Vi hjälper dig.

E-postförfalskning och riktat nätfiske

E-postförfalskning är ett bedrägligt beteende där sidhuvudet i ett e-postmeddelande förfalskas så att det ser ut som om det kommer från en betrodd källa eller mottagarens e-postadress, även om så inte är fallet.

Det finns två vanliga orsaker till detta. Det ena är att ge sken av att ett e-postkonto har komprometterats och det andra är för riktat nätfiske (det förfalskade e-postmeddelandet ser ut att komma från en juridisk avsändare eller bank där man begär överföringar eller kontouppgifter).

Vi arbetar med att införa en SPF (Sender policy framework) för att ta itu med den här formen av bedrägeri. Om du får ett e-postmeddelande som ser misstänkt ut eller som begär någon form av finansiell information eller kontouppgifter är det viktigt att du kontrollerar dess legitimitet innan du klickar på någon länk i meddelandet eller lämnar den information som efterfrågas.

Den här typen av skräppost har ökat markant i kölvattnet av flera stora säkerhetsöverträdelser på nätet (Facebook och LinkedIn är exempel på de större). Skräpposten kommer att innehålla ett gammalt (och eventuellt aktuellt) lösenord som erhållits genom en av dessa dataläckor. Om du får ett sådant förfalskat e-postmeddelande är det alltid bäst att uppdatera ditt e-postlösenord (genom att undvika att använda samma lösenord på andra konton minskar sannolikheten för att ett intrång komprometterar flera system).


Var extra försiktig:

  • När du i ämnesraden uppmanas att agera snabbt (genom ord som "viktigt", "vänligen svara" eller hot om att stänga ett konto).
  • Om du inte förväntar dig något från avsändaren.
  • Klicka aldrig på eller öppna några länkar eller bilagor om du inte är fullständigt säker på att de är legitima.
  • Förfalskade meddelanden leder ofta personer till webbplatser med skadlig kod. Om du är osäker på om e-postmeddelandet är legitimt, kontrollera källan innan du klickar.