Så kommer du på ett företagsnamn

Beräknad lästid: 5 minuter

Passion. Energi. Mod. Det är vad som krävs för att starta ett nytt företag. Du har en jättebra affärsidé, du har börjat ta fram en plan och du har en potentiell kundbas i åtanke. Du är (nästan) redo att ta steget – du behöver bara ett namn.

Ett bra företagsnamn ska get uttryck för den känsla som ditt varumärke förmedlar. Det ska vara lätt att komma ihåg. Det ska påminna dina medarbetare om varför ni gör det ni gör.

Du skulle kunna betala en namngivningsbyrå tusentals kronor för att hitta ett namn som är nytt, trendigt, branschrelevant, lätt att komma ihåg och inte varumärkesskyddat. Men du håller precis på att starta upp företaget och har andra prioriteringar … så försök att hitta inspiration på egen hand.

I den här artikeln får du 18 tips på hur du kommer på ett bra företagsnamn.

  1. Använd akronymer.
  2. Bilda teleskopord.
  3. Hämta inspiration ur mytologin och litteraturen.
  4. Använd utländska ord.
  5. Använd ditt eget namn.
  6. Ta en titt på en karta.
  7. Kombinera olika saker.
  8. Samarbeta med ett annat företag.
  9. Använd dig av smeknamn.
  1. Använd en symbol.
  2. Gör det beskrivande.
  3. Använd latin.
  4. Se på din produkt ur en annan vinkel.
  5. Förkorta.
  6. Modifiera stavningen.
  7. Berätta din historia.
  8. Tala om vad du tror på.
  9. Välj ett ord ur en ordbok.

1. Använd akronymer

Att använda en initialförkortning är ett populärt sätt att namnge sitt företag. Många stora företag använder akronymer i stället för sina fullständiga namn eftersom akronymerna är enklare att komma ihåg. Ta till exempel UPS (United Parcel Service) eller BBC (British Broadcasting Corporation). Så om ditt företag heter ”Strömbergs reklambyrå”, fundera på att kalla dig SRB.

2. Bilda teleskopord

Ett av de mest kreativa sätten att komma på bra företagsnamn är att bilda teleskopord. Tänk på två eller tre ord som är betydelsefulla för dig och ditt företag. Kan delar av dem eller hela orden kombineras på något sätt? Några välkända exempel är TripAdvisor, Evernote (av ”forever” och ”note”) och Netflix (”internet” och ”flicks”). Ett namn som ”SaladGo” visar snabbt att du driver ett matställe som är specialiserat på sallader att ta med, allt i bara tre stavelser.

3. Hämta inspiration ur mytologin och litteraturen

Nike är ett av de mest ikoniska varumärkena … och i den grekiska mytologin är Nike segergudinnan. Andra välkända företag som Oracle, Hermés och Mars har också mytologiska namn. Om du undrar hur du ska komma på ett företagsnamn med hjälp av mytologin, rekommenderar vi att du gör lite efterforskningar för att se om det finns någon mytologisk figur som är relevant för ditt företag.

Kanske driver du en vinbar – kan du då använda Bacchus på något sätt i företagsnamnet? Eller låt säga att du förbereder för att lansera ett sminkmärke. Kanske kan du använda dig av Afrodite, skönhetens gudinna.

4. Använd utländska ord

Ett annat kreativt sätt att komma på företagsnamn är att använda dig av ett främmande språk. Det kan få ditt företag att verka exotiskt och spännande och gör det lätt att komma ihåg för potentiella kunder. Kanske är det en frisersalong med ett franskt namn eller en tebutik med ett japanskt namn.

5. Använd ditt eget namn

Det är ditt företag … varför inte ha med ditt eget namn? Många kända varumärken använder skaparens namn, som Ben & Jerry’s glass (efterBen Cohen och Jerry Greenfield) eller Boeing (efter grundaren William Boeing).

6. Ta en titt på en karta

Låt dig inspireras av jordklotet. Visst har du hört talas om näthandelsjätten Amazon? De råkar ha fått sitt namn efter världens största flod.

7. Kombinera olika saker

Pröva att kombinera idé 5 och 6. Kan du kombinera en del av ditt namn med en del av en stad, som Ikeas grundare Ingvar Kamprad gjorde? Han slog ihop sitt namn med sin hemby Elmtaryd (Älmtaryd) Agunnaryd.

