Beräknad lästid: 3 minuter

Möt Fie, Worn Threads grundare och en av vinnarna i Vistaprints startup-tävling Njord Nest. Genom att kombinera sina brinnande intressen för textilier och hållbarhet, skapar Fie ett universum av vintage och second hand av hög kvalitet för barn, och hon hoppas på att på så sätt hitta sin plats i branschen och göra den mer hållbar.
“Jag har ett brinnande intresse för tillverkningen av textilier och kläder, och det gör mig ledsen att branschen är så ohållbar”
Vintagekläder för minis
Ta dig en stund och titta på dig själv och de kläder du har på dig just nu. Har du någon aning om vilken resa de har gjort innan de kom till dig? Är du medveten om vilket koldioxidavtryck de kemikalier som vi använder för att färga kläderna lämnar? Eller hur mycket dricksvatten de har förorenat? Och har du den minsta aning om vem som egentligen har gjort dina kläder? Worn Threads vill förändra vårt sätt att tillverka och konsumera kläder och bidra till att förändra textilindustrin till det bättre. Det börjar med mig och dig och vilka kläder vi sätter på våra barn.
“Worn Threads säljer och hyr ut vintageplagg av hög kvalitet, som är gjorda för att hålla och bäras om och om igen. Vårt mål är att göra det lätt för föräldrar att hitta second hand-kläder till barn. Vi vet att du inte har tid att gräva igenom second hand-butiker för att hitta exakt det du behöver samtidigt som du också lever ett familjeliv och uppdaterar garderoben så snart ditt barn ändrar storlek.”

Med ett brinnande intresse för textilier och hållbarhet
Fie har arbetat på Worn Threads i nästan två år och på heltid i ett år. Innan hon fick barn jobbade hon inom modeindustrin på design- och produktionssidan, och det gör henne ledsen att klädindustrin är så ohållbar. “Worn Threads är mitt försök att hitta min plats i branschen och skapa ett mer hållbart alternativ. Jag vill göra det enkelt och lockande för föräldrar att välja second hand-kläder till sina barn. Våra plagg blir bara bättre för varje gång de används, och vår vision är att oanvända kläder ska få tillbaka sitt värde.”https://www.youtube.com/embed/7qbDBTRkIg8

Njord Nest
Njord Nests startup-tävling är ett samarbete mellan Vistaprint (en global marknadsförings- och designpartner för småföretag) och Drivhuset (en av de viktigaste drivkrafterna för entreprenörskap i Norden), med avsikt att hjälpa entreprenörer att förverkliga sin dröm på ett hållbart sätt. Av 72 enastående bidrag valdes 22 finalister ut för att presentera sin affärsidé och delta i ett 12-veckors entreprenörsprogram. Genom workshops, mentorskap och återkommande feedback från kunder kunde Fie och de andra vinnarna utveckla sina redan starka idéer till ännu mer övertygande hållbarhetsinitiativ.
“Jag är tacksam över det nätverk av likasinnade entreprenörer som det här programmet har gett mig”
Fie arbetar för att göra sitt företag mer skalbart, och hon ville verkligen lära sig mer och utvecklas med sitt företag. “Jag arbetar på idéer för att göra mitt företag mer skalbart utan att kompromissa med hållbarheten, och Njord Nests workshopprogram var en fantastisk möjligt för mig att utvecklas och testa mina idéer. Jag är tacksam över det nätverk av likasinnade entreprenörer som det här programmet har gett mig.”
Visste du att?
94 % av Vistaprints pappersprodukter är tryckta på papper certifierat enligt högsta standard för ansvarsfullt skogsbruk.
Fies must-haves för marknadsföringen
Fie använder praktiska och hållbara tygpåsar som en reklampresent i begränsad upplaga för att skapa medvetenhet om varumärket. I stället för klistermärken av plast använder hon stämplar med företagets logga som ett miljövänligare sätt att sätta sitt varumärke på den post och de paket hon skickar.
“Det var så spännande att låta Vistaprint-teamet hjälpa mig”
Flyers var från början ingenting som Fie övervägde i sin marknadsföring, men under ett kreativt brainstorming-möte med Vistaprint-teamet kom hon på idén om hur hon skulle kunna göra dem till något interaktivt som folk kan ha glädje av och återanvända flera gånger. I stället för traditionella, informativa flyers, tog Fie fram tre framsidor och tre baksidor med klippdockor, origami, prick till prick och en labyrint för barn. Det här är ett utmärkt exempel på hur kreativitet och bra design kan skapa medvetenhet om ett varumärke på ett oväntat sätt, samtidigt som det är underhållande och tillför värde för målgruppen.