40 sätt att säga tack till medarbetare och kunder

Beräknad lästid: 4 minuter

Det är viktigt att säga tack – det känns bra, det får andra att känna sig bra och det är bra för affärerna. Och inte behöver det vara dyrt heller. Här kan du läsa om olika sätt att tacka personal och kunder – och börja skörda frukterna av starkare affärsrelationer.

Tacka personalen

Uppskattade medarbetare är glada medarbetare, och glada medarbetare gör ett bättre jobb. Testa några av tipsen och stärk personalens jobbmoral.

  1. Säg tack öga mot öga. Det blir mest äkta om du visar din uppskattning personligen.
  2. Gör fredagar till något extra roligt. Låt medarbetarna sluta tidigare och gå på After work eller ta en pizza (eller något nyttigare – försök att hålla koll på vad de gillar).
  3. Lämna ett handskrivet meddelande. Det kvittar om det är ett tackkort eller bara en post it-lapp – det är personligt, har stor genomslagskraft och kommer alldeles säkert att uppskattas. Tänk på att vara specifik.
  4. Bjud dem på lunch. Bjud personalen på en smaklig måltid och låt alla lära känna varandra lite bättre.
  5. Värdesätt ett gott arbete. Har någon gjort något extra bra? Var specifik och beröm honom eller henne för ett väl utfört jobb.
  6. Stick iväg över dagen. Ge medarbetarna en chans att komma varandra närmare i en rolig aktivitet som paintball, vinprovning eller vandring – välj något som passar ditt team.
  7. Ge presenter. Får medarbetarna en flaska vin eller ett presentkort vet de att deras hårda arbete uppskattas – du måste inte vänta tills det blir jul eller att någon fyller år.
  8. Anordna en fest. Låt personalen lätta lite på trycket och lära känna varandra bättre (du står för drinkarna).
  9. Ta med något gott att bjuda på. Välj en härlig fruktkorg och några goda kakor, så blir alla nöjda.
  10. Kom ihåg dem som får kringarbetet att fungera. Visa uppskattning för brevbäraren, städerskan och andra som ser till att verksamheten löper på.
  11. Matcha välgörenhetsdonationer. Hjälp dina medarbetare att stödja en välgörenhetsorganisation de brinner för genom att matcha deras bidrag.
  12. Kom ihåg födelsedagar. Ingen tycker om att bli bortglömd – ett omtänksamt kort eller en liten present är allt som krävs.
  13. Ge ledigt en dag. Det här uppskattar nästan alla – oavsett hur hängivna de är sin arbetsplats.
  14. Uppgradera arbetsplatsen. Ta reda på om personalen trivs i lokalerna – om inte, vad är det de saknar? En glad medarbetare är en produktiv medarbetare.
  15. Ordna frukost. Beställ in en frukostbuffé eller gå gemensamt ut på stan och ta en kaffe.
  16. Dela ut ett pris. Uppskatta extra bra insatser med ett pris – du kan dela ut det veckovis eller månadsvis.
  17. Gratis massage. Det är inte du som ska massera – hyr in ett proffs. Du kommer att förundras över vad en 45 minuters-massage kan göra för produktiviteten och personalens jobbmoral.
  18. Uppmuntra utbildning. Hjälp dina anställda att bli bättre på sitt arbete genom att betala för utbildningar och kurser för dem.
  19. Visa respekt och hänsyn. Det tar bara ett ögonblicks frustration att spoliera allt fint arbete med att utveckla en positiv relation.

Tacka dina kunder

Kunderna är själva livsnerven i en verksamhet, så det gäller att ta väl hand om dem. Glada kunder är mer benägna att hålla sig lojala och rekommendera dig till vänner och familj.

