Beräknad lästid: 4 minuter
Julen närmar sig med stormsteg. Och för detaljhandeln är julen den mest hektiska tiden på året – och då det är störst chans att öka försäljningen.
Det är den tid småföretagare gör allt de kan för att locka in kunder för att göra sina julklappsinköp … och det kan vara svårt att nå igenom bruset, hitta idealkunderna och fånga deras uppmärksamhet. Svårt – men inte omöjligt! Utan att det behöver kännas överväldigande kan du bli mer organiserad, göra dig redo för julen och vidta de åtgärder som krävs för att få just din butik att sticka ut – och i samma veva öka försäljningen.
Här kan du upptäcka de tre marknadsföringsobjekt du behöver för att förbereda verksamheten och särskilja dig från mängden under julsäsongen.
1. Vinylbanderoller
Vinylbanderoller är ett av detaljhandelns mest mångsidiga marknadsföringsverktyg. De finns i flera storlekar, så att du kan göra reklam både stort och smått. De kan användas inomhus eller utanför butiken och de är ett utmärkt sätt att göra folk uppmärksamma på en kommande julrea eller ett evenemang. Dessutom är banderoller bra för att visa upp och stärka ditt varumärke. Se till att skaffa dina varumärkesprofilerade och väldesignade vinylbanderoller i god tid, oavsett om du tänker marknadsföra dina största julreor eller fånga förbipasserandes uppmärksamhet och locka in dem i butiken.
Tips från Vistaprint
Låt gärna designen ha en julinspirerad stil, men glöm inte att ditt varumärke är det viktigaste, så se till att logotypen framträder tydligt. Låt experterna på 99designs från Vistaprint hjälpa dig att säkerställa att din logotyp ser bra ut på julens reklammaterial.
2. Flyers
Kunder som har handlat hos dig *före* högsäsongen är vanligen de kunder som är mest troliga att även handla hos dig *under* högsäsongen – därför kan det vara smart att redan nu informera dem om vad som kommer att hända under december. Flyers är ett bra sätt att dela info om kommande julevenemang, erbjudanden och reor. Ha en hög flyers vid kassan eller häng upp några i skyltfönstret och runtom i butiken. Eller om du vill vara säker på att varje kund får med sig en flyer hem kan du lägga en i påsen när de har köpt något.
3. Bonuskort
Som småföretagare vet du redan att julen är årets viktigaste shoppingtid. Varför inte locka med något som gör att kunderna vill göra sina julinköp hos dig? Bonuskort är ett bra sätt att öka försäljningen runt jul … och hela året för den delen! Designa bonuskortet utifrån en vanlig visitkortsmall – lägg till logotyp, företagets namn och annan viktig information på ena sidan av kortet. På andra sidan placerar du rutor för stämplar eller håltagning. Dela ut dem och berätta för kunderna att de får ett klipp eller en stämpel för varje inköp. När de har nått upp till ett visst antal får de en specialpresent (exempelvis en reklamgåva eller rabatt på nästa köp).



Fler tips till att få ut mesta möjliga av julsäsongen:
Investera i paketering med ditt varumärke.
Nyckelordet i ”högsäsong”? Säsong. Julklappsinköpen klaras inte av på en enda dag … eller ens på en vecka. Många kunder sprider ut sin shopping över hela säsongen. Så om du vill hålla dig synlig – och uppmuntra dina lojala kunder att komma tillbaka för fler julklappsinköp ska du investera i paketering med ditt varumärke. När kunderna ser din paketering (kanske en varumärkesprofilerad papperspåse eller en ask med ett klistermärke med logotypen på) kommer det att påminna dem om när de handlade hos dig förra gången och locka in dem genom dörren igen. Detsamma gäller för beställningar som skickas: Istället för att använda en anonym låda kan varumärkesprofilerad paketering påminna kunderna om var de fick tag på den där superbra julklappen så att de