Sociala medier – tips för småföretagare

Många småföretag – och företagare – finns på sociala medier, men det är en stor skillnad mellan att dela bilder eller chatta med vänner och att använda sociala medier för att på ett effektivt sätt hålla nere marknadsföringskostnaderna. Så vart ska man börja?

Du kan använda sociala medier för att nå flera olika mål, till exempel att bygga upp ditt varumärke, etablera trovärdighet, generera mun till mun-rekommendationer eller stärka banden med befintliga kunder och andra företag. Eller så kanske du bara vill använda sociala medier för att få personer att besöka din webbplats och eventuellt få dem att bli kunder.

I den här artikeln ger vi tips till småföretagare om sociala medier samt bistår med några exempel från verkligheten. Vi hoppas detta kan inspirera dig och hjälpa till att skapa idéer av hög kvalitet … så att dina inlägg och uppdateringar blir riktigt lockande.

Använd sociala medier som ett billigt sätt att marknadsföra ett nytt företag.

Gemma Whates, grundare av nätbutiken ALL by MAMA, använde sociala medier för att marknadsföra sitt nystartade företag.

”All By Mama är en onlinebaserad marknadsplats för företag som drivs av mammor med egna familjer. Den lanserades i november 2014 och vår vision är att bli världens bästa marknadsplats för företag som sköts av föräldrar. Jag har tidigare jobbat med marknadsföring och eftersom jag oroade mig över att jag skulle behöva jobba mycket efter mammaledigheten så ville jag ha ett arbete som kunde anpassas mer flexibelt efter min sons behov och samtidigt ge stöd till andra som ville göra likadant.”

Gemma började också samarbeta med influencers för att hitta fram till en bredare målgrupp och boosta varumärkets trovärdighet. ”Det är svårt att sätta bollen i rörelse men när kunder kan se att andra interagerar så blir de ofta mer intresserade.”

Var inte rädd att tänka utanför boxen.

På sociala medier kan en kreativ idé förmedla ditt företags namn till fler personer än vad du annars skulle kunna räkna med – men det måste vara en bra idé. The Wild Detectives är en kombination av bokhandel, bar och café, och när de ville slipa på sin profil tog de Facebook till hjälp. Ägarna ville få personer som fördriver tiden med att läsa online att sätta det i perspektiv mot alla de fantastiska böcker som de annars skulle kunna läsa.

Planen gick ut på att skapa engagerande rubriker på Facebook, men länka dem till handlingar från klassiska böcker med liknande teman. T.ex. länkades rubriken ”Engelsk kille dör efter misslyckad selfie” till en artikel om Oscar Wildes Dorian Grays porträtt, och ”Tonårsflicka lurade sin pojkvän att ta livet av sig” handlade om Romeo och Julia.

The Wild Detectives använde Facebook som verktyg för att nå sin målgrupp och skickade dem sedan till Medium, som är bloggwebbplatsen där artiklarna finns. Kampanjen gick igång på National Read a Book Day och har sedan dess blivit viral – bokhandeln ökade antalet följare med 600 %.

Andrés de la Casa-Huertas som är kreativ chef på The Wild Detectives säger att ”idéer når längre än pengar”.

Hitta det nätverk som är bäst för ditt småföretag.

De stora sociala nätverken har olika fördelar och därför är det viktigt att du marknadsför ditt företag på de plattformar som är bäst lämpade.

Twitter är till exempel bäst för korta skriftliga meddelanden, exempelvis dela länkar, starta konversationer och svara på trådar. Det hjälper personer att hålla kontakten med ditt företag och att få uppdateringar om nya kampanjer, specialerbjudanden eller ändringar av era normala öppettider.

Instagram är ett nätverk för inspirerande visuellt material och kan även användas som butiksplattform; när du publicerar ett foto på en produkt kan du lägga till en länk till produktsidan på din webbplats. Allt kunden behöver göra är att klicka!

När du publicerar foton på Instagram ska du välja bilder som förstärker ditt varumärke eller din produkt och du ska knyta an till kunderna i kommentarerna. Du kan också använda Instagram Stories om du vill ge följarna en mer ofiltrerad bild av ditt företag. Här är det också lämpligt att svara på följarnas frågor, ge dem en rundtur av din butik eller studio och reposta kundomdömen.

