De 6 hörnstenarna för en effektiv företagspitch

Beräknad lästid: 5 minuter

Vad lär du dig?

Som småföretagare är det ofta svårt att snabbt sammanfatta vad du håller på med. Du har väldigt många roller och arbetar med jättemånga olika saker. Det går inte att undvika frågan ”Vad håller du på med?”, och det kan vara svårt att berätta det i några få meningar. Men varje gång du får den frågan kan du skapa mer intresse för ditt företag. Använd följande tips för att få en kort introduktion som framhäver fördelarna med att arbeta med dig.


Vad är en hisspitch?

En företagspitch är din chans att snabbt och tydligt sammanfatta problemet som ditt företag har lösningen på och fördelarna med att anlita dig i stället för en konkurrent.

Det kallas ofta för en hisspitch. Tanken är att du kan kommunicera och övertyga någon under en kort hissfärd – som vanligtvis är kortare än en minut.

Vi kommer att fokusera på att skapa en kort men välstrukturerad konversationspitch som tydligt kommunicerar problemet som ditt företag löser och varför personen du pratar med kommer att vilja veta mer. Det här hjälper dig kommunicera med potentiella kunder som inte känner till ditt företag eller din bransch.

Virgins grundare Richard Branson har sagt att ”Det viktigaste är att vara kortfattad. Min personliga känsla är att en bra idé kan skrivas ner på baksidan av ett kuvert.”

Allt som är längre än det du kan skriva på baksidan av ett kuvert drar ut på tiden när du säger det högt. Personer vill förstå problemet som din produkt eller tjänst löser åt dem. Och ju snabbare de börjar prata och ställa frågor, desto bättre.

Kan du sammanfatta din affärsidé så mycket att du kan twittra den? Det låter kanske som en konstig fråga, men den här övningen är mycket effektiv för att definiera ditt företags syfte i enkla termer.

En mobilapp för barnomsorg kan exempelvis sammanfatta sin verksamhet såhär: ”Vi skapar ett referensnätverk mellan föräldrar som vill hitta pålitliga leverantörer av och experter inom barnomsorg.”

En mobilapp för barnomsorg kan exempelvis sammanfatta sin verksamhet såhär: ”Vi skapar ett referensnätverk mellan föräldrar som vill hitta pålitliga leverantörer av och experter inom barnomsorg.”

Om du kämpar med att sammanfatta din affärsidé lika kortfattat som i exemplet ovan hjälper de här sex stegen dig formulera din affärsidé på ett strukturerat och tankeväckande sätt.

  1. Beskriv de problem folk hade innan ditt företag fanns.
  2. De är i grund och botten anledningen till att ditt företag finns till. Detta kan hänvisas till som ditt varför. Led du själv av bristen på en tjänst eller produkt i ditt område och beslutade dig för att göra något åt det? Kanske hörde du av andra hur svårt det var att hitta skickliga yrkesmän inom ett visst område och insåg att någon med din erfarenhet vore precis rätt person att ta itu med deras problem.

    Det är inte alla företag som föds ur ett komplicerat problem. Problem kan vara enkla, och det är helt okej. Det kan vara något som detta: ”Det fanns inga bra bagerier i mitt område som erbjöd färskt glutenfritt bröd. Eftersom jag är glutenallergiker fick jag ofta anstränga mig för att förbereda snabba och enkla luncher för jobbet.”

    Ta dig två minuter för att skriva ner alla problem ditt företag löser. Ställ klockan. Du kommer att bli förvånad över hur mycket du hinner skriva när du ska få med allt på två minuter.


  3. Presentera lösningen
  4. Många gör misstaget att inleda sin pitch med att genast börja prata om den lösning som deras produkt eller tjänst erbjuder utan att först beskriva problemet den löser. Den taktiken ger inte personen du pratar med något sammanhang för vad ditt företag försöker uppnå. Eller företagets övergripande syfte.

    Det är också lätt att börja prata om det som särskiljer företaget när man går direkt in på lösningen. Faran med att prata om särdrag är att man förutsätter att personen man pratar med är bekant med affärsområdet. Så är det ofta inte, och man riskerar att stöta bort dem som inte har tillräckligt stor kunskap om liknande produkter eller tjänster för att göra en jämförelse.

