Så designar du en unik detaljhandelsförpackning

Uppskattad lästid: 4 minuter

I vår snabbrörliga värld har det blivit mycket svårare att skilja sig från mängden. För att erbjuda en komplett lösning för dina kunder måste du tänka på din förpackning. Specialdesignade förpackningar för detaljhandeln har blivit ett kraftfullt verktyg för företag att fånga konsumenternas uppmärksamhet, förmedla varumärkesidentitet och erbjuda en oförglömlig unboxing-upplevelse. I denna artikel kommer vi att prata om detaljhandelsförpackningens betydelse och hur du kan skapa din egen.

Designa din detaljhandelsförpackning

Förpackning är inte längre bara en nödvändighet för att skydda produkter under transport – din förpackning är ofta ditt varumärkes första kontakt med dina kunder. Mycket tanke läggs numera på förpackningar, och en välutformad förpackning kan berätta en historia och representera ditt varumärkes värderingar, personlighet och det som gör dig unik. Att skapa din egen anpassade detaljhandelsförpackning är ett bra sätt att se till att du ger dina kunder en unik upplevelse varje gång de beställer från dig. Om du är ny på att skapa anpassade förpackningar kommer du att bli glad att veta att det förmodligen är lättare än du tror att anpassa allt från postlådor till tejp och hänglappar. Till exempel erbjuder VistaPrint två sätt att skapa din anpassade detaljhandelsförpackning:

  1. Om du redan har en logotyp eller varumärkesdesign som du vill använda på din anpassade förpackning kan du enkelt ladda upp den till någon av våra produkter, oavsett om det är presentpapper eller produktförpackningar. Vår designstudio låter dig också justera din design genom att lägga till färger, typografi eller olika bakgrunder.  
  2. Om du letar efter inspiration för att komma igång med din detaljhandelsförpackning erbjuder VistaPrint också ett stort utbud av unika, helt anpassningsbara mallar för dig att prova. Vi har mallgallerier för papperspåsar, etiketter och mycket mer. Sök bland våra designer efter stil, tema eller bransch. När du har hittat rätt kan du göra den till din egen genom att lägga till eller ändra färger, typsnitt eller bakgrunder. 

Skapa varierande förpackningar

Förutom att vara ansiktet utåt för ditt varumärke och bild kan din förpackning också vara mångsidig och möjliggöra att du anpassar budskapet till olika målgrupper. Begränsade upplagor, säsongsvariationer eller samarbeten kan återspeglas genom förpackningen och skapa förväntan och efterfrågan. Detta är en effektiv strategi som används av kosmetikföretag, där förpackningsdesignen ändras vid varje ny produktlansering och väcker nyfkenhet och spänning.

De bästa detaljhandelslådorna för uppackning

Unboxing har blivit ett populärt fenomen, särskilt i sociala medier. Kunder delar ivrigt med sig av sina senaste köp online och förvandlar vanliga ögonblick till delbara. Ju större och mer unikt avslöjandet är, desto större överraskning och glädje upplever dina kunder. Till exempel är det fantastiskt att trycka ett personligt meddelande på insidan av en låda med viklock för att visa uppskattning för dina kunder. Du kan till och med trycka en QR-kod (vi hjälper dig att generera en sådan förresten) och länka konsumenter till dolt innehåll, specialrabatter eller varumärkesinformation.

VistaPrint Tip

Oavsett hur du väljer att designa din anpassade detaljhandelsförpackning, kom ihåg att vara autentisk mot dig själv och ditt varumärke. Stick ut från mängden genom att vara dig själv.

Alla dessa detaljer visar att du har lagt tanke på ditt varumärke, dina produkter och framför allt din publik. De uppmuntrar kunder att dela sina upplevelser och varumärkeslojalitet.