Vistaprints guide till skyltdesign

När det gäller att skapa uppmärksamhet för småföretag är skyltar ett effektivt sätt att få ut ditt budskap. Vi vet att det kan kännas överväldigande att skapa en skylt så vi samlade våra egna skylt- och designexperter för att ta fram en guide med allt du behöver veta för att välja och designa en skylt. Är du redo att börja fånga potentiella kunders uppmärksamhet? Då sätter vi igång!

Så här väljer du rätt skylt

Är du överväldigad av skyltalternativen? Var inte det – det första steget är helt enkelt att avgöra vad skylten behöver åstadkomma för företaget. Våra skyltexperter har tagit fram några exempel med tillhörande produkter för att hjälpa dig att nå framgång. Om du:

  • Vill skylta i butiken eller på kontoret, fångar du människors uppmärksamhet med affischer och fönsterdekaler.
  • Förbereder för ett inomhusevenemang, till exempel en handelsmässa, passar banderoller, roll-ups och kapaskivor utmärkt.
  • Förbereder för ett utomhusevenemang, till exempel en hantverksmässa, väcker banderoller och plastskyltar uppmärksamhet i trafiken, även från håll.
  • Skyltar för rea, är banderoller, affischer, kapaskivor och roll-ups effektiva sätt för tydlig och iögonfallande marknadsföring.
  • Sprider allmän kännedom om varumärket, är banderoller, affischer, bilmagneter och plastskyltar rätt produkter för att visa upp logotyp, kontaktuppgifter och annan information som du vill ge dina potentiella kunder.

Nu när du har bestämt vad du vill åstadkomma med skyltningen behöver du fundera på var du ska placera den. Gör det genom att ställa dig själv några nyckelfrågor. Ska skyltningen vara inomhus eller utomhus? Om den ska användas utomhus: hur länge kommer den att vara kvar? Behöver den klara av särskilda vindförhållanden? Kommer den att stå ute i regn eller tar du in den under natten? Oavsett om du använder den inomhus eller utomhus, hur hållbar behöver den vara? Hur länge skulle du vilja att produkten höll idealt? Ska du till exempel ta med den till flera mässor runtom i landet eller kommer du bara att använda den en eller två gånger för en speciell händelse?

När du letar efter en specifik produkt som uppfyller dina skyltningsbehov är det mycket viktigt att ha dessa svar i åtanke när du beställer. Olika material klarar olika typer av element. Om du till exempel vet att skyltningen kommer att stå i regn rekommenderar vi att du väljer ett material som står emot regn, till exempel vinyl eller hårdplast. Regn innebär också att du borde hålla dig borta från lättare material som inte är vattentåliga, till exempel affischpapper. Om det kan komma att bli blåsigt behöver du välja en produkt som antingen är tung i sig själv eller kan tyngas ner eller sättas fast.

Se till att du tänker noggrant på hur du ska hänga upp skyltningen eller vilket material du behöver för att fästa den. Ska du använda fönsterutrymme? Kolla in våra fönsterdekaler eller skyltar som kan fästas med sugkoppar. Har du tillgång till pålar eller ett staket? Se till att du har rep eller buntband så att du kan sätta fast skyltningen ordentligt. Har du inte något tillgängligt? Välj en fristående skylt eller ett skyltstativ.

När du väljer plats behöver du tänka på produktens fysiska storlek, särskilt eftersom det är kopplat till hur mycket utrymme du har för skyltningen. Tänk på att ju större tecken, desto lättare blir det att läsa ditt budskap. Välj så stor produkt som möjligt utan att ta upp hela utrymmet. Om du till exempel väljer en fönsterdekal för att informera om öppettider, rea eller en kampanj bör du mäta fönsterstorleken innan du börjar tänka på hur produkten ska se ut. Ett annat exempel kan vara en banderoll som tas fram för att hänga över en ingång. Du behöver välja en banderoll som passar in bra i det givna utrymmet. Om den är för lång kan det bli svårt att hänga upp den och om den är för kort får du mindre plats för budskapet.

Designa din skylt

När du väl har bestämt vilken skylt som passar för dina behov och var den ska vara är du redo att börja designa. Det kan verka svårt att designa en stor produkt men våra designexperter har gett oss sina bästa tips som vem som helst kan använda för att skapa en effektiv skylt:

  • Använd ett stort teckensnitt i fetstil. Typografi är viktigt för att få ut ditt budskap och genom att använda ett kraftigt teckensnitt får du högre kontrast som blir lättare och tydligare att läsa. När du designar en skylt bör du undvika teckensnitt med eleganta och tunna drag.
  • Skriv en enkel text med tillräckligt stor teckenstorlek så att du når den önskade målgruppen. Stora skyltar passar inte för komplicerade budskap. Undvik utbildande innehåll, använd istället skyltar för att dela budskap om kampanjer, varumärket eller evenemang. Försök inte att säga allt på en gång. Välj det budskap som du vill få ut till kunderna och gör det enkelt att läsa. Ju större teckensnitt och text, desto snabbare kommer människor att förstå, oavsett om de sitter i bilen eller går förbi.
  • Skapa högre kontrast för en iögonfallande skylt. Om din logotyp till exempel är i en ljus färg behöver den en mörk bakgrund för att synas. Tänk även på kontrasten i förhållande till skyltens placering. Om du ska hänga en banderoll på en tegelmur kommer den inte att synas om den är röd.
  • Du behöver veta vilket underlag som är bäst för dina bilder. Om du vill lyfta fram konst eller fotografi och inte förväntar dig ett bländande ljus kommer glansigt att fungera bäst för att få bilderna att synas. Matt passar bäst för en skylt som ska läsas.
  • Välj en vektorfiltyp för en logotyp så att den kan storleksanpassas, och en PDF- eller JPG-fil av hög kvalitet för bilder. Vistaprint stödjer en bred variation av filformat för uppladdade designer:
    • Adobe Acrobat 9-dokument (*.pdf) (rekommenderat)
    • Adobe Illustrator CS3 Artwork (*.ai) (rekommenderat)
    • Adobe Photoshop CS3-bild (*.psd) (rekommenderat)
    • Bitmap-bild (*.bmp)
    • GIF-bild (*.gif)
    • JPEG-bild (*.jpg,*.jpeg)
    • Microsoft PowerPoint 2010-dokument (*.ppt)
    • Microsoft Word 2010-dokument (*.doc)
    • PCX-bild (*.pcx)
    • PICT-bild (*.pic,*.pict,*.pct)
    • PNG-bild (*.png)
    • PostScript-dokument (*.ps)
    • TIFF-bild (*.tif,*.tiff)
  • Ladda upp en högupplöst bild eller logga. Ju större banderoll, desto högre upplösning krävs för dina foton. Ignorera det inte om du får ett upplösningsfel. Bilderna har antagligen rätt upplösning om de är:
    • Foton som har tagits med en kvalitetskamera.
    • Stockfoton.
    • En logotyp som gjorts av en professionell designer eller med våra designtjänster.

Nu när du har dessa experttips är du redo att skapa en iögonfallande banderoll. Även om du hoppar över ett steg innebär vår nöjdhetsgaranti att du kommer att få en skylt du kommer att gilla. Så låt inte längre rädslan för att designa stå i vägen för att få ut ditt företags budskap.