Sprid förväntan med leveranser som ger julstämning

Ibland är det utsidan som räknas ... särskilt när det gäller inslagning till jul eller andra högtider. Som småföretagare är högtider det perfekta tillfället att slå in gåvor i mer än bara fint papper. När det gäller paketering 2021 kan extra omsorg hjälpa till att öka kundernas lojalitet med ditt företag och stärka varumärket – särskilt om det är ert första år i branschen.

Här kan du se hur Maya Creations använder paketering som speglar varumärket och passar högtiderna perfekt. Vare sig du bara säljer online, har en fysisk butik eller ska ha ett popup-stånd på lokala marknader kan du få bra tips här. Se till att göra riktigt bra intryck på befintliga och nya kunder.

5 sätt att julifiera paketeringen:

  1. Hjälp till med inslagningen
  2. Använd förpackningsmaterial som speglar ditt varumärke
  3. Visa upp ditt småföretags ursprung
  4. Tacka med ett specialerbjudande
  5. Lägg med något extra

1. Hjälp till med inslagningen

Den här tiden på året är det många som får paket ... så gör det enkelt för dina kunder att skicka färdiginslagna paket till nära och kära. Det är en service som kommer att uppskattas – och imponera på kunderna. Gör det enkelt för kunderna att lägga till paketinslagning mot en låg avgift (eller gör det gratis när de handlat för en viss summa), och ta med dig allt material du behöver till marknaden.

Tips från Vistaprint

Julklappar behöver kort – erbjud tomma kort som kunden kan skriva julhälsningen på innan paketet läggs under granen.

2. Använd förpackningsmaterial som speglar ditt varumärke

Se till att allt du använder till inslagning, från silkespapper till tejp, passar ihop med ditt varumärke och din stil. Erbjud inslagning i ditt varumärkes färger och stil och se till att det passar alla slags mottagare, oavsett vilken högtid de firar. Här använder Maya Creations rött, grönt och rosa i helgmönster som passar bra ihop med deras vanliga gröna logotyp. Den här helginspirerade designen gör snabbt och enkelt vanliga etiketter, klistermärken och papperspåsar till marknadsföring som stärker varumärket.

3. Visa upp ditt småföretags ursprung

Om du möter dina kunder i butik eller på marknader kan du småprata med dem eller berätta lite om ditt varumärke. När du packar deras köp kan du erbjuda en informationsbroschyr eller ett vykort där de kan läsa mer om ditt företag – eller ge vidare till mottagaren av gåvan de köpt.

4. Tacka med ett specialerbjudande

Se till att kunderna vet hur tacksam du är för deras köp med hjälp av ett erbjudande – det uppmuntrar till fler köp och ser till att de kommer tillbaka och vill handla igen. Något så lite som 10 % rabatt eller fri leverans kan få kunderna att känna sig viktiga och speciella. Tryck erbjudandet på ett visitkort och skicka med det – häfta fast det på en papperspåse eller på kvittot.

5. Lägg med något extra

Gör något utöver det vanliga när du får kunder i din fysiska butik eller ditt marknadsstånd. När kunden har köpt en vara kan du överraska dem och skicka med något litet extra i påsen. Kanske ett prov på en ny vara, tips på kommande produkter eller reor, roliga klistermärken eller en gåva när de handlat för stora summor. Köpte kunden ett porträtt av sitt husdjur? Skicka med hundgodis eller hänge till halsbandet. Köpte någon en lavendeltvål? Skicka med ett cerat med samma doft. Det är såna här genomtänkta detaljer som kunderna blir glada för och lägger på minnet.

Ge bort paketinslagning till onlinekunder

Börja med utsidan

Visa att du lägger lika stor vikt vid paketeringen som vid dina produkter. Då kan du skapa en upplevelse för kunderna redan när leveransen kommer fram. Om du ska skicka iväg en beställning är det bra om all förpackning du använder speglar ditt varumärke – allt från fyllnadspapper till pakettejp.

Tips från Vistaprint

Ett vackert inslaget paket passar utmärkt till unboxing på Instagram. Uppmuntra kunderna att dela med sig av sina unboxing-upplevelser i sociala medier (och att följa din butik!). Skriv det på ett informationsblad eller vykort som du skickar med i alla beställningar.

Ge mottagaren av gåvan lite historik

Skicka med ett vykort med ditt varumärkes historia i alla dina leveranser – det är alltid en inspirerande touch, men särskilt under högtider. Eftersom du inte träffar din kund ansikte mot ansikte kan du på så sätt berätta lite om dig och passionen bakom varan. Ett vykort med information ger dig också chans att göra intryck på mottagaren. (Glöm inte att de är en möjlig ny kund!) Om de gillar produkten och ditt varumärkes budskap är det stor chans att de själva vill handla av dig.

Lägg med ett personligt meddelande

Eftersom du inte kan tacka onlinekunderna personligen kan du beställa en uppsättning tack-kort eller hälsningskort och skriva ditt tack för hand. Det är en liten gest som räcker långt ... och ett vykort med logotyp stärker ditt varumärke. Om varan ska skickas som present till en annan mottagare kan du erbjuda dig att skicka med ett hälsningskort med ett personligt meddelande från givaren. Det är ett riktigt bra sätt att få givaren att framstå på ett bra sätt, även om hen inte skickade paketet själv.

Den färdiga stilen

Om du möter dina kunder i butik eller på marknader kan du småprata med dem eller berätta lite om ditt varumärke. När du packar deras köp kan du erbjuda en informationsbroschyr eller ett vykort där de kan läsa mer om ditt företag – eller ge vidare till mottagaren av gåvan de köpt.

  1. Hängetiketter. Gör en vanlig papperspåse lite mer speciell med en fin hängetikett.
  2. Papperspåsar. En helginspirerad design gör att den här papperspåsen med ditt varumärke passar perfekt för säsongen.
  3. Visitkort. Ett visitkort med ett bonuserbjudande är perfekt för att inspirera till köp efter helgerna.
  4. Styckvis klistermärken Utskurna klistermärken är alltid roliga på inslagna paket.
  5. Vykort Tacka med ett vykort.

Börja handla