Beräknad lästid: 5 minuter
Om du är ute efter att utöka din räckvidd och hitta nya kunder är det dags att börja tänka seriöst på att ordna en hemsida för ditt företag. Eftersom 36 % av dem som handlar av småföretag idag upptäcker nya företag genom att söka på nätet finns det helt enkelt ingen bra orsak till att inte finnas där. Och ändå är det nästan hälften av småföretagarna som inte gör det. Vad beror det på?
Enligt undersökningar som gjorts av Clutch säger majoriteten av de som inte har en hemsida att det beror på att det helt enkelt inte är relevant för deras verksamhet, eller att det är för dyrt för dem.
Vad gäller kostnaden kan det förstås stämma eftersom de flesta småföretag har begränsad budget och därför har svårt att rättfärdiga ytterligare en månadskostnad. Men nuförtiden finns det mycket prisvärda sätt att skaffa närvaro på nätet – särskilt om man ser till potentiell avkastning.
Om det är tanken på att en hemsida inte skulle vara relevant för din verksamhet som hindrar dig säger vi: hemsidor är för alla! Visst kan det kanske vara enklare att föreställa sig vad man skulle ha på en hemsida för en restaurang eller butik, men det betyder inte att andra företagstyper inte också kan ha nytta av att finnas på nätet. Vi tänkte illustrera det här genom att samla ihop nio företagstyper som man kanske tänker inte skulle behöva en hemsida och förklara varför vi tror att de gör det:
Läkar- och tandläkarmottagningar
I många fall räknar företagare inom sjukvård med att försäkringsbolagen ska hitta nya kunder åt dem. Och även om det kan vara så att dessa kanaler hjälper kunder att upptäcka verksamheter såsom vårdcentraler eller tandläkare blir människor alltmer självständiga när det gäller deras hälsa. Det betyder att potentiella patienter kanske hör om dig från ett försäkringsbolag men ändå själva vill undersöka din mottagning innan de bokar en tid. En välkomnande hemsida med presentationer och bilder av dig och din personal samt kommentarer från tidigare patienter kan vara det som särskiljer dig från konkurrenterna.
Mäklare
Många mäklare känner att hemsidan för den välkända firman de jobbar för räcker som närvaro på nätet, särskilt om de har en egen presentation på sidan. Det finns dock några skäl till att du inte bör låta din närvaro på nätet skötas av storföretaget. Dels betyder det att du litar på att de på rätt sätt beskriver vad som särskiljer dig från de andra mäklarna som jobbar för dem. Du begränsar även din sökrankning om du inte har en egen hemsida som visas när potentiella kunder söker på sådant som ”mäklare i Stockholm”. Dessutom behöver du fundera på vad som händer om du lämnar det företaget för ett annat jobb. Då kommer du behöva börja om från början och ta kontroll över en ny sida hos ett annat företag.
Elektriker och hantverkare
Recensionssidor och leverantörslistor är ett väldigt bra sätt för tjänsteleverantörer i hemmet att få nya kunder, men de bör leda besökaren till en sida där de kan läsa mer om personen som erbjuder tjänsten. När en kund överväger att bjuda in någon till sitt hem känner de sig betydligt säkrare om den personen har en professionell och informativ hemsida. Det här väldigt viktigt eftersom kunder till småföretagare anger att det är mindre troligt att de anlitar ett företag om de får ett dåligt intryck av hemsidan.
Terapeuter
Alla vet hur viktigt det kan vara med recensioner. Enligt våra undersökningar tycker 75 % av kunderna till småföretagare att det är viktigt att läsa dem innan de besöker företaget. Men hur är det om du är verksam i en bransch där dina kunder inte alltid vill visa att du har besökt dig? Vissa kunder kanske inte tvekar att lämna en recension på Yelp om hur de har blivit hjälpta av dig men många kanske snarare skulle kunna tänka sig att lämna en kommentar på din hemsida.
