Hur du skapar en marknadsföringsplan för ett småföretag
Att skriva en marknadsföringsplan kan för vissa kännas skrämmande ... men oroa dig inte. Vi guidar dig steg för steg genom skapandet av en marknadsföringsplan. Och när du väl kommer igång och skriver ner dina idéer är det faktiskt ganska enkelt, och kanske rentav lite roligt.
Vad är då en marknadsföringsplan? Kort sagt är det ett dokument som i stora drag beskriver din överordnade marknadsföringsstrategi, insatser och resultat. Marknadsföringsplanen bör utgå från de övergripande affärsmålen och syftet med verksamheten. Lyckligtvis behöver en marknadsföringsplan inte ta särskilt mycket tid, pengar eller arbete i anspråk. Den behöver bara vara väl underbyggd, väl genomtänkt och genomföras i rätt tid.
Om du inte har kunder eller inte vet hur du ska nå ut till kunder kommer du när allt kommer omkring inte att uppfylla dina mål hur bra din produkt eller tjänst än är. Det är därför det är så viktigt för småföretaget att ha en marknadsföringsplan. Den hjälper dig att fokusera på att hitta (och behålla!) kunder.
Man hör ofta talas om företag som når framgång över en natt. I verkligheten är de flesta företag inte så lyckosamma. Mer typisk är i stället berättelsen om paret från förorten som använde sina sista slantar till att köpa massor av pärlor och tråd och starta ett smyckesföretag ... och sedan insåg att de inte hade några pengar kvar för att marknadsföra satsningen.
Berättelsens sensmoral? Det är otroligt viktigt med en marknadsföringsplan för alla småföretag, och den bör vara central när du skapar din övergripande affärsplan. Nu när du vet vad en marknadsföringsplan är, ska vi titta närmare på hur du börjar skriva en till ditt företag.
Enligt småföretagarexperter består en marknadsföringsplan av tre huvuddelar:
- Kunder. Exakt vilken målgrupp har du? Var specifik! Mer uppgifter och information gör det enklare att fokusera marknadsföringsinsatserna.
- Konkurrens. Vilka är dina konkurrenter? Lär dig så mycket som möjligt om dina konkurrenter så att du kan avgöra hur du bäst positionerar och marknadsför dig själv.
- Strategi. Hur ska du locka kunder? En marknadsföringsstrategi bör omfatta allt du kommer att göra för att marknadsföra din produkt eller tjänst – och göra vinst.