Så startar du ett småföretag i hemmet

Enligt amerikanska Small Business Administration drivs cirka 50 procent av alla småföretag hemifrån. Och eftersom många av oss just nu spenderar mer tid hemma än någonsin tidigare kan detta vara den perfekta tidpunkten för dig att etablera ditt eget mikroföretag.

Det finns många fördelar med att driva verksamheten hemifrån – eller från en dator. Omkostnaderna är låga, flexibiliteten hög och du är berättigad till vissa skattelättnader. Du får också möjligheten att tjäna pengar på det du älskar, skapa en ny inkomstkälla och lära dig nya färdigheter.

Om du funderar på att starta ett företag hemifrån ska du följa dessa steg:

  1. Fastställ om det passar att driva din typ av verksamhet hemifrån.

  2. Om det gör det iordningställer du ett kontor eller en arbetsplats.

  3. Utveckla verksamhets- och marknadsföringsplaner.

  4. Säkerställ att du följer lokala regler och bestämmelser.

1Fastställ om det passar dig att arbeta hemifrån.

Om du vill starta ett företag som kräver minimalt med personlig interaktion med andra människor har du hittat rätt med en hemmabaserad verksamhet. Oavsett om du startar en e-handelsbutik för att sälja specialdesignade t-shirtar eller erbjuder tjänster inom hemsidedesign kan du effektivt driva den typen av verksamheter var som helst ifrån där det finns en internetuppkoppling.

Är du makeup-artist och planerar att erbjuda dina tjänster hemma hos dig själv? Eller är du revisor som bjuder hem dina kunder när det är dags att deklarera? Det är såklart möjligt att erbjuda den här typen av tjänster i hemmet, men du kommer antagligen att behöva mer än en makeupväska eller en bärbar dator. Fundera över hur bekväm du skulle känna dig med att ha kunder i ditt eget hem och hur troligt det är att du skulle kunna skapa ett utrymme specifikt ämnat för det som har med jobbet att göra.

Om du inte känner dig bekväm med kunder i hemmet kan du ändå fullfölja dina drömmar om ett småföretag – erbjud dina kunder att du kan komma till deras hem eller kontor, eller investera i en skåpbil eller liknande och gör din verksamhet flyttbar.

2Iordningställ ett kontor eller en arbetsplats

När du arbetar hemifrån är det viktigt att separera arbete och fritid. Även om det bara handlar om ett skrivbord i hörnet av vardagsrummet är det bra för både din mentala hälsa och produktiviteten att avgränsa det område som betyder arbete. Försök att inte ha det stökigt här – det gäller speciellt om du tar emot kunder i hemmet.

När du är redo att iordningställa en arbetsplats ska du läsa om dessa sex komponenter för en lyckad infrastruktur gällande hemmajobbet listade av Architectural Digest:

  1. Strömförsörjning.

    Extra datorer och skrivare kommer att öka din strömförbrukning, så se till att elinstallationerna i hemmet är anpassade för detta.

  2. Internet.

    Se till att wifi-signalen är tillräckligt stark där du sitter och jobbar, och köp en ny router om så behövs.

  3. Belysning.

    Vanligtvis är belysningen mer dämpad i hemmet än på ett vanligt kontor och för att undvika trötta ögon och huvudvärk är det viktigt att se till att du har tillräckligt med ljus vid din arbetsplats. Testa även datorns kamera så att du vet att ljuset är tillräckligt bra när det är dags för ett Zoom-möte eller en videokonferens.

  4. Ventilation.

    Create optimal climate control in your home office with a fan or air conditioning unit.

  5. Cirkulation.

    ”Se till att det inte är stökigt på arbetsplatsen och att luften kan cirkulera utan hinder. Säkra kablar och sladdar och ta bort onödiga möbler.” Håll arbetsplatsen så minimalistisk som möjligt.

  6. Tilltalande visuella objekt.

    Placera ut minst ett visuellt tilltalande objekt för att göra utrymmet trevligare, kanske en krukväxt, ett familjefoto eller en tavla.

3Utveckla verksamhets- och marknadsföringsplaner.

Att skapa en verksamhetsplan kan vara vägen till framgång … och att marknadsföra verksamheten på rätt sätt är viktigt för att lyckas.

Din verksamhetsplan bör innehålla en sammanfattning av din idé, efterforskningar om målgrupp och konkurrens, ekonomisk planering och praktisk framställning. En välskriven verksamhetsplan är bra att ha till hands – den kan du visa fram om du ansöker om ett starta eget-lån eller letar efter investerare. Den fungerar även utmärkt som referenspunkt när du etablerar din verksamhet och ger dig något att förhålla dig till gällande dina mål.

Du behöver också en marknadsföringsplan. Du startar ett nytt företag, så du måste berätta att du finns. Digitala verktyg som hemsidor och sociala medier har låga kostnader och är effektiva marknadsföringskanaler, medan traditionella marknadsföringsmetoder (som flyers och vykort) kan ha stor genomslagskraft lokalt. Och var inte rädd att tänka utanför boxen – överväg att gå med i nätverkande onlinegrupper eller lokala grupper, att samarbeta med väletablerade lokala företag eller ge bort reklamgåvor på Instagram-kontot.

4Följ lokala regler och bestämmelser.

Se till att efterleva nationella och lokala regler för just verksamhet i hemmet. Detta kan inkludera ett speciellt tillstånd eller F-skattsedel, att upprätta en speciell bolagsform som enskild firma och att säkerställa att det faktiskt är tillåtet att bedriva verksamhet från där du bor.

TIPS FRÅN VISTAPRINT

Som småföretagare kan du har rätt till vissa skatteförmåner – till exempel avdrag för hemmakontor. Se till att ha koll på alla utgifter och fundera över om det kan vara värt att anlita en revisor som kan hjälpa dig att nyttja diverse avdrag.