för potentiella kunder. Kanske är det en frisersalong med ett franskt namn eller en tebutik med ett japanskt namn.

Geniale Firmennamen Beispiele

5. Använd ditt eget namn

Det är ditt företag ... varför inte inkludera ditt eget namn? Många kända varumärken använder skaparens namn, som Ben & Jerry's glass eller Boeing (efter grundaren William Boeing).

6. Ta en titt på en karta

Låt dig inspireras av jordklotet. Har du hört talas om näthandelsjätten Amazon? De råkar ha fått sitt namn efter världens största flod.

7. Kombinera olika saker

Pröva att kombinera nummer fem och sex. Kan du kombinera delar av ditt namn med delar av en stad? Ta IKEA som exempel, namnet kommer från grundarens namn Ingvar Kamprad och hans hemby Elmtaryd Agunnaryd.

8. Samarbeta med ett annat företag

Om du samarbetar med en annan entreprenör eller går ihop med ett annat företag, kan du kombinera delar från båda namnen för att skapa ett nytt. När Twentieth Century Pictures och Fox Film Corporation gick ihop, blev de helt enkelt 20th Century Fox.

Kreative Unternehmensnamen finden – Beispiele

9. Använd dig av smeknamn

Har du kallats "Ali" i hela ditt liv? Använd det som företagsnamn för en personlig touch. Eller använd ditt barns namn eller smeknamn för ett känslofyllt (och effektfullt) företagsnamn. Mercedes fick trots allt sitt namn efter grundarens dotter.

10. Använd en symbol

Ett annat sätt att bilda ett företagsnamn är att inspireras av en symbol eller en viktig del av ditt arbete. Ett namn som Naturol förmedlar vad det är för verksamhet och är lätt att komma ihåg. (Perfekt för ett småföretag!)

11. Gör det beskrivande

När du tänker på ditt företag, vilka är orden som beskriver det bäst? Skriv ner alla ord du kommer på, och visualisera hur de kan passa in i din nya logga eller banderoll. Tänk på 7-Eleven: namnet talar omedelbart om vad som är speciellt med företaget (de har öppet från 7.00 till 23.00 varje dag).

12. Använd latin

Kanske läste du latin i skolan och tyckte att det var slöseri med tid ... men tänk om du skulle kunna använda dina kunskaper för att skapa ett namn åt ditt företag? Latin är en stor källa till företagsnamn, som Volvo ("jag rullar") och Acer ("skarp", "kompetent"). Välj ett ord på latin som representerar ditt företag, som Regius.

Gute Firmennamen Vorschläge

13. Se på din produkt ur en annan vinkel

Ta ett steg tillbaka, och se om din produkt påminner dig om något annat ... som en telefon som ser ut som ett björnbär (Blackberry). Kanske startar du ett kosmetikföretag och lägger märke till att dina makeup-paletter liknar blommor. Varför inte använda det i företagsnamnet?

14. Förkorta

Ett bra företagsnamn bör inte vara alltför långt. Om det finns ett ord eller ett uttryck som har stor betydelse för dig, fundera över om du kan använda en del av det till ditt företagsnamn. Cisco är till exempel inspirerat av platsen där det grundades – San Francisco.

15. Modifiera stavningen

Ta bort eller lägg till en bokstav, eller ändra stavningen av ett välbekant ord helt och hållet för att göra ditt företagsnamn mer uppseendeväckande. Ta Flickr och Tumblr som exempel. I de här varumärkena har man tagit bort bokstaven "e" i slutet för att skapa korta och iögonfallande namn. Eller välj ett ord som är viktigt för ditt företag, och hitta på ett nytt sätt att stava det, precis som Reebok har gjort. Sportmärket har inspirerats av ordet ”rhebok”, en afrikansk antilop.

16. Berätta din historia

Finns det en bra historia bakom ditt företag? Varför inte berätta den med ditt företagsnamn? Namn som Virgin (grundarens sätt att tala om att de var helt nya i branschen) har skapats på detta sätt.

Namensfindung Unternehmen – Beispiele

17. Tala om vad du tror på

Använd ditt företagsnamn som ett sätt att påminna dig själv (och dina medarbetare och kunder) om vad du tror på. Ett namn som "Nomad" frammanar genast tankar på resor och äventyr.

18. Välj ett ord ur en ordbok

Om ingen av dessa idéer har gett dig inspiration än, gör då som Twitter och välj ett ord på måfå ur en ordbok.

Coole Firmennamen erfinden – Beispiele

Och sedan då?

När du väl har valt det perfekta företagsnamnet är det dags att agera. Först av allt behöver du se till att det är tillgängligt – du vill ju inte att ditt företag ska heta likadant som en konkurrent. Om ditt namn är helt unikt, säkra ett matchande domännamn, skaffa ett användarnamn på Instagram och fundera även på att ansöka om varumärkesskydd.

Och nu till det roliga – när du väl har ett företagsnamn kan du börja marknadsföra det med lite grundläggande reklammaterial. Visa upp ditt företagsnamn på vykort, visitkort och mycket annat. Var konsekvent med logotyp och teckensnitt för att skapa en kundupplevelse som går i linje med varumärket från början till slut.

Relaterade artiklar

How to pick brand colors using color theory

To new customers, your business’s colors are just as important as your business name. Learn how to make them count.
Läs mer

The non-designer’s guide to branding

Build a brand style guide for your business in nine easy steps.
Läs mer

Börja handla