Vi har chattat med Tristan LeBreton, Creative Director på 99designs från Vistaprint och fått tips om hur man fixar rätt logotypstil för sin yogastudio. Läs vidare och ta del av hans designtips samt några av våra råd om marknadsföring av småföretag.
Ska du öppna en yogastudio? Förutom att du behöver hitta en bra lokal, köpa utrustning och skaffa instruktörer måste du även tänka på varumärkesprofileringen. Logotypen är en av de viktigaste tillgångar du kommer att skapa för ditt småföretag – den representerar vem du är och vad du står för.
Och när du väl har en perfekt balanserad logotyp kan du använda den för att marknadsföra din verksamhet. Från studioskyltning till digital kommunikation – din logotyp ska vara tillräckligt flexibel för att fungera överallt … och marknadsföra din studio både på nätet och i det fysiska samhället.
Vilka färger återspeglar studions energi?
Tristan påtalar att psykologin bakom färger är komplicerad … så se till att de färger du väljer på korrekt sätt återspeglar ditt varumärke och det du har att erbjuda. Även om det inte finns någon fast regel för vilka färger ett yogavarumärke ska innehålla bör du se till att de valda nyanserna återspeglar din verksamhet. Din färgpalett kommer att sända ut ett visst budskap om din studio, så fundera över vilka fördelar du vill framhäva. ”Färger gör att [konsumenterna] mentalt kategoriserar varumärken och identifierar vilka de reagerar bäst på”, säger Tristan.
”Om din yogastudio arbetar för vitalitet och en hälsosam och sund livsstil kan det vara en god idé att designa logotypen med livfulla och upplyftande färger – som gula, orange och rosa nyanser. Det gör att medlemmarna vet att de kommer till en plats med frisk och positiv energi”, tillägger Tristan. Om studion istället fokuserar på avslappning eller lugnande andning kan du välja rogivande toner som lila, grönt och blått.

Designad av Polly_

Designad av Flavia2767
Tips från Vistaprint
När du väl har bestämt dig för en färgpalett ska du använda den överallt i marknadsföringen. Oavsett om det handlar om sociala medier eller utomhusbanderoller ska du alltid använda samma färger där kunderna ser dig.
Teckensnitt talar – vad säger ditt om din studio?
Finns det något för barn på din yogastudio eller specialiserar du dig på klasser för gravida? Ska du fokusera på en viss typ av yoga, exempelvis bikram eller kundalini? Varje teckensnitt ger din logotyp sin egen röst och personlighet, så välj en variant som sänder ut rätt budskap om ditt varumärke och dina erbjudanden. ”Precis som färger talar även teckensnitt. Redan innan kunden läser orden på din logotyp kommunicerar teckensnitten något till dem”, säger Tristan.
”Vill du att din logotyp ska representera ett tillgängligt eller jordnära varumärke? Det kan ett snyggt teckensnitt i skrivstil hjälpa dig med. Vill du att logotypen ska vara mer exklusiv eller traditionell? Då kan ett serif-teckensnitt vara det bästa alternativet. Vad du än väljer måste teckensnittet vara lättläst, tydligt och tidlöst.”
Förutom att återspegla ditt yogavarumärke ska teckensnittet även vara flexibelt – det måste gå lätt att läsa på allt från personalens T-shirts till souvenirvattenflaskor.
Hur kan din logotyp på bästa sätt gå att överföra från den ena platsen till den andra?
Logotypen ska se lika bra ut överallt. Under designprocessen ska du ta hänsyn till om den går lika bra att använda på en banderoll utanför studion som på ett klistermärke med en QR-kod på.
Ett sätt att säkerställa att den går att anpassa är att hålla logotypdesignen enkel. Tristan säger att alltför många människor gör misstaget att försöka klämma in för många komponenter i sina logotyper. ”För att försäkra dig om att logotypen både gör intryck och är skalbar, måste den även vara enkel. En bra logotyp är inte överdesignad, men lyckas ändå förmedla varumärkets essens och vad du står för.”
Men glöm inte att logotypen måste kunna kommunicera en hel del om din yogastudio. ”Även om logotypen bör vara enkel ska den för den sakens skull inte lämna mottagaren att famla i blindo. Målet med logotypen är att förklara vem du är och vad du gör redan första gången en person ser den. Du kan ha en fantastiskt snygg logotyp, men om den är vag riskerar du att kunderna missar dig.”

Designad av Iris Design

Designad av sSpark
Hur kan man få stilen på studions logotyp att sticka ut?
När man tittar på olika yogalogotyper kan man se att samma designkomponenter ofta återkommer – exempelvis en lotusblomma, ett ord på sanskrit, en cirkel eller ett motiv av någon som sitter i lotusställning.
”Det finns en anledning till att logotyper för en specifik bransch ofta har liknande designkomponenter”, säger Tristan. ”Heliga geometriska mönster och mjuka, jordnära toner och texturer är designmässiga urtyper som är lätta att känna igen och som gör det enkelt för mottagaren att tydligt urskilja vad en studio erbjuder redan vid första anblicken.
Visst går det bra att inkludera ett generiskt motiv i designen, men se till att din logotyp inte bara blir en i mängden. ”Du måste inte nödvändigtvis hålla dig borta från populära och välkända symboler helt – men om du väljer att använda dem ska du lägga till din egen personliga touch så att logotypen verkligen sticker ut bland alla lotusblommor.
Erbjuder studion utomhusyoga? Överväg att ha med naturliga element (som en trädgren eller havsvåg) som förmedlar naturen via logotypen och säkerställer att du sticker ut. Specialiserar du dig på snabba pass? Då kanske du kan ha med någon grafisk detalj som representerar tid eller hastighet i logotypen. Erbjuder du något helt unikt som getyoga? Ha med ett djurinspirerat motiv i logotypen. Visa hur du särskiljer dig redan vid första anblicken, så kommer du verkligen att sticka ut från mängden.
Var vill du att din logotyp ska göra nytta?
När du väl har en logotypdesign som känns balanserad och bra är det dags att börja använda den för att marknadsföra din yogastudio på nätet och i det fysiska samhället. Meddela att du öppnar (eller öppnar igen) genom att skicka vykort till intressenter och hänga upp flyers runtom i stan. Och använd logotypen på alla sociala medier du har för en enhetlig look.
När du startar din studio eller skapar ett träningsställe utomhus ska din logotyp finnas med på all skyltning – det ska vara lätt för nya kunder att hitta dig. Visa upp den överallt: med fönsterdekaler, på banderoller eller med gatupratare.
Du kan också använda din logotyp på reklammaterial för studion för att höja förväntningarna från dina kunder och medvetenheten i samhället i stort. Lojala besökare kommer att älska att gå runt med studions varumärke på kepsar, T-shirts och shoppingkassar, vilket dessutom skapar smidig mun till mun-marknadsföring för dig.

Designad av dandt

Designad av Raveart
Om våra designers
Alla logotyper i denna artikel har skapats av experterna på 99designs från Vistaprint. Som din partner i en föränderlig värld finns vi här för att hjälpa dig – besök 99designs.com för att hitta en designer och få en logotyp för ditt småföretag.
Zenmind
Designad av Tom22
YogaRanger
Designad av Raveart
Puri Yoga
Designad av Polly_
Myogaia
Designad av Iris Design
Anaya
Designad av dandt
Capital Yoga
Designad av Flavia2767
Little Yogis
Designad av sSpark