9 sätt att sälja mer

Estimated Reading Time: 5 minutes

Att uppmuntra människor att komma in i din butik eller restaurang och ta en närmare titt är högprioriterat för varje företagare med serviceinriktning.

Men det är inte alltid så lätt.

Hur många gånger har du inte sett människor närma sig din verksamhet för att sedan bara gå vidare?

Chansen är stor att du redan använder någon taktik för att dra till dig förbipasserande – du kanske lockar med ett inbjudande skyltfönster, ett vitsigt meddelande på ett griffelställ eller en frestande doft av kaffe.

Men när de potentiella kunderna väl har kommit innanför dörren måste du få dem att göra mer än bara ta en snabb titt omkring och gå ut igen tomhänta. Men hur?

Med följande tips kan du få dem att köpa något också.

1. Låt kunderna testa innan de köper

Minns du när du köpte kulglass senast?

Som vanligt tänkte du säkert som de flesta att bara köpa en smak eller två. Men det var innan du fick testa den senaste pekannöt-/kola-smaken som just hade kommit in. Innan du hann säga ”mums!” hade du plötsligt en kula extra i bägaren. Utan att fastna för mycket i just motståndskraft finns det en värdefull lärdom i detta.

Ett oemotståndligt smakprov är ett effektivt sätt att:

  • sälja mer
  • få feedback om en ny produkt
  • I juicebarer och tebutiker gör man det ofta. Bara genom att investera och satsa lite kan du mäta kundernas åsikter och övertala dem att köpa den produkt de just testade.

    2. Kundernas rörelsemönster

    Om du nyligen har öppnat din verksamhet kan du spåra vilken väg kunderna tar de första veckorna. Lokalens layout och produkternas placering kanske är självklar för dig, men du kan bara se om de är effektivt distribuerade utifrån hur kunderna rör sig i butiken och interagerar med produkterna.

    Om de inte hittar det de letar efter kan de inte köpa det heller.

    Du ska heller inte vara rädd att fråga kunderna om praktisk feedback om butikens layout och hur varorna visas upp. Om du får denna återkoppling i ett tidigt skede kan du snabbt skapa en avslappnande och inbjudande lokal där kunderna känner sig bekväma.

    3. Uppmuntra rekommendationer

    En vanlig taktik som kaffeställen ofta använder för att vidga sin publik är att erbjuda befintliga kunder förmåner för att rekommendera andra att komma dit. Detta blir allt vanligare och fungerar särskilt bra när både den befintliga och den potentiella kunden har något att vinna. Detta kan även nyttjas i detaljhandel och olika typer av skönhetssalonger.

    Hur många gånger har du testat något och beslutat att det inte var något för dig, men skulle passa utmärkt på en vän eller någon i familjen?

    Använd sociala medier eller enkla lojalitetskort som kan delas ut till vänner och släktingar – eller en kombination av båda.

    4. Testa Feel, Felt, Found-metoden

    Feel, Felt, Found-metoden är en klassisk strategi som syftar till att smidigt få dina kunder att tänka på ett annat sätt om de avskräcks från att köpa något på grund av priset. Istället för att fokusera på priset på en produkt är tanken att du framhäver fördelarna och det mervärde produkten kan tillföra hos användaren.

  • Säg till kunden ”Jag förstår hur du känner”. Det visar att du lyssnar till kunden och har empati.
  • Nämn någon annan som kände på samma sätt till att börja med. På så sätt får kunden veta att de inte är ensamma och att saker kan förändras.
  • Berätta att den personen upptäckte att han eller hon fick exakt rätt produkt i och med köpet. Det kan vara komfort, hållbarhet, lätt användning osv.
  • Till exempel:

    ”Jag har hört det tidigare om de här skorna. Först tyckte jag också att de var för dyra, men sen hörde jag av andra hur länge de håller. En av mina kunder har haft samma par i fyra år och sulan är fortfarande som ny.”

    5. Bunkra upp med det som säljer bra

    Även om du inte har fyra storlekar av samma plagg på hyllorna är det viktigt att ha de bäst säljande artiklarna i lager och att kunden är medveten om att det finns andra storlekar om de frågar efter dem. En enkel skylt någonstans i butiken om att det finns fler storlekar på lagret bör räcka.

    Om något skulle vara slut på lagret kan du ta tillfället i akt att få kundens e-postadress, så att du kan meddela när varan har kommit in igen.

    6. Erbjud experthjälp

    Om du säljer produkter som kläder och presenter som inte är unika för din verksamhet kan du använda lokalen som utställning. Som kunder har vi vant oss vid att besöka fysiska butiker för att undersöka en produkt innan vi jämför priserna online. Även om många anser att detta är en orättvis fördel för e-handeln kan det ge dig en möjlighet att positionera sig själv som en pålitlig expert.

    Om du säljer en nischad produkt kan kunderna mycket väl ha stor kunskap om den innan de kommer till din butik. Inget är mer professionellt än om du kan mycket om ditt produktsortiment och jämförbara fördelar mellan olika varor. Alla konsumenter älskar att få reda på mer från extrakunnig personal. Det kan också reda ut eventuella oklarheter om en produkt. Men det här får man verkligen bara tillgång till om man fysiskt besöker en butik.

    Om du kan demonstrera mervärde genom att erbjuda experthjälp till personer som tittar runt i butiken är det mycket troligare att du kan få dem att köpa något – och mindre troligt att förlora dem till en onlinekonkurrent.

    7. Skapa ett butikserbjudande via Facebook

    Ett butikserbjudande via Facebook är ett bra sätt att locka fler kunder till verksamheten. Det är enkelt att få tillgång till erbjudandet via Erbjudande-fliken och visa upp det med sin telefon vid kassan. Du kan också välja att använda en streckkod eller QR-kod som skannas vid kassan för en snabb och enkel process. Dessutom påminner Facebook dem som har visat intresse för ditt erbjudande när det är på väg att upphöra.

    Här kan du läsa mer om hur du skapar butikserbjudanden på Facebook.

    8. Optimera kassaområdet

    Vad skulle vara ett lämpligt impulsköp i kassan? Dekorerade kakor att ta med på ett café, vattenavvisande skyddsspray för mocka i en skoaffär eller snygga scarfar i en boutique är bara några exempel. Om bara så lite som 20 % av kunderna plockar till sig en extra vara på slutet kan det göra stor skillnad för resultatet.

    Använd produkter som kompletterar dina bästsäljande varor och kan lösa ett problem. Putsdukar och andra rengöringsprodukter vid kassan i en butik som säljer solglasögon ser till att kunderna kan hålla sina nyinköpta produkter rena och fina längre.

    9. Erbjud e-kvitton

    När kunderna betalar kan du erbjuda dem att få kvittot på elektronisk väg skickat via e-post. På så vis undviker kunderna att få fickan fulla av papper som ändå bara hamnar i papperskorgen och det är dessutom enklare och mer praktiskt att spara kvittona digitalt. Som företagare är det ett sätt för dig att samla in kundernas e-postadresser dit du även kan skicka information om reor och andra erbjudanden. Det är en möjlighet att utöka och skapa en relation med det kunden som sträcker sig utanför butiken, baren, caféet eller restaurangen. Det kan vara smart att be kunden ange sin e-postadress direkt på en surfplatta eftersom det minskar risken för felstavningar avsevärt.

    Varför inte sporra dem med att erbjuda ett presentkort om de registrerar sig?

    Detta är bara några av alla de sätt du kan uppmuntra kunder till att handla av dig och inte från en konkurrent. Om du har strategier som har fungerat för dig och som du vill dela med dig av får du gärna kontakta oss.