  1. Skicka handskrivna tackmeddelanden. I en värld full av sms och mejl är ett personligt meddelande ett tecken på din omtänksamhet. Skicka det för sig självt eller bifoga med en beställning.
  2. Skicka ett julkort. Ett enkelt kort med en julhälsning är allt som behövs för att dina kunder ska veta att du värdesätter dem – och ser fram emot vidare affärer.
  3. Belöna lojala kunder. Det kan vara något så enkelt som att skickat presentkort till dina bästa kunder i slutet av året.
  4. Erbjud fri frakt. Även om det bara handlar om en begränsad tid, så älskar kunderna fri frakt – speciellt vid jul!
  5. Ge bort profilanpassade produkter. Välj något praktiskt som pennor eller muggar med ditt namn och din logotyp på så att du håller ditt företag synligt.
  6. Tillhandahåll fantastisk kundservice. Var artig, engagerad och villig att tillsammans med kunderna lösa eventuella problem (och se till att resten av personalen agerar likadant).
  7. Visa kunderna att du lyssnar. Om du gör ändringar efter återkoppling från en kund får du gärna berätta det för honom eller henne.
  8. Överraska med belöningar. Erbjud en slumpmässigt utvald kund att få rabatt, en uppgradering eller en gratis produkt. Oväntad vänlighet är ett säkert sätt att sprida ett gott rykte om din verksamhet.

Verksam inom detaljhandeln? Prova dessa tips:

  1. Varumärkesprofilerade påsar. Alla behöver något att stoppa sina varor i. Välj en påse i lämplig prisklass, lägg till din logotyp och påminn kunderna om din verksamhet varje gång de handlar.
  2. Gratisprover. Oavsett vad du säljer så älskar de flesta kunder gratisprover. Det är en beprövad metod för att skapa uppmärksamhet och locka kunder.
  3. Erbjud presentinpackning. Inget säger tack som att spara lite tid åt kunderna – speciellt vid jul.
  4. Häng upp en banderoll. Ibland kan det enklaste vara det bästa. Gör en skylt med texten: ”Tack för ett gott samarbete 2017. Vi ser fram emot att ses igen nästa år.”

Här har vi några idéer för trädgårdsmästare och landskapsarkitekter:

  1. Dela ut specialdesignade kalendrar. Det är perfekt runt jul, och du kan framhäva dina bästa verk med foton och lägga till säsongsbetonade påminnelser som ”Boka in sommarens trädgårdsarbeten”.
  2. Skicka en förpackning med fröer. En omtänksam present som hjälper kunderna att minnas dig – många fröer kan odlas inomhus eller utomhus, även under vintermånaderna.
  3. Säsongens grönska. En enkel krans med en rosett och ett handskrivet kort är ett fint sätt att tacka dina kunder.

Tips för frisörer och skönhetssalonger:

  1. Gör fotomagneter. Ta kort på kundens nyklippta och nystylade hår och lägg till företagets telefonnummer så att de hela tiden påminns om vem som ser till att de är så fina i håret.
  2. Ge bort vissa produkter. Erbjud små testflaskor av dina produkter – om kunderna gillar dem kommer de tillbaka för att köpa mer.
  3. Var lyhörd. Kunderna på salongen kommer dit för att bli omhändertagna – lär dig vad de heter, erbjud något gott att dricka och slösa med varma leenden.

För den som driver en bar, en restaurang eller ett kafé då?

  1. Använd bonuskort. Denna klassiska taktik är det perfekta sättet att belöna lojala kunder för återkommande affärer – erbjud dem en gratisdrink, en gratis måltid eller kanske en överraskningspresent, som en chokladask.
  2. Bjud på lockande erbjudanden. Bjud förbipasserande på munsbitar av rätter från menyn eller säsongsbetonade läckerheter som varm choklad och pepparkakor. De kommer att komma ihåg ditt generösa agerande och den mysiga maten!
  3. Anordna en trivselkväll för dina stamgäster. Om du har tillräckligt många lojala kunder kan du tacka dem med en festkväll just för dem – du kan ha specialpriser och VIP-erbjudanden.

Relaterade artiklar

Fem bra sätt för att förbättra din kundservice

Läs om praktiska förändringar som gör att kunderna känner sig nöjda och hörda och att ditt företag blomstrar tack vare sitt utmärkta rykte.
Läs mer

6 tips till att kommunicera med kunderna

Här får du 6 beprövade tips som hjälper dig att knyta an till dina kunder, bygga starkare relationer och få verksamheten att växa.
Läs mer