Så utvecklade Birds och KoldBath sina startups med stöd från Vistaprint

Bird Relations och KoldBath står som vinnare i den andra omgången av vår startup-tävling Njord Nest. Vi fick en pratstund med grundarna för att få veta mer om deras affärsidéer, lärdomar och erfarenheter av Njord Nest-partnerskapet så här långt.

Startup-tävlingen Njord Nest är ett samarbete mellan Vistaprint och den nordiska drivkraften för entreprenörskap Drivhuset, med avsikt att hjälpa entreprenörer att förverkliga sin dröm på ett hållbart sätt. Under ett 12-veckors entreprenörsprogram med workshoppar, mentorskap och återkommande feedback från kunder kan finalisterna utveckla sina redan starka idéer till ännu mer övertygande hållbarhetsinitiativ.

Birds app gör det enkelt och roligt att jobba på din relation

En tredjedel av alla par mår dåligt i sin relation. Det påverkar deras psykiska och fysiska hälsa, både på individnivå och på familjenivå. Parterapi förknippas idag ofta med att förhållandet nästan är över och ses som en ”sista utväg”. Teamet bakom Birds ville ta bort stigmat kring att jobba på sitt förhållande och hitta ett sätt att nå ut till par i ett tidigare skede, innan problemen blir för stora. Clara och Helga, psykologerna bakom Birds, slog sig samman med Sofia, som har en bakgrund inom management consulting, strategi och affärsutveckling, och med Isa, med en bakgrund inom produktutveckling. Tillsammans grundade de Birds Relations.

Parutveckling nedkokat till dagliga övningar

Birds är en app som par kan använda för att förstå varandra bättre, förbättra sitt samspel och stärka det positiva i relationen. Evidensbaserade metoder från parterapi har kokats ner och förpackats i mindre innehållsbitar i en app som passar in i vardagen. Övningarna kan göras individuellt eller parvis. Ni får verktygen och kunskapen för att förbättra er relation, för att bli sedda och uppskattade, acceptera varandras olikheter, lösa konflikter och komma varandra närmare.

– Idén är att göra det enkelt och roligt att jobba på sin relation på ett proaktivt sätt. Och alla behöver arbeta på sin relation. Tänk på det som din hälsa; den behöver underhållas för att förbli stark.

Så utvecklade Birds sina idéer med Njord Nest

Birds-teamet ansökte till Njord Nest-tävlingen delvis för belöningen i slutet, då man får hålla en pitch inför en stor jury. Chansen att få träffa de andra entreprenörerna var också lockande. Eftersom Birds är en app som fokuserar på psykisk hälsa kändes hållbarhetsfokuset som en perfekt matchning:

– Det finns mycket som talar för att saker och ting i världen inte riktigt går åt rätt håll, och vi behöver hitta ett sätt att bidra till en bättre miljö, ett bättre samhälle, en bättre hälsa och en bättre värld. Hållbarhet bör vara centralt i alla företag. Vi är stolta över att arbeta med hållbarhet varje dag.

”Allt vi hade kunnat be om och önska oss”

De startup-företag som deltar i Njord Nest-tävlingen har alla olika perspektiv och konkurrerar inte om samma kunder, vilket teamet från Birds verkligen tyckte var positivt. Den största lärdomen från Njord Nest var säljpresentationerna, från utkastet i början till att de utvecklades och kom att bli riktigt bra.

– Juryn var fantastisk och hade jättebra frågor. De förstod snabbt produkten och ställde frågor som var träffsäkra och intressanta att diskutera. Det var roligt och en bra erfarenhet, och vi gillade att få höra alla de andra säljpresentationerna också.

Så kommer Njord Nest-priset att användas

Hittills har Birds-teamet själva tagit hand om det mesta när det gäller marknadsföring och designrelaterat arbete och har fått prova sig fram steg för steg. De har samarbetat med ett företag som har gjort illustrationer och videor åt dem.

– Vi har samarbetat med människor i vårt nätverk som är bra på marknadsföring, men vi har inte haft så stora resurser och har varit tvungna att göra saker och ting själva och hitta de bästa sätten.

De kommer att lägga värdechecken från Vistaprint på Wordpress för att ge webbplatsen en ansiktslyftning. Så snart de har fått sin logga vill de även lägga lite av värdechecken på tryckt material.

– Nu har vi pengar för att arbeta med marknadsföring. Inte bara till annonser utan även för att skapa saker. Vi ska försöka fråga Vistaprints designers och webbutvecklare om så mycket som möjligt.

Snart kommer Birds-teamet att få förstärkning i form av sin nya tekniska chef Eric. Näst på tur står att bygga in mer innehåll och funktioner i appen och att avsluta såddfinansieringsrundan.

KoldBath för samman svenska mor- och farmödrar med nyanlända kvinnor

Audrey från Frankrike och Cara från USA träffades på en onlineplattform för yrkeskvinnor när de båda precis hade flyttat till Sverige. De bestämde sig för att träffas över en fika och lade då märke till hur mycket de hade gemensamt och började genast utforma ett projekt tillsammans.