    En lösning på det ovanstående problemet kan vara: ”Vi är ett bageri som varje dag säljer färskt glutenfritt bröd.”


  5. Backa upp med fördelar
  6. Man brukar säga att särdragen beskriver men fördelarna säljer. Folk behöver veta varför de ska välja en produkt eller tjänst och inte en annan.

    Här är ett exempel på skillnaden för en modern köksmaskin:

    Funktion: Självrengöring med hög temperatur

    Fördelar: Rengör aldrig ugnen igen

    Ingen gillar att skrapa bort bränt fett från en smutsig ugn på en ledig dag. Om en viss modell kan hjälpa oss med det hemska jobbet så blir de flesta av oss intresserade. Det är bara det att vi förmodligen inte skulle tänka på den fördelen genom att bara läsa självrengöring med hög temperatur. Visst skulle vi bli imponerade av att en ugn kan göra det, men det framgår inte på ett tydligt sätt att vi aldrig kommer att behöva göra det kladdiga jobbet igen.

    Fördelar svarar på frågan ”Vad får jag ut av det här?” En hushållssyssla mindre betyder att man sparar upp till trettio minuter som kan tillbringas på att göra något annat.


  7. Visa vad som gör ditt företag unikt
  8. Att visa något som är unikt för ditt företag hjälper dig att sticka ut från mängden. Men det är inte alltid lätt att hitta något speciellt att säga om företaget. Om du kör fast, försök tänka på ditt företag i andra termer:

    Arv: Tillverkas din produkt med ett hemligt familjerecept eller en hemlig process?

    Effektivitet:Minskar väntetiderna för användare som byter till dina produkter eller tjänster?

    Bekvämlighet: Befriar du folk från en tråkig syssla?

    Exklusivitet: Är du det enda företag som erbjuder den här produkten eller tjänsten i ditt område?


  9. Övertyga genom att beskriva någon som redan har gynnats
  10. Vi älskar historier eftersom språket som de berättas med brukar vara enkelt och lätt att förstå. Tänk på det när du pratar om hur din produkt har gynnat någon annan. Det är bäst att du undviker att prata om dig själv och försöka imponera på personen du pratar med. Prata hellre om hur någon annans situation blev bättre genom att ditt företag användes och försök skapa en konversation genom att följa upp med frågor för att bibehålla intresset.

    Exempel: ”Sedan våra reflekterande isoleringspaneler installerades bakom elementen i vardagsrummet, entrén och sovrummen har kundens värmeräkningar redan minskat med 20 %.”


  11. Öva på att framföra din pitch
  12. Oavsett om du tittar på dig själv på din telefon eller får feedback från någon som inte känner till ditt företag så är ett viktigt steg för att finjustera din pitch att du pratar högt. Om du kan göra det med olika personer så är det ännu bättre. Ditt val av ord och din stil kommer att förändras för varje person, och det är bra för att komma ihåg variationer eller berätta olika kundanekdoter. Kom ihåg att lägga de frågor du har fått på minnet så att du kan vara förberedd på dem nästa gång. Det är en bra idé att skriva ner de här frågorna om du hinner och försöker tänka på hur du kan formulera ditt svar med så få ord som möjligt.

    Nu är det dags för dig att sitta ner och använda detta i ditt eget företags historia. Med det här nerladdningsbara arbetsbladet kan du se till att du inte missar några steg när du skapar en välstrukturerad pitch för ditt företag.

Relaterade artiklar

Se till att din pitch är perfekt – fokusera på dessa fem komponenter

Genom att följa dessa praktiska steg i våra fem fokusområden nedan får du det självförtroende och den kunskap som krävs för att du ska kunna fastställa och leverera din pitch på ett enkelt sätt.

Läs mer

6 tips till att kommunicera med kunderna

Här får du 6 beprövade tips som hjälper dig att knyta an till dina kunder, bygga starkare relationer och få verksamheten att växa.
Läs mer