En historia med en twist: Hur ett julkort blir till

Beräknad lästid: 6 minuter

Vad krävs för att göra Vistaprints årliga julkortskollektion?

Sammanfattning: Omkring nio månader, 50 personer – inklusive trendspanare, strateger, trendspecialister, designers, art directors, illustratörer med flera – tusentals kundprover, oändlig nyfikenhet, inspiration och kreativitet och en viktig twist på slutet.

Hela historien: Låt vårt team berätta, och lär känna några av ansiktena bakom kulisserna.

Vilket är ditt favoritkort i år och varför?

Det fanns så många fantastiska designer att välja bland, men jag älskade den här för att den är lekfull och enkel och såklart ger mig en anledning att visa upp min bästa vän, min hund Lola.

Alyssa
Customer Strategy Lead

Jag gillar spåret som formgivaren har följt med den här designen, och dekorationerna framträder verkligen mot bakgrunden, som inte har någon typisk julfärg.

Rich
Content Writer

Jag älskar verkligen den här julkortsdesignen av Joanna. Den fångade genast min uppmärksamhet. Jag har inte sett något liknande på marknaden. Den djärva smaragdgröna akvarellstrukturen är så unikt vacker!

Mary Ellen
Creative Director

Jag gillar de olika typografiska stilar som använts. Sättet det fångar ordalydelsen på och den roliga stilen gör det här till min favorit ur årets kollektion.

Brian
Designer och Art Director

De oväntade färgerna och den vackert illustrerade frukten får kortet att sticka ut. Jag gillar verkligen hur vår designer Jon använde traditionella detaljer på ett mycket modernt sätt.

Jen
Creative Manager och Trend Specialist

"Allt handlar om känslan av att dela."

Sätta sig in i rollen: Att veta vad kunderna gillar

Att man förstår huvudpersonerna är avgörande för alla goda historier. För Vistaprints julkortskollektion innebär det att sätta sig in i kundens situation.

"Inspirationen finns bokstavligt talat överallt."

Hur vet ni vad kunderna vill ha?

Alyssa: Varje år i januari börjar vi titta på hur kunderna reagerade på föregående års kollektion, vad folk sökte efter och eventuella trender för hur de använde korten. Till exempel kanske vi ser att folk laddar upp bilder från sitt bröllop, på sin bebis eller från familjesemestern. Att förstå de viktiga livshändelser som kunderna vill dela hjälper oss att skapa kort som de älskar.

Får du inspiration från vänner och familj?

Alyssa: Absolut. Det lustiga är att jag verkligen tycker att min syster och min mamma har stil, men det är inte alltid de tilltalas av de julkort som jag tror att de ska gilla. Det hjälper mig att ta ett steg tillbaka och tänka på andra kunder. Dessutom fick min syster barn förra året, och när jag tittade på våra kunders sökningar upptäckte jag att "bebis" var ett av de vanligaste sökorden! Sådana insikter inspirerar en att gräva djupare.

Hur tar Vistaprint hänsyn till sina kunder runtom i världen?

Rich: Kulturell medvetenhet är en viktig del av vår designprocess. Det innebär att lyssna på feedback, se hur kunderna använder våra kort och vara medvetna om olika seder i juletider, som att fransmännen skickar nyårskort. Vi har turen att ha översättare från hela världen som kan hjälpa oss att förstå kulturella nyanser och tillgodose alla våra kunder.

Förberedelser: Trendspaning

Alla påverkas vi av det vi ser runtomkring oss. Så för att ta fram kortdesigner som tilltalar kunderna är det viktigt att vara medveten om vad som är trendigt.

"Allt stöps inte i samma form."

Vad är trendspaning och vad omfattar det?

Jen: Trendspaning innebär att man tittar närmare på estetiken i populärkulturen. Vi tittar på en mängd olika resurser, till exempel mode, inredning och mönster- och tryckdesign, och är uppmärksamma på färger och mönster. Jag får mycket inspiration genom att titta på heminredningsdetaljer, som mattor, kuddar och väggdekorationer. Växter är ett bra exempel på det. Suckulenter, ormbunkar och traditionell botanik finns överallt just nu. Folk älskar att ta med naturen in, och man kommer att kunna se mycket av det i vår kollektion.

Vilka andra trender kommer vi att få se i årets julkortskollektion?

Mary Ellen: Djärva metalltexturer, botanisk vinter och minimalistiska designer med mycket vitt utrymme och enkel typografi. Vi har gjort några vackra konstinspirerade penseldragsmönster, ett par designer baserade på inredningstrender med geometriska former liksom några enkla rustika bakgrunder.

