Bör du förnya ditt varumärke 2021?

Om vi har lärt oss någonting av 2020 är det att världen – och småföretag – ständigt utvecklas.

Under året som gick såg vi många småföretag som snabbt anpassade sig, från bryggerier som började tillverka handsprit, till musiklärare som började lära ut online och butiker som började ta emot betalningar med kontaktlösa betalkort. Vi såg nya verksamheter dyka upp, från hemmagjorda munskydd i tyg till restauranger för enbart hämtmat.

Om du startade företag i år kan du använda varumärkesprofilering för att hjälpa det på vägen. Och om ditt företag har bytt inriktning sedan du startade kan du profilera om ditt varumärke och visa dina kunder att du har kapacitet till anpassning, att hålla i och hålla ut, och att du har nya saker att erbjuda. Om de produkter och tjänster du erbjuder har ändrats helt kan det vara dags för en fullständig omprofilering. Men om du bara vill uppdatera utseendet på ditt varumärke kan en uppfräschning vara en enklare lösning.

Ett nytt år är en perfekt möjlighet att göra uppdateringar av varumärket – läs de här 6 skälen att omprofilera eller fräscha upp varumärket. Använd dig sedan av beslutsträdet längst ner på sidan för att gå igenom företaget och bestämma nästa steg.

De sex främsta skälen att omprofilera eller uppdatera varumärket:

  1. Ditt utbud har förändrats.
  2. Du vill att din verksamhet ska vara lönsam året runt.
  3. Din logotyp känns föråldrad.
  4. Ditt varumärke sticker inte ut.
  5. Du har svårt att locka nya kunder.
  6. Du har bytt geografiskt område för din verksamhet.

1. Ditt utbud har förändrats.

Tänk dig följande: du började som cateringfirma till privatpersoner och nu erbjuder du även avhämtning och leverans av måltider. Du kanske började med att sälja kläder och accessoarer, men nu säljer du också moderiktiga munskydd i tyg. Eller så var verksamheten bara säsongsbaserad, men nu pågår den året om. Om din befintliga varumärkesprofilering begränsar hur man ser på din verksamhet kan det vara dags att uppdatera logotypen så att den speglar ditt verkliga utbud.

2. Du vill att din verksamhet ska vara lönsam året runt.

Vi har sett så många kreativa nya företag de senaste nio månaderna. Om du har kommit på en vältajmad företagsidé som varit lyckad, hur ska du se till att den fortsätter att vara relevant? Använd ditt varumärke för att skapa en bestående image av ditt småföretag.

Du kanske använde dina kunskaper i sömnad till att starta ett företag med munskyddsproduktion, och vill fortsätta med verksamheten – men samtidigt hoppas vi förstås att vi inte ska behöva använda munskydd för evigt. Vad mer kan du tillverka och sälja, och hur kan ditt varumärke spegla det? Kanske med en namnändring (gör Munskydd x Maya till Handgjort x Maya) eller en uppdaterad logotyp. En omprofilering av varumärket kan göra din snilleblixt till något som består.

3. Din logotyp känns föråldrad.

Din logotyp bör vara en visuell bild av vad ditt företag gör. Om dina produkter och tjänster har ändrats kan du behöva visa upp det i en ny företagsidentitet.

Utöver att ditt utbud förändras kan stilar också förändras. Om du slog upp portarna för 10 år sedan var din logotyp förmodligen modern och speglade din personliga stil (och ditt företag). Men nu kan både färger, teckensnitt och design kännas lite passé. Överväg att modernisera ditt varumärke med en uppdaterad logotyp som är mer i linje med nutida designtrender.

TIPS FRÅN VISTAPRINT

Behöver du hjälp med att fräscha upp logotypen eller med att designa en helt ny? Vistaprints Designtjänster finns här för att hjälpa dig.

4. Ditt varumärke sticker inte ut.

Ditt varumärke är ofta en potentiell kunds första visuella intryck av ditt företag ... så du behöver sticka ut.

Du kanske inspirerades av ett av dina favoritvarumärken när du designade din logotyp en gång i tiden. Det kan vara bra att inspireras av företag du ser upp till, men du måste se till att du skiljer ut dig tillräckligt från förebilden. Om teckensnitt eller färg på din logotyp liknar andra varumärken (särskilt om ni är i samma bransch) bör du överväga att göra om designen.

5. Du har svårt att locka nya kunder.

Om du har erbjudit samma tjänster och produkter till samma personer kan ditt varumärke upplevas lite avslaget eller gammalt. Och även om du har anpassat verksamheten efter kundernas behov kanske ditt varumärke inte visar det.

Det kan vara frestande att fortsätta som vanligt och behålla de befintliga kunderna, men om du undviker förändring kommer du aldrig att locka nya kunder – särskilt om ditt utbud har förändrats och det vore ett bra läge att nå ut till nya kunder. När du uppdaterar din logotyp kan du försöka balansera integriteten hos det befintliga varumärket med att lägga till mer moderna designelement. Du vill att din kundbas fortfarande ska känna igen ditt varumärke och veta hur de får kontakt med dig.

6. Du har bytt geografiskt område för din verksamhet.

Blev ett Instagram-inlägg viralt, så att efterfrågan på dina produkter ökade på andra platser än i hemstaden? Har ditt leveransområde utökats sedan ni började leverera takeaway? Eller kanske din satsning på e-handel har gjort det enklare för kunder från hela världen att handla?

Om din kundbas har växt (grattis!) bör du ta ett steg tillbaka och titta på ditt varumärke ur ett bredare perspektiv. Fundera på hur ditt varumärke uppfattas av andra, vare sig det handlar om närliggande regioner eller andra länder.

Ta reda på om du behöver UPPDATERA eller OMPROFILERA – följ det här beslutsträdet för att ta reda på nästa, bästa steg.

Dags att uppdatera?

I vissa fall behöver du kanske inte göra en fullständig omprofilering. En uppdatering av varumärket innebär att du uppdaterar det visuella, och förfinar budskapet utan att helt stöpa om varumärket – du kan se exempel nedan. Fundera på om du kan uppdatera logotypens teckensnitt och färger, eller ändra din slogan till något mer samtida. Genom att modernisera ditt varumärke gör du det mer tilltalande för en bredare och mer nutida kundkrets. Eftersom du inte behöver ändra kärnbudskapet kan en uppdatering av varumärket vara en enkel process som inte kostar särskilt mycket.

Dags för omprofilering av varumärket?

Om du kommer fram till att ditt företag behöver stöpas om helt krävs mer än en ny logotyp eller till och med ett nytt namn. Överväg att skriva en ny slogan och att välja nytt teckensnitt och färger till material med ditt varumärke på (som din webbplats, inlägg i sociala medier, skyltar i butik med mera).

Vad du än bestämmer dig för är det klokt att sprida budskapet.

Vare sig du bestämmer dig för att göra om varumärket helt eller bara en enklare uppfräschning är det viktigt att folk får reda på det. Posta kort till kunderna med din nya look, skapa ett inlägg på Instagram om uppdateringen av varumärket eller skicka ett informativt nyhetsbrev till dina e-postprenumeranter om det förnyade varumärket.

Börja handla