8. Samarbeta med ett annat företag

Om du samarbetar med en annan entreprenör eller går ihop med ett annat företag, kan ni kombinera delar från båda namnen för att skapa ett nytt. När Twentieth Century Pictures och Fox Film Corporation gick ihop, blev de helt enkelt 20th Century Fox.

9. Använd dig av smeknamn

Har du kallats ”Ali” i hela ditt liv? Använd det som företagsnamn för en personlig touch. Eller använd ditt barns namn eller smeknamn för ett känslofyllt (och effektfullt) varumärke. Mercedes fick trots allt sitt namn efter grundarens dotter.

10. Använd en symbol

Ett annat sätt att bilda ett företagsnamn är att inspireras av en symbol eller en viktig del av ditt arbete. Ett namn som Naturol förmedlar vad det är för verksamhet och är lätt att komma ihåg. (Perfekt för ett småföretag!)

11. Gör det beskrivande

När du tänker på ditt företag, vilka är orden som beskriver det bäst? Skriv ner alla ord du kommer på, och visualisera hur de kan passa in i din nya logga eller banderoll. Tänk på 7-Eleven: namnet talar omedelbart om vad som är speciellt med företaget (de har öppet från 7.00 till 23.00 varje dag).

12. Använd latin

Kanske läste du latin i skolan och tyckte att det var slöseri med tid … men tänk om du skulle kunna använda dina kunskaper för att skapa ett namn åt ditt företag? Latin är en stor källa till företagsnamn, som Volvo (”jag rullar”) och Acer (”skarp”, ”kompetent”). Välj ett ord på latin som representerar ditt företag, som Luxus för ett lyxigt varumärke eller Sanus för en hälsokostbutik.

13. Se på din produkt ur en annan vinkel

Ta ett steg tillbaka, och se om din produkt påminner dig om något annat. Kanske startar du ett kosmetikföretag och lägger märke till att dina makeup-paletter liknar blommor. Varför inte använda det i företagsnamnet?

14. Förkorta

Ett bra företagsnamn bör inte vara alltför långt. Om det finns ett ord eller ett uttryck som har stor betydelse för dig, fundera över om du kan använda en del av det till ditt företagsnamn. Cisco är till exempel inspirerat av platsen där det grundades – San Francisco.

15. Modifiera stavningen

Ta bort eller lägg till en bokstav, eller ändra stavningen av ett välbekant ord helt och hållet för att göra ditt företagsnamn mer uppseendeväckande. Ta Flickr och Tumblr som exempel. I de här varumärkena har man tagit bort bokstaven ”e” i slutet för att skapa korta och iögonfallande namn. Eller välj ett ord som är viktigt för ditt företag, och hitta på ett nytt sätt att stava det, precis som Reebok har gjort. Sportmärket har inspirerats av ordet ”rhebok”, en afrikansk antilop.

16. Berätta din historia

Företagsnamnet kan vara en utmärkt möjlighet att berätta företagets historia. Om det finns en bra historia bakom ditt företag, kan du berätta den genom ditt företagsnamn. Namn som Virgin (grundarens sätt att tala om att de var helt nya i branschen) har skapats på detta sätt.

17. Tala om vad du tror på

Använd ditt företagsnamn som ett sätt att påminna dig själv (och dina medarbetare och kunder) om vad du tror på. Ett namn som ”Nomad” frammanar genast tankar på resor och äventyr.

18. Välj ett ord ur en ordbok

Om du har gått igenom listan och fortfarande undrar hur du ska komma på ett namn åt ditt företag, varför inte göra som Twitter och välja ett ord på måfå ur ordboken?

Och sedan då?

När du väl har valt det perfekta företagsnamnet är det dags att agera. Först av allt behöver du se till att det är tillgängligt – du vill ju inte att ditt företag ska heta likadant som en konkurrent. Om ditt namn är helt unikt, säkra ett matchande domännamn, skaffa ett användarnamn på Instagram och fundera även på att ansöka om varumärkesskydd.

Och nu till det roliga – när du väl har ett företagsnamn kan du börja marknadsföra det med lite grundläggande reklammaterial. Visa upp ditt företagsnamn på vykort, visitkort och mycket annat. Var konsekvent med logotyp och teckensnitt för att skapa en kundupplevelse som går i linje med varumärket från början till slut.