Tips och råd
En liten företagsblogg med användbara tips, praktiska råd och inspirerande berättelser.



Tre saker att undvika när du startar företag – tips från Tory Johnson
Tory Johnsons tips När jag startade mitt första företag i slutet av 90-talet hade jag inga pengar, ingen högskoleexamen eller […]
Läs mer
En introduktion till finansiering för företag Alternativ att överväga för ditt småföretag
Hur man hittar pengarna för att starta och utveckla ett företag är ett dilemma som nästan alla småföretagare ställs inför […]
Läs mer
Styrkan sitter i siffrorna: 6 sätt att skapa fördelar för din verksamhet genom samarbete.
Som företagsägare måste du vara självständig. Det är trots allt dina beslut och åtgärder som avgör hur väl ditt företag […]
Läs merStarta ett företag
UTVALD ARTIKEL 20 sätt att ge namn åt ett småföretag Det krävs energi, entusiasm och mod för att starta ett […]
Läs mer
4 saker att överväga innan du deltar i en hantverksmässa eller gårdsmarknad
Att delta i en hantverksmässa eller gårdsmarknad är ett bra sätt för en växande verksamhet att öka försäljningen och skapa […]
Läs mer
Så här får du kunder att testa (och gilla) dina produkter
Som småföretagare ägnar du säkerligen mycket tid åt att se till att dina produkter och tjänster håller en hög standard. […]
Läs mer
De 6 hörnstenarna för en effektiv företagspitch
VAD LÄR DU DIG? Som småföretagare är det ofta svårt att snabbt sammanfatta vad du håller på med. Du har […]
Läs mer
Vår VD Trynka Shineman ger tips om hur du berättar företagets historia
Jag pratar ofta om att varje företagsägare som vi arbetar med har ett unikt perspektiv på produkten eller tjänsten som […]
Läs mer
Vinna – eller förlora – kundernas förtroende
I takt med att webbaserade recensioner blir alltmer populära och kunderna ställs inför oändliga valmöjligheter blir ditt företags trovärdighet allt […]
Läs mer
Se till att din pitch är perfekt – fokusera på dessa fem komponenter
Att pitcha och sälja in sitt företag är ett viktigt sätt att locka fler kunder och utöka verksamheten. Men skulle […]
Läs mer
Så skriver du en bra hisspitch [ e-bok ]
Som småföretagare är det mycket viktigt att tydligt och koncist kunna sälja in din verksamhet till potentiella kunder eller klienter. […]
Läs mer
Så här imponerar du på nya kunder
I DEN HÄR ARTIKELN After reading this article, you’ll know: Vikten av att prata effektivt med nya kunder Varför första […]
Läs mer
Så här kan du tryggt öppna ditt gym, din frisersalong eller skönhetssalong igen
När pandemikopplade begränsningar lyfts förändras världen för småföretagen. Folk känner sig mer lugna och avslappnade – och de är mer peppade […]
Läs mer
Få fason på utomhuspassen
Äntligen varmare väder … och med det den perfekta möjligheten att utöka träningsutrymmet. Om du är personlig tränare eller gymägare kan […]
Läs mer
Så hjälper FoodFighters-appen konsumenter att göra medvetna livsmedelsinköp
Vet du hur vi allesammans kan minska vårt klimatavtryck med ett ton? Ledtråd: det är inte genom kläder, inte flygplan […]
Läs mer
9 nya sätt att sälja och marknadsföra varor i jul
Oavsett om du har ett fysiskt skyltfönster eller inte är julen en bra tid att fokusera på din webbutik och […]
Läs mer
Att simma i en uppsjö av likartade verksamheter: så får du ditt företag att särskilja sig från konkurrenterna
Konkurrens är en irriterade aspekt för de flesta småföretag. Oavsett om du designar webbplatser, äger en restaurang eller butik, reparerar […]
Läs mer
Ändamålsenlig omställning: Från handelsträdgård till trädgårdspizzeria
Småföretag måste ständigt kunna anpassa sig – det kan handla om att flytta till nya lokaler eller att förnya logotypen. […]
Läs merNybörjarens guide till lokal marknadsföring för företag
För många småföretag är det avgörande att rikta sig till potentiella kunder i den omedelbara geografiska närheten. Samtidigt som vissa […]
Läs mer
Så tackar du kunder och medarbetare i jul
Det är alltid viktigt att säga ”tack” … och ännu mer så i juletider. Se till att dina kunder och […]
Läs mer
De 5 reklamprodukter du behöver för att starta ett företag
Marknadsföring är en av de viktigaste aspekterna till en lyckad lansering av ett nytt företag.. Och för att kunna marknadsföra […]
Läs mer
Marknadsföringstips för mässan så att du lämnar ett bestående intryck
Mässor hör till de bästa platserna att marknadsföra sitt småföretag på. Du får en monter eller ett bord att visa […]
Läs mer
Kreativa idéer när du har en milstolpe att berätta om
Ska ni gifta er, har ni en baby på väg eller ska ni flytta till en ny stad? När man […]
Läs mer
Att anpassa sig till förändring: Duka upp något nytt med foodtruck-inspirerad takeaway-mat
Coronapandemin har satt käppar i hjulet för i stort sett allas planer. Företagare har tvingats justera sina verksamheter och erbjudanden, […]
Läs mer
Rooted i lokalsamhället: Så här ser Kelly Polanco till att synas på lokala evenemang
Lokala hantverksmässor är bland de bästa möjligheterna när man vill visa upp sina produkter som småföretagare. Du får möjlighet att […]
Läs mer
Så här kan du börja marknadsföra din skönhetssalong, frisersalong eller gym igen
COVID-19 har varit riktigt tufft för småföretagare – däribland för dem mycket personlig kontakt, som t.ex. gym och frisersalonger. Under […]
Läs mer
När en vision blir till ett varumärke: så byggde Jody Merrill upp btone FITNESS
Något av det viktigaste när man startar ett företag är att skapa en varumärkesidentitet – det bidrar till att ge […]
Läs mer
Lokal medvetenhet
Det är inte alla småföretagare som har fysiska skyltfönster, så du kanske måste hitta kreativa lösningar för var du ska […]
Läs mer
7 sätt matställen kan nytta QR-koder
QR-koder har gjort en comeback de senaste åren – de har visat sig vara mycket praktiska för alla typer av […]
Läs mer
Skapa en tilltalande butiksfront
Sommaren är den perfekta tiden att fönstershoppa. Det stämmer i och för sig varje år, men kanske extra mycket i […]
Läs mer
Så kan rekommendationsmarknadsföring göra ditt småföretag mer framgångsrikt
Skulle du gå till en frisör utan att ha blivit rekommenderad denna från en kompis först? Eller låta någon sköta […]
Läs mer
Var (och hur) småföretag kan använda QR-koder
Under det senaste året har säkerhet stått högt upp på agendan för företagare i hela världen, och vi har sett […]
Läs mer
4 steg för att använda leave behinds i din marknadsföring
Gör ett bestående intryck med leave behinds, oavsett om du byter ut läckande rör, målar hus eller skottar någons uppfart. […]
Läs mer
Därför behöver ditt företag QR-koder
Nu mer än någonsin behöver småföretag kreativa lösningar för att hålla kontakt med sina kunder. Det var länge sedan man […]
Läs mer
Hur du skapar en marknadsföringsplan för ett småföretag
Att skriva en marknadsföringsplan kan för vissa kännas skrämmande … men oroa dig inte. Vi guidar dig steg för steg […]
Läs mer
Fem sätt att använda skyltning på restauranger
Skyltning är avgörande för att kommunicera med dina kunder på ett bra sätt, både på avstånd och på nära håll. […]
Läs mer
Så kommer du på ett företagsnamn
Passion. Energi. Mod. Det är vad som krävs för att starta ett nytt företag. Du har en jättebra affärsidé, du […]
Läs mer
Bör du förnya småföretagets varumärke?
Världen – och småföretag – är i ständig förändring. Du kanske började verksamheten som ett café, men det var dina […]
Läs mer
Skapa ett enhetligt varumärke både online och offline
Image är allt när det gäller att göra ett bra och proffsigt intryck. Med tanke på att allt fler upptäcker […]
Läs mer
Så utnyttjar du visitkortets baksida: 11 kreativa designidéer
Visitkortet innehåller en mängd nödvändig information om ditt företag. På kortets framsida böra logotypen framträda klart och tydligt tillsammans med […]
Läs mer
Vistaprints guide till skyltdesign
När det gäller att skapa uppmärksamhet för småföretag är skyltar ett effektivt sätt att få ut ditt budskap. Vi vet […]
Läs mer
Tips för småföretagare som jobbar med designer
Vi har pratat med Tristan LeBreton, Creative Director på 99designs från Vista, för att höra hans tankar om hur småföretagare och […]
Läs mer
9 idéer för vykortsreklam för småföretagare
Det kan vara en utmaning för småföretagare att komma på nya, kreativa sätt att marknadsföra sitt företag på. En beprövad […]
Läs mer
Vikten av färg
Vad innebär dina färger? Vad dyker upp i huvudet när du tänker på ett varumärke? En logotyp? Deras senaste produkt? […]
Läs mer
Vistaprints flyerguide
Redan innan vi hade hört talas om sådant som ”gatumarknadsföring” och ”marknadsbearbetning” ansågs flyers vara ett utmärkt sätt att få […]
Läs mer
Fundera över dessa fem frågor innan du börjar designa ditt visitkort
Det kan kännas överväldigande att välja. Och även om vi är stolta över det faktum att vi hela tiden lägger […]
Läs mer
Vilken information ska finnas med på ditt visitkort?
Efter att ha läst den här artikeln kommer du att förstå: vilken information som bör finnas med på ditt kort […]
Läs mer
Så designar du T-shirts i 8 steg
Vi har chattat med Tristan LeBreton, kreativ chef på 99designs från Vista, för tips om hur man skapar en hemsida där […]
Läs mer
Så skapar du en logotyp för ditt gym eller träningsställe
Vi har chattat med Tristan LeBreton, Creative Director på 99designs från Vistaprint och fått tips om hur man fixar rätt stil för […]
Läs mer
Locka uppmärksamhet med dessa tips på bra skyltdesign
Vi har chattat med Tristan LeBreton, kreativ chef på 99designs från Vista, för tips om hur man skapar en hemsida där […]
Läs mer
Marknadsföring och varumärkesprofilering på utomhusevenemang som hjälper dig att sticka ut
Utomhusevenemang som hantverksmässor och marknader är bra ställen att knyta meningsfulla kontakter, locka nya kunder och väcka intresset kring din […]
Läs mer
10 gyllene regler när du ska designa visitkort
Fullända din design så kommer ditt visitkort få dig att framstå som professionell, bygga upp ett förtroende gentemot kunderna och […]
Läs mer
Avkodad design: De 12 mest lättlästa teckensnitten
Hur viktigt är det att välja rätt teckensnitt för sin hemsida? Med ett läsbart teckensnitt kommuniceras ditt budskap klart och […]
Läs mer
Bästa teckensnitten till visitkort
Föreställ dig detta: Du öppnar en visitkortsmall och skriver in ditt företagsnamn. Det ser pyttelitet ut mot den vita bakgrunden, […]
Läs mer
Ta produktförpackningarna till en ny nivå
Förpackningar är bara en del av en enhetlig varumärkesupplevelse som kan öka din marknadsförings trovärdighet. Med alltifrån färger till typografi […]
Läs mer