Så här förändras småföretagande under 2021

Oberoende av bransch håller världen på att förändras för småföretagare ... särskilt efter ett år som 2020. Vi har sett småföretagare som kommit tillbaka genom att ställa om sina erbjudanden och sin verksamhet efter COVID-19, och vi har insikter (och inspiration) att dela med oss av, från småföretagare över hela världen.

Gym har börjat erbjuda träning online och butiker levererar till dörren, och här kommer fler sätt som företag förändrat verksamheten på – för att hitta nya kunder, skapa intäkter och marknadsföra sina varumärken. Vi hoppas att de här idéerna kan hjälpa dig (och ditt företag) till en stark inledning på 2021.

  • Fokusera på gratis marknadsföring i sociala medier.
  • Anpassa dina produkterbjudanden.
  • Leta aktivt efter nya möjligheter.
  • Prioritera säkerhet.
  • Förnya (eller skapa!) din närvaro online.
  • Gör gott när du kan.

Fokus på gratis marknadsföring i sociala medier.

Sociala medier är ett fantastiskt verktyg för gratis marknadsföring för alla typer av verksamheter – vare sig du visar upp nya produkter, håller kontakten med kunder eller delar ut gratisprodukter.

TIPS FRÅN VISTAPRINT

Skapa inlägg i sociala medier som får användarna att stoppa upp, med vår gratis designstudio för sociala medier – välj en mall du tycker om och anpassa den med din logotyp och ett budskap som stämmer med ditt varumärke.

Anpassa dina produkterbjudanden.

I vår enkät svarade många småföretagare att de utökat sitt utbud av produkter och tjänster. Även om de tillfälligt höll stängt jobbade de ändå på att utveckla nya produkter till dess att de kunde öppna igen.

Många butiksägare lägger nu upp bilder på varorna de säljer på plattformar i sociala medier och säljer dem där istället för i sina fysiska butiker.

Leta aktivt efter nya möjligheter.

Utöver att ta fram nya produkter har vi också fått höra att många företagare använde sig av teknik för att skapa nya möjligheter. Vissa gym erbjuder nu livepass online samt förinspelade pass on demand – en lösning som uppstod på grund av den rådande situationen, men som gör att kunderna kan fortsätta med gymmets tjänster och fortsätta hålla sig aktiva .

Samarbeten med andra företag är också ett bra sätt att upptäcka nya möjligheter. Du kan sälja andra tillverkares produkter i din onlinebutik eller gå samman med andra lokala gym och hålla ett (socialt distanserat!) popup-pass – det finns massor av sätt att stötta andra småföretag nära dig ... och stärka ditt eget företag på samma gång.

Prioritera säkerheten.

Nu mer än någonsin är säkerheten högst upp på listan för alla småföretagare, oavsett bransch. Vi har sett restaurangägare gå över till engångsmaterial och menyer med QR-koder, nagelsalonger med skyddande plexiglas och kontaktlösa transaktioner i butiker. Regler och föreskrifter fortsätter att förändras, men du kan alltid tänka på hur du kan se till att kunder och personal är skyddade.

Förnya (eller skapa) närvaro på nätet.

Under en tid när butiker har fått hålla stängt och folk stannat hemma har digitala verktyg blivit viktigare än någonsin. I vår enkät har småföretagare berättat att de under den här tiden passat på att uppdatera sina webbplatser och sociala medier.

Om du inte har uppdaterat din hemsida sedan du startade företaget eller om du inte har någon hemsida alls, är det här ett perfekt läge att prioritera den. Tänk på hemsidan som ett digitalt skyltfönster, och använd den för att återskapa känslan i din fysiska butik. Din hemsida bör vara mer än en virtuell butik – ta med en Om oss-sida, kundkommentarer och fotografier av hög kvalitet. Se också till att hemsidan innehåller all information kunderna behöver, som kontaktuppgifter och öppettider.

TIPS FRÅN VISTAPRINT

Är du inte proffs på HTML? Ingen fara – Vistaprints hemsideverktyg är extremt användarvänligt och vårt digitala team kan till och med bygga hela hemsidan åt dig.

Gör gott när du kan.

Trots all osäkerhet vi lever i har småföretagen visat sin lojalitet till sina närsamhällen.

Småbryggerier har använt sin utrustning till att tillverka handsprit. Klädtillverkare har ställt om och tillverkat munskydd och skyddsplagg. Kreatörer har lagt tid och sina talanger på fotografiprojekt och annat som stärker känslan av gemenskap.

En restaurangägare i Stockholm erbjöd sin stängda restaurang till Röda korset, som kunde använda den som blodcentral, andra började erbjuda måltider till personal i vården. (Hör mer om de här två företagarna i vår podd Small Business Stories.)

Att göra-lista för småföretag

  1. 1
    Förnya din webbplats.
  2. 2
    Jobba mer med sociala medier.
  3. 3
    Erbjud nya produkter och tjänster.
  4. 4
    Leta upp nya möjligheter.
  5. 5
    Tillämpa nya säkerhetsåtgärder.
  6. 6
    Ge tillbaka till samhället.