De tre du behöver för att leverera en takeaway-upplevelse som sticker ut + sex bonustips

Beräknad lästid: 3 minuter

Att erbjuda takeaway på ditt matställe är ett smart affärsdrag – men hur kan du förvandla det till en möjlighet till minnesvärd marknadsföring?

Mycket har hänt det senaste året … och det har varit särskilt tufft för restauranger. Det har varit inspirerande att se matställen börja erbjuda (eller omprioritera) takeaway-tjänster mitt uppe i begränsningar av antalet gäster, fysisk distansering och begränsade öppettider.

Det kan vara spännande att låta ditt småföretag börja erbjuda en ny tjänst, i det här fallet takeaway. Du kanske redan har upptäckt att takeaway är mer än att bara lägga mat i lådor. Du behöver skapa ett system som kunder och personal kan följa för effektiv beställning och upphämtning … kanske till och med en funktion för onlinebeställningar. Du behöver testa processen för att se till att den är effektiv och säker så att varenda kund får en positiv erfarenhet.

Och när du har full kontroll på dina nya erbjudanden är det dags att ta takeaway-upplevelsen till nästa nivå. Oavsett om du driver en bistro eller ett bageri, se till att kunderna bär med sig en upplevelse märkt med ditt … inte bara beställningen.

Här följer 9 saker du behöver för att erbjuda en takeaway-upplevelse som sticker ut, oavsett om takeaway är nytt för dig eller du är redo att lägga i en högre växel.

De tre du behöver för att leverera en takeaway-upplevelse som sticker ut + sex bonustips

  1. Papperspåsar
  2. Klistermärken på ark
  3. Vykort
  1. Inlägg i sociala medier
  2. En takeaway-vänlig meny
  3. Ett enkelt beställningssystem
  1. QR-koder för beröringsfria transaktioner
  2. En upphämtningszon
  3. Incitament för att beställa

  1. PapperspåsarLåt kunderna göra det tunga jobbet – de bär hem sin mat i en papperspåse med din logga på samtidigt som du får gratis reklamexponering.
  2. Klistermärken på arkKlistermärken ger säker förslutning av takeaway-lådor och -påsar, och gör det möjligt att förvandla de allra enklaste produkter till verktyg för att marknadsföra ditt varumärke.
  3. VykortEtt vykort är som en tom målarduk där du kan skriva ett tackmeddelande till dina kunder. Eller häfta ihop kundens kvitto med ett vykort med ditt varumärke på för det lilla extra.
  4. Inlägg i sociala medierSe till att dina kunder vet att du erbjuder takeaway. Ett av de enklaste sätten att sprida informationen är genom dina sociala medier. Berätta om ditt nya erbjudande på Instagram, Facebook och Twitter, och fortsätt att dela högupplösta bilder på dina rätter, fina kundrecensioner och andra takeaway-nyheter.

TIPS FRÅN VISTAPRINT

Skapa en egen hashtag till ditt matställes takeaway-program, och uppmuntra kunderna att tagga sina inlägg med den. Tänk: #LinneasHörnaToGo.

  1. En takeaway-vänlig menyDu kan behöva anpassa dina erbjudanden så att de passar en takeaway-modell, ingen gillar blöt friterad kyckling eller smält glass. Fundera i stället över vad du kan göra för att se till att dina takeaway-måltider blir lika delikata som måltiderna du serverar på plats, och ta fram några specialrätter som bara finns som takeaway för att öka intresset. (Vad sägs om familjemåltider?) Visa upp din uppdaterade meny i en broschyr tillsammans med dina kontaktuppgifter, takeaway-information och bilder på dina allra läckraste erbjudanden som inte går att motstå.
  2. Ett enkelt beställningssystemGör det så enkelt som möjligt för dina kunder att beställa hämtmat. Ordna en särskild telefonlinje för takeaway-kunder, lägg till en beställningsfunktion på din webbplats eller samarbeta med en tredjeparts-app, som Uber Eats eller Foodora.

  1. QR-koder för beröringsfria transaktionerOm kunderna inte känner sig bekväma med att betala i förskott via mobilen eller på nätet, låt dem betala med en QR-kod när de kommer. Tryck upp en egen unik QR-kod på dekaler, banderoller och annat så att du kan ta emot betalningar snabbt och säkert.
  2. En upphämtningszonOrdna en särskild upphämtningszon för takeaway-beställningar inne i restaurangen (eller på utsidan). Guida kunderna rätt när de ska hämta mat med skyltning som är enkel att följa, oavsett om maten hämtas vid ett enkelt hopfällbart bort eller i ena änden av disken.Golvdekaler är ett bra alternativ för att visa vägen samtidigt som de påminner alla om att hålla ordentligt avstånd.Ta fram särskilda arbetskläder (T-shirts och munskydd) för medarbetare som hanterar takeaway-beställningar så att kunderna vet vem de ska be om hjälp.Använd billigt reklammaterial, alltifrån pennor med din logga till tackvykort, för att stärka den varumärkesprofilerade takeaway-upplevelsen.
  3. Incitament för att beställaMotivera kunderna att komma tillbaka med specialerbjudanden eller ett bonussystem. Stämpla baksidan av ett visitkort varje gång de kommer in, och belöna dem med rabatt eller en gratisförmån som tack för deras lojalitet.