Introducerar Vistaprint nya trender? Eller handlar det mer om att leverera det som kunderna är ute efter?

Mary Ellen: Vi älskar att tänja på gränser samtidigt som vi tar hänsyn till vad kunderna vill ha. Vi kommer att göra en del traditionella kort och sedan vara lite mer experimentella med våra trendigaste designer. Vi vet inte alltid om de kommer att funka, men vi prövar ändå!

Sätter pennan till pappret: Våra designers skrider till verket

Teamet har alltså spanat och planerat i månader, men historien har precis bara tagit sin början. Nu är det dags för kortkollektionen att börja ta form.

"En utgångspunkt för inspiration."

Hur får formgivarna inspiration?

Mary Ellen: När jag får briefen gör jag lite egna efterforskningar och samlar ihop alla idéer som jag har lagt på hög när jag har varit ute; sedan börjar jag skissa för hand.

Brian: Några av våra designers målar även på duk med traditionella metoder, som akvarell eller akryl, och skannar sedan in sina målningar för digital återgivning.

Hur jobbar formgivarna?

Brian: När jag får briefen gör jag lite egna efterforskningar och samlar ihop alla idéer som jag har lagt på hög när jag har varit ute; sedan börjar jag skissa för hand.

Mary Ellen: Några av våra designers målar även på duk med traditionella metoder, som akvarell eller akryl, och skannar sedan in sina målningar för digital återgivning.

Hur personlig är designprocessen?

Jen: Jag tycker att den kreativa resan alltid känns personlig. Våra designers har stor passion för det de gör, vilket gör dem till fantastiska konstnärer. Men de vet också hur de ska balansera det mot kundernas behov.

Den stora twisten: Kunderna använder sin kreativitet

De bästa sluten är de som inte går att förutsäga. Och en väsentlig del av designprocessen för Vistaprints julkort är att se till att kunderna kan avsluta historien på sitt sätt, så att de kan ge bort kort som verkligen känns unika och personliga.

"När det lämnar designerns skrivbord tillhör det inte längre hen."

Så mycket tanke och kreativitet ligger bakom varje kort. Hur lämnar man utrymme åt kunden att sätta sin personliga prägel?

Mary Ellen: Det är en av de viktigaste bitarna: att skapa dessa vackra kort men också låta kunderna bearbeta dem. För varje kort skapar vi flera färggrupper och gör vissa delar borttagbara. En del vill att hela kortet ska vara en bild på familjen med en enkel "God Jul"-hälsning. Så vi ser till att de kan flytta runt texten för att få det att fungera.

Brian: När allt kommer omkring designar vi för kunderna, och det är viktigt att de kan uttrycka sig på ett sätt som känns personligt för dem.

Hur är det att se vad kunderna gör med designerna?

Jen: Det känns toppen att se någon ta ens kortdesign, göra den till sin egen och veta att personen kände sig stolt över att skicka kortet till familj och vänner. Julen är en så känslofylld högtid, och det är fantastiskt att kunna vara en del av den upplevelsen.

Mary Ellen: En del gör bara några småändringar, och det blir jättevackert, medan andra förändrar kortet helt och hållet. Och det går också jättebra. Vi ger dem egentligen bara en utgångspunkt för inspiration; sedan kan de göra vad de vill med den!

Vad tycker du är roligast med att ta fram kortkollektionen?

Jen: Jag älskar kreativiteten, tankearbetet och planeringen med att skapa vår kollektion.

Alyssa: Det bästa är att se hur våra designers får information och inspiration från trendspaningen. Det är fascinerande att se hur designerna tar form utifrån informationen i vårt underlag.

Rich: Att se en brief man har skrivit utvecklas till den design man från början hade föreställt sig, men bättre. Dessutom är det roligt att se en ny design, som man har bidragit till att ta fram, figurera bland de mallar som säljer bäst ett visst år.

Brian: Jag gillar verkligen att ta all trendspaning och förvandla till något kunderna kommer att vilja ha.

Mary Ellen: Jag tycker om hela processen, men det finns inget så roligt som att se slutprodukten. En verkligt enhetlig kollektion skapad av många olika designers är något riktigt häftigt!

Relaterade artiklar

Hur man tar den perfekta bilden

Behöver du ett foto till årets julkort, en broschyr eller flyer? Vi ger dig tipsen som hjälper dig att ta de snyggaste bilderna någonsin.
Läs mer