Innan Cara blev entreprenör var hon expert på internationell migration och arbetade för FN och Röda korset. Men hennes kreativa idéer ledde in henne på socialt entreprenörskap. Hon grundade ett företag som förde samman hantverkare som bodde i avsides belägna flyktingläger med modedesigners runt om i världen. Cara trodde på både ekonomisk och kreativ inkludering och på att människor inte ville vara beroende av välgörenhet utan skapa sin egen inkomst genom att använda sina färdigheter.

Audrey arbetade inom lyxmodeindustrin som inköpare av tyg och läder. Hon kom att sätta värde på kvalitetsprodukter samtidigt som hon på nära håll fick se vilken enorm mängd spill som genererades bakom kulisserna. Hennes resa som entreprenör började med att hon själv blev läderhantverkare och ledde till att hon började samarbeta med hantverkare runtom i Afrika.

Förvandlar oanvänd svensk ull till moderiktiga handstickade mössor

Förutom att de båda är inflyttade till Sverige och brinner för hantverksskicklighet och hållbarhet delar de en viss syn på livet. De ville förstå och samskapa med sin nya miljö och såg möjligheter i samhällsutmaningar.Deras samtal resulterade så småningom i KoldBath, ett startup-företag som samlar in oanvänd svensk ull och sammanför svenska mor- och farmödrar med nyanlända kvinnor så att de tillsammans kan skapa handstickade ullmössor.

I Sverige slängs eller bränns 80 procent av landets ull på grund av en avsaknad av industri. År 2020 rapporterade Socialstyrelsen att 50 procent av landets äldre känner sig ensamma. Och även om Sverige är känt för att ha en välkomnande migrationspolitik förblir 4 av 5 nyanlända kvinnor som har fått uppehållstillstånd arbetslösa (under sina fyra första år i Sverige). Det här var de utmaningar, eller möjligheter, som Cara och Audrey kände att de kunde skapa en positiv förändring med.

Så utvecklade KoldBath sina idéer med Njord Nest

Cara och Audrey såg Njord Nest-programmet som en möjlighet att få kontakt med andra entreprenörer i Skandinavien. Programmet var motiverande, stöttande och hjälpte dem att bygga upp ett nätverk.

– Energin i Njord Nest-programmet var fantastisk! Alla ville vinna, men det kändes aldrig för rivaliserande. Workshopparna var utformade så att vi samarbetade med varandra. Mötesledarna var superhjälpsamma och väldigt proffsiga. Varenda workshop var av värde, vilket säger mycket med tanke på att Audrey och jag redan är entreprenörer.

– Att vinna Njord Nest-tävlingen har betytt mycket för oss eftersom det kändes som en bekräftelse från vårt nya hemland.

Så kommer Njord Nest-priset att användas

När det gäller marknadsföring och design ser KoldBath fram emot samarbetet med Vistaprint:

– Att ha en proffsig och effektfull logotypdesign är viktigt för KoldBath så att vi kan skapa ett säljbart varumärke och en hållbar affärsmodell.

– Under vår entreprenörsresa får vi reda på vad vi är bra på och vad vi inte är så bra på. Vi har fått lite hjälp med marknadsföringsstrategin från vårt nätverk, och vi ser fram emot att påbörja logotypdesignen med Vistaprint. Att ha en snygg och proffsig logga är superviktigt för oss. Det har varit väldigt viktigt för oss att KoldBath gör ett bra jobb med marknadsföringen och varumärkesarbetet redan från början så att vi verkligen kan skapa ett hållbart företag. Att arbeta tillsammans med Vistaprint och få hjälp att designa en proffsig logga och en del annat reklammaterial är precis den hjälp och det avstamp vi behöver. Samarbetet med Vistaprint kommer att hjälpa oss att bygga en stark grund för att bli ett välkänt varumärke.

Öppet för ansökningar

Är du redo att ta ditt småföretag till nästa nivå? Det är nu öppet för ansökningar till tredje omgången av Njord Nests hållbarhetstävling. Ansök idag för en chans att vinna rådgivning, designtjänster, reklammaterial och 2 500 euro i kontanter.

Ansök nu

Relaterade artiklar

Bör du förnya ditt varumärke 2021?

Är det dags att förnya varumärket?

Läs mer

Norbite omvandlar plastavfall till hälsosamma livsmedelslösningar

Nathalie är en av vinnarna i Vistaprints hållbarhetstävling för startups – Njord Nest – och grundare av Norbite, ett nystartat företag som omvandlar plastavfall till hållbara varor med hjälp av ett insektsbaserat bioraffinaderi. Läs hennes berättelse!

Läs mer

Worn Threads gör det enkelt att handla vintage till barn

Möt Fie, Worn Threads grundare och en av vinnarna i Vistaprints startup-tävling Njord Nest. Genom att kombinera sina brinnande intressen för textilier och hållbarhet, skapar Fie ett universum av vintage och second hand av hög kvalitet för barn.

Läs mer

Hur du skapar en marknadsföringsplan för ett småföretag

Lär dig hur du skapar en marknadsföringsplan för ditt småföretag

Läs mer