Facebook gör många saker som andra nätverk gör, men på en enda plats. Du kan publicera bilder och videoklipp, delta i konversationer samt lämna uppdaterad information om ditt företag och era kampanjer. Facebook är perfekt när du vill skapa uppmärksamhet kring din verksamhet – be kunder att lämna omdömen och att gilla din sida. På så sätt exponeras du för deras Facebook-vänner, vilket kanske ger dig ännu fler nya kunder. Du kan också lägga till en butiksavdelning på din sida och länka till produkter på din webbplats via Facebook-inlägg.

SOCIAL INSPO

Sally’s Cottages är ett familjeägt företag som arbetar med uthyrning av semesterboende. De använder Facebook för att publicera bilder av sina stugor och bilder från Lake District i Cumbria för att uppmuntra andra att dela dem. Sally’s Cottages gillar även att delta i konversationer med sina kund för att få veta mer om dem och svara på frågor. Att aktivt engagera sig i sina följare är ett bra sätt att knyta an till personer som senare kan komma tillbaka och boka sin semester.

Precis som Instagram är Pinterest en mycket visuell plattform. Enligt Shopify planerar mer än 90 procent av Pinterests användare sina inköp med hjälp av plattformen. Många söker sig till Pinterest för inspiration när de ska göra om hemma, leta efter nya recept, undersöka rådande hår- och skönhetstrender eller planera ett bröllop – så om ditt företag passar in i någon av dessa kategorier (t.ex. catering, florist, inredare, frisör) borde du verkligen börja hänga här.

TIPS FRÅN VISTAPRINT

Behöver du hjälp att skapa grafik i specifika storlekar? Du kan hitta kostnadsfria anpassningsbara mallar i Vistaprints designstudio för sociala medier.

TikTok är en relativt ny social media-plattform där användarna är kreativa med videoklipp, musik och ljudeffekter. Om du vill ge kunderna en bakom kulisserna-titt på din verksamhet eller spela in en informationsvideo kan TikTok vara perfekt för dig. Just nu märker vi att många kalligrafer, hårstylister och boutiquer visar upp sina färdigheter och produkter via TikTok.

Gå samman med resten av småföretagargemenskapen.

En av de andra stora fördelarna med sociala medier är att de kan underlätta nätverkande online – speciellt med LinkedIn. LinkedIn riktar sig till yrkesverksamma och kan användas för att skapa kontakter med andra företagare. Det är också speciellt användbart för att publicera teorier och tankar, och med den metoden kan ett företag positioneras som en viktig röst inom sitt område. Du kan blogga, skapa diskussionsgrupper och publicera uppdateringar som hjälper dig bli en expert.

Precis som med alla sociala medier ska du fundera över vilken målgrupp du vill samverka med på LinkedIn och rikta dig till dem med information som de tycker är användbar och relevant – och som även kan stärka ditt varumärke och hjälpa dig få en expertposition. En av de stora fördelarna med LinkedIn är att du kan se var personer jobbar och deras yrkestitlar. När du ser vilka som reagerar på innehållet som du delar kan du skapa en tydligare bild av vilka sorters personer som interagerar med dig. Dessa personer skulle kunna bli utmärkta affärspartners eller kunder.

Locka (och engagera) följare.

När du skapar ett nytt konto på sociala medier kan du börja med att följa familj och vänner – be sedan dem att dela dina inlägg eller konton i sin sociala sfär. Du bör också fundera på vilken målgrupp du vill samverka med och rikta dig till dem med information som de tycker är användbar och inspirerande.

Se till att inkludera länkar till dina konton på sociala medier på din webbplats eller blogg och skriv med dina användarnamn i all kommunikation: nyhetsmejl, vykort, takeaway-menyer och så vidare.