Landskapsarkitekter
När du tillbringar den största delen av dagen utomhus är nätet kanske det sista du tänker på. Men de typer av marknadsföring som landskapsarkitekter ofta använder sig av (alltifrån bilmagneter till trädgårdsskyltar) fungerar bäst när de leder läsaren till en hemsida där de kan ta sig tid att läsa mer. En bra hemsida för landskapsarkitektur bör innehålla tjänster, priser och riktigt bra bilder av vackra resultat som kunder har fått när de använt företaget.
Revisorer
Många oberoende revisorer börjar med att jobba för familj och vänner. Och även om skatteärenden och andra ekonomiska behov som ditt närmaste nätverk har kanske håller företaget flytande i början behöver du hitta ett sätt att få andra att upptäcka dig om du vill att företaget ska växa i framtiden. Ett mycket bra sätt att hjälpa nya kunder att hitta dig är genom en enkel och informativ revisorhemsida.
Fordon
Om du driver en verkstad kan en hemsida vara din bästa vän. Varför? Eftersom dina kunder kanske antar att dina tjänster är dyrare och mer komplicerade än de faktiskt är. Många känner sig ofta väldigt stressade när de tar bilen till en verkstad så en hemsida där du tydligt beskriver priser och servicedetaljer och erbjuder prisberäkningar är ett enkelt sätt att få deras förtroende och lojalitet. Om du erbjuder särskilda tjänster innebär hemsidan att du har en chans att visa upp ditt hantverk med imponerande foton.
Visuella konstnärer
För människor som ritar, målar, jobbar med lera eller på annat sätt skapar konst i den fysiska världen känns en hemsida inte alltid som en logisk väg. Men att lägga upp foton av ditt arbete på nätet är ett fantastiskt sätt att visa upp vad du kan göra för människor du träffar, du kanske till och med säljer några verk där. Ha alltid med dig ett enkelt visitkort med adressen till din hemsida. Du vet aldrig när någon vill se vad du erbjuder, eller beställa ett specialutformat verk.
Kemtvätt
I många decennier kunde kemtvättar förlita sig på att fotgängare i området kom in med jobb. Men eftersom on demand-appar såsom Laundrapp och Mister Minit Express börjar ta fart på nätet är det mycket viktigt att ditt företag också syns i sökmotorresultaten för att kunna konkurrera. Om potentiella kunder generellt föredrar en lokal kemtvätt med fysisk anläggning men sedan hittar en on demand-tjänst när de söker på nätet kan du förlora dem för alltid.
Författare
En hemsida kan verkligen vara nyckeln till att skapa publicitet kring ditt jobb, särskilt om du publicerar din bok på egen hand. Reportrar och bloggare är mycket upptagna människor med tuffa scheman och det kan vara svårt att behålla deras uppmärksamhet en längre stund. Därför behöver du kunna leda dem direkt till din hemsida med en länk i ett mejl eller en webbadress på ett visitkort. De kanske inte har tid att lyssna på hela din hisspitch för tillfället, men om du ger dem chansen att läsa mer när de själva väljer kan vara det som fångar dem.
Om du driver ett företag som liknar dessa typer har du en unik möjlighet. Om du alltid har tänkt att en hemsida är irrelevant för din verksamhet är tänker dina konkurrenter antagligen på samma sätt. Ge dig själv fördelen att skapa närvaro på nätet först. Våra undersökningar visar att mer än tredjedel av de kunder som vänder sig till småföretagare antagligen inte skulle använda ett företag utan hemsida. Eftersom dina potentiella kunder alltmer använder nätet för sina köpbeslut blir det viktigare att de hittar dig där.
Om författaren
Sarah Matista är chef för marknadskommunikation på Vistaprint Digital, Vistaprints avdelning för digitala tjänster. Sarah vill hjälpa småföretagare att fullt ut utnyttja möjligheterna med digital marknadsföring så att de kan konkurrera på marknaden och nå sina mål.