Beräknad lästid: 3 minuter
När du ska marknadsföra ditt företag gäller det först och främst att du drar till dig de förbipasserandes blickar. Och för att fånga uppmärksamheten på håll är banderoller ett av de mest effektfulla alternativen.
Som tur är det enklare än du kanske tror att skapa banderoller … allt som krävs är lite planering och att ha några viktiga utgångspunkter. Så här skapar du en banderoll som drar blickarna till sig och får dig att synas.
- Bestäm var banderollen ska placeras.
- Håll budskapet enkelt och fokuserat.
- Skapa en visuell hierarki i innehållet.
- Välj ett lättläst teckensnitt.
- Använd färger som skapar kontrast.
- Välj en designmall.
1. Bestäm var banderollen ska placeras.
Banderollens storlek, färgsättning, budskap och material beror på var du har tänkt hänga upp den. Ska den sitta ovanför butiksentrén, på ett idrottsevenemang, på en torgmarknad eller i ett skyltfönster? En dubbelsidig banderoll är det du ska satsa på om du vill kommunicera ett budskap till kunder både inne i *och* utanför din butik, medan en roll-upp är perfekt att ha med på mässor och marknader.
När det gäller placeringen kan du fundera över vad publiken kommer att göra medan de läser din banderoll – står de still, går de, kör de, sitter de på ett tåg? Och hur långt ifrån den kommer de att vara? Detta påverkar saker som banderollens storlek, om du bör välja en liggande eller stående, vilket teckensnitt du ska använda och hur många ord du har att röra dig med. Du ska också ta i beaktande hur det ser ut bakom banderollen (gröna träd, en tegelvägg, vita väggar?). Du vill ju att din banderollen ska sticka ut gentemot bakgrunden. Allt handlar om att du ska dra till dig kundernas blickar.

Tips från VistaPrint
Banderollens placering avgör också vilket material du ska använda. Tåliga utomhusbanderoller, som vinyl- och meshalternativ, kan användas både inomhus och utomhus. Inomhusbanderoller däremot står sig sämre mot väder och vind.
2. Håll budskapet enkelt och fokuserat.
En banderoll ska alltid ha ett huvudsyfte … så bestäm något specifikt du vill att folk ska lägga märke till när de tittar på din banderoll. Du kanske till exempel vill att kunderna ska komma in i butiken, be om en offert eller besöka din hemsida – oavsett banderollens syfte ska denna uppmaning vara tydlig och kortfattad.
När det handlar om ord är färre bättre än fler. De flesta kommer att betrakta din banderoll på avstånd (och kanske bara en sekund eller två om det är i farten), så se till att de hinner ta till sig budskapet. Välj korta, direkta och lättlästa uppmaningar och undvik onödiga ord – om du kan hoppa över ett ord utan att budskapet förändras ska du göra det.
3. Skapa en visuell hierarki i innehållet.
Ordningen på budskapet och informationen – hierarkin – kommer att spela stor roll för hur effektiv banderollen blir. Ge en framträdande plats åt viktig information och se till att ditt huvudbudskap sticker ut, antingen med ett förstorat foto eller en rubrik i fetstil.
Arrangera kvarvarande komponenter (som sekundärinformation eller ytterligare detaljer) runt fokuspunkten i mindre typsnitt.

Tips från VistaPrint
Om du använder bilder på din banderoll måste de vara av hög upplösning och bra kvalitet. De ska vara skarpa och tydliga när de trycks så stort, så använd alltid okomprimerade originalfiler för bästa resultat.
4. Välj ett lättläst teckensnitt.
Om du satsar på klassiska teckensnitt i fetstil som Helvetica, Century Gothic eller Verdana ger det din banderoll ett proffsigt utseende samtidigt som den är lätt att läsa. Även om det kan kännas lockande ska du undvika lekfulla och ovanliga teckensnitt – kunderna får svårare att läsa vad du har att säga.
Din banderoll kommer vanligen att betraktas från ett större avstånd, så tänkt stort när det gäller teckenstorleken. Dessutom ska du undvika en för stor blandning av olika teckenstorlekar … välj max tre storlek för att undvika att det ser för kaotiskt ut.
5. Använd färger som skapar kontrast.
Rent generellt bör banderollen gå i varumärkets färger så att samma färger används överallt i marknadsföringen och det är viktigt att vara särskilt uppmärksam på hur de kombineras. Som en allmän regel ska det vara hög kontrast mellan bokstäverna och bakgrunden, så satsa på ett mörkt teckensnitt mot en ljus bakgrund och tvärtom.
På samma sätt ska du försöka undvika pastellfärger som tenderar att smälta in i bakgrunden. Satsa istället på starka färger. Om dina varumärkesfärger är mjuka och ljusa kan du bara skapa en starka version av samma nyanser för att säkerställa hög kontrast på banderollen.
6. Välj en designmall.
Nu när du vet hur du skapar en banderoll som sticker ut är det dags att sätta samman allt till en slutgiltig design. Det enklaste sättet är att börja med en anpassningsbar mall – lägg sedan till budskap, välj teckensnitt, ladda upp din logotyp och finjustera layouten tills den är perfekt för ditt företag.
Om du redan har en komplett banderolldesign kan du istället bara ladda upp den på den banderoll du har valt. Enligt vår erfarenhet är Adobe Photoshop- och Illustrator-filer de bästa formaten när du ska ladda upp din design.
Tips från VistaPrint
Vill du överlämna designarbetet till ett proffs? Hitta en designer som förverkligar din banderollvision på 99designs från Vista.