Och du behöver göra mer än bara publicera statiska bilder på ditt Instagram-konto – med små medel kan du göra dina inlägg mycket mer engagerande. Det enklaste sättet att få din följarskara att växa är att hålla dig aktiv. Gör spännande uppdateringar, ge bort reklamgåvor och erbjud exklusiv åtkomst eller rabatter till dina följare. Blir det som du vill kommer dina följare att gilla, dela, retweeta eller reposta innehåll från ditt konto och därigenom utöka din räckvidd. Överväg också att ställa frågor och be om feedback från din målgrupp – de flesta älskar att delta i tävlingar eller undersökningar och dela med sig av sina åsikter.

TIPS FRÅN VISTAPRINT

Det kan även vara smart för att leta reda på viktiga konton att följa. Engagera dig i influencers som är framstående inom din bransch, lokala företag eller bloggare du beundrar. Om den här typen av konton följer dig tillbaka kan det hjälpa dig att utöka din målgrupp ännu mer.

Sally’s Cottages anordnar varje månad en Cottage Giveaway på Facebook där de skänker bort en gratis vistelse i en av företagets stugor. För att vara med i tävlingen ska följarna svara på en fråga i kommentarerna och sedan dras en slumpvis vinnare. Kampanjer som den håller intresset uppe på deras Facebook-sida och lockar nya följare till verksamheten varje månad.

Förutom att ställa frågor kan du även leka med emojis och väva in dem i dina inlägg. När emojis används på rätt sätt reagerar folk i allmänhet väl på dem och inlägg med emojis genererar mer interaktion och dialog än bara text. Emojis används vanligen i informella konversationer vänner emellan och genom att använda dem i dina inlägg uppfattas din kommunikation som varm, trevlig och äkta … det perfekta receptet på kundengagemang.

Tänk på vilka tider du publicerar dina inlägg.

Sociala medier är bara effektiva om dina inlägg publiceras de tider din målgrupp är aktiv på plattformen. (Har du hört det kända citatet ”Om ett träd faller i skogen men ingen hör det, gör det då något ljud?”. Tillämpa den logiken på dina inlägg!) Om ingen är online och kan se dina inlägg, har de då någon effekt? Det kan de ha, men du lämnar verkligen det största delen av engagemanget och interaktionen åt slumpen.

Det räcker inte att publicera när du kommer ihåg det eller när du har några minuter över. En kalender för sociala medier bör ingå i din marknadsföringsplan eftersom inläggsfrekvensen är nästan lika viktig som kvaliteten. Så satsa på att göra inlägg flera gånger i veckan och tänk även på att variera innehållet du publicerar. Du kanske t.ex. kan blanda retweets med nyheter om ditt företag och allmänt prat med dina kunder?

Använd dina plattformsspecifika analys- och kunskapsverktyg för att övervaka när målgruppen är som mest aktiv och anpassa ditt publiceringsschema utifrån dessa tider. Om nytt innehåll publiceras när dina följare befinner sig på plattformen är det troligare att de engagerar sig, kommenterar, gillar eller delar än om de ser det flera timmar eller dagar efter det ursprungliga publiceringsdatumet. Lägg in specifika klockslag i en kalender för din aktivitet på sociala medier och ett marknadsföringsverktyg för sociala medier för att se till att du gör dina inlägg kontinuerligt.

Realtidsuppdateringar är mer spännande för följarna eftersom många gärna vill vara först med att gilla, kommentera eller vara den första att dela en uppdatering i sitt eget nätverk. Tajming betyder allt i sociala medier och om du är uppmärksam på vilka tider folk är mest aktiva förbättrar det kundernas engagemang.

Hitta din röst och fortsätt prata.

När du känner att du har hittat din ”röst” för sociala medier – och slagit fast vilken plattform som fungerar bäst för dig – är det viktigt att fortsätta konversationen med dina följare … och hålla dem engagerade.

Förhoppningsvis är du nu mer medveten om bästa sättet att använda sociala medier när du vill knyta an till kunderna och stärka ditt varumärke. Kom ihåg att kundengagemang i första hand handlar om kommunikation och att visa dina kunder att du bryr dig om dem, deras tid och deras intressen. Med varumärkets röst kan du locka till dig och bibehålla deras uppmärksamhet och samtidigt strössla med enastående bilder, kreativ text och glada emojis för att ge mer liv åt ditt företag och bygga långsiktig lojalitet.