Var synlig och stick ut:
Så marknadsför hantverkaren Mark Monjonell sitt företag

En av småföretagarens största utmaningar är att särskilja sig från konkurrenterna – och det gäller oavsett bransch. Här kan du läsa mer om hantverkaren Mark Monjonells marknadsföringsmåsten och hur han använder bland annat visitkort, bilmagneter och pikétröjor för att göra ett proffsigare intryck och sprida ryktet om sitt företag.

Verksamheten bakom

Ett känt talesätt lyder: ”Gör det du älskar och du behöver aldrig jobba en dag i hela ditt liv.” Och även om många småföretagare brinner för det de gör tror vi nog att de även skulle hävda att det ligger en hel del arbete bakom att driva ett företag.

Som ägare av Handyman Barcelona är Mark Monjonell det perfekta exemplet – för sex år sedan lämnade han ett heltidsjobb för att uppfylla sin dröm som hantverkare. ”Jag arbetade på ett stort och opersonligt företag och på fritiden hjälpte jag mina kompisar med diverse mindre reparationer och renoveringar. Min fru påpekade hur mycket jag verkligen tyckte om de här småjobben och uppmuntrade mig att göra något av det. Jag tycker att alla borde arbeta med något de älskar.”

Mark har snickrat och fixat ända sedan barnsben – när han var liten arbetade hans pappa som målare. Mark hjälpte ofta sin pappa om somrarna … om han inte var upptagen med att ta isär och sätta ihop cyklar. Han säger att hans nyfikenhet så småningom ledde till ännu mer mekande och knåpande och slutligen till att låta snickrandet bli hans levebröd.

Idag gör han allt från att hänga upp tavlor (Mark är expert på hur knepiga väggar i riktigt gamla byggnader ska hanteras) till att bygga om hela hus. Han tycker verkligen om att driva eget eftersom: ”Då kan man själv bestämma över sin tid. Tid är något man aldrig kan få tillbaka … det är något värdefullt … [och] varje dag lär man sig något nytt.”

Marks marknadsföringsverktyg

När Mark startade sitt företag var flyersdet första reklammaterialet han någonsin beställde – han hade inte ens bestämt vad företaget skulle heta. (”Det var löjligt dumt gjort”, tillägger han.) Men han förstod snart att han behövde höja sig till en högre nivå och skaffade en logotypdesign, ett riktigt företagsnamn och professionella foton. Han tog hjälp av en frilansdesigner som skapade en logotyp och fick igång hans hemsida, och han anlitade en fotograf som tog professionella porträttbilder av honom.

”I början gick det åt en stor mängd flyers för jag bodde i ett område med många utlandsboende.” Han ville dra nytta av sina språkkunskaper och inriktade sig på engelsktalande kunder. Så genom att placera sina flyers på kaféer, i barer och i butiker och så vidare såg han till att rikta uppmärksamheten mot sitt namn och sin verksamhet. Nu har han även börjat med sociala medier … hans favorittaktik är korta videoklipp och inlägg på Facebook och Instagram. I samtliga kanaler är han tydlig med att berätta att han talar fyra språk – en unik förmåga som hjälper till att särskilja honom från mängden och locka fler kunder.

”I början gick det åt en stor mängd flyers för jag bodde i ett område med många utlandsboende.” Han ville dra nytta av sina språkkunskaper och inriktade sig på engelsktalande kunder. Så genom att placera sina flyers på kaféer, i barer och i butiker och så vidare såg han till att rikta uppmärksamheten mot sitt namn och sin verksamhet. Nu har han även börjat med sociala medier … hans favorittaktik är korta videoklipp och inlägg på Facebook och Instagram. I samtliga kanaler är han tydlig med att berätta att han talar fyra språk – en unik förmåga som hjälper till att särskilja honom från mängden och locka fler kunder.

Ända från början har Mark också använt visitkort … ”Det var en av mina första kostnader som företagare.” ”Ha alltid med dig fler visitkort än du tror att du behöver”, tipsar han. Han delar gärna ut några extra till sina kunder, så att de kan ge dem vidare till sina vänner med mun till mun-metoden, och byter visitkort med andra verksamma i branschen.

MUST-HAVE-RÅD

På ena sidan av visitkortet har Mark ett porträttfoto av sig själv så att kunderna vet vem han är och hur han ser ut innan han dyker upp hemma hos dem. ”Det känns som att folk känner mig när jag går in i deras hus.”

En annan av Marks sedan länge använda marknadsföringsmåsten är specialdesignade pikétröjor ochT-shirts. ”Jag är övertygad om att det är viktigt att se professionell ut … och att första intrycket räknas – mycket. Ju prydligare utseende, desto trovärdigare blir verksamheten … trots att jag bara är en kille som fixar saker.”

”Jag är övertygad om att det är viktigt att se professionell ut … och att första intrycket räknas – mycket. Ju prydligare utseende, desto trovärdigare blir verksamheten … trots att jag bara är en kille som fixar saker.”

Hans tröjor finns i många olika färgkombinationer och varianter, men hans logotyp är konsekvent. ”Pikétröjan är min formella klädsel när jag åker för att träffa en kund för första gången eller när jag har en intervju. Om jag ska måla en lägenhet har jag en vit T-shirt med logga. Om jag renoverar eller bygger något har jag en T-shirt i färg med logga.”

Bilmagneter är ett av de nyare inslagen bland Marks marknadsföringsmåsten – de ger trovärdighet till hans fordon (familjens vardagsbil!) när han parkerar i en lastzon eller lämnar av byggmaterial för ett projekt. ”Jag tror fullt och fast på att enkelhet är effektivt”, så hans bilmagnet innehåller bara hans företagsnamn, logotyp, telefonnummer och hemsideadress.

MUST-HAVE-RÅD

Mark ber alltid sina kunder lämna ett omdöme – oavsett hur litet jobbet är.
”Jag kan berätta hur bra jag är, men du vet inte om det stämmer förrän jag är hos dig.”

Högsäsong … och en pandemi

Mark sysslar mestadels med vardagsunderhåll och reparationer året om, men sommaren är den stora målarsäsongen. Han har byggt upp ett nätverk av specialleverantörer han kan hänvisa till om han själv inte kan ta sig an uppgiften. Det kan gälla både tidsbrist och bristande expertis (elarbeten exempelvis). ”Något jag önskar att jag visste om innan jag startade mitt företag var hur svårt det är att ha att göra med oprofessionella näringsidkare. Förlita dig på människor du har arbetat med tidigare och bygg starka affärsrelationer. Dessutom har du då tillgång till fler personer med fler tjänster.”

Covid-19-pandemin har haft både positiva och ogynnsamma effekter på Marks verksamhet. Han förlorade några av sina större företagskunder då många kontor har slagit igen och folk arbetar hemifrån. Men eftersom många spenderar mer tid i hemmet lägger de märke till saker som behöver repareras eller bestämmer att saker ska förnyas … så han får ta hand om det istället. Mark har såklart anpassat sina metoder så att de följer de striktare säkerhetsrestriktionerna. Han har munskydd på sig medan han arbetar och han ser till att kunderna uppehåller sig i ett annat rum så att de kan hålla säkert avstånd.

Om framtiden

För tillfället är Mark nöjd med storleken på sin verksamhet. ”Jag föredrar att koncentrera mig på ett projekt i taget … alla jobb är olika så [på så sätt] kan jag skapa ett arbetslag per projekt.” Men han funderar ändå på hur han kan utvidga sin verksamhet – han har lekt med tanken på ett franchisekoncept eftersom han tror att varje marknad har behov av en pålitlig, engelsktalande hantverkare.

Han funderar också på vad han kan göra för att utöka sina marknadsföringsverktyg. ”Det finns så mycket att välja mellan, men jag tror att nästa sak jag behöver är en magnet att sätta på min motorcykel. Jag borde också ordna några flyers eftersom de är perfekta att ge till kunder så att de har mitt nummer nära till hands … eller att lägga ut på konditorier eller i järnaffärer.

Till sist delar Mark med sig av några råd för andra spirande småföretagare. ”Ha ett vårdat yttre och kom alltid i tid. Det är bra att inte lova för mycket eftersom allting inte alltid går enligt plan!”

MUST-HAVE-RÅD

Det bästa affärsråd Mark någonsin har fått? ”Gör det du älskar, så gör du det rätt.”

Relaterade artiklar

Skaffa stilen Lokal medvetenhet

Marknadsför ditt varumärke med reklammaterial att använda i farten.

Read more

13 inexpensive marketing ideas for small business owners

Check out our 13 budget-friendly ideas to promote your business

Läs mer

Så här förändras småföretagande under 2021

Få en nystart 2021 med nya idéer på hur du kan förändra din företagsstrategi

Läs mer

Bästa teckensnitten till visitkort

23 designergodkända teckensnitt till visitkort.

Läs mer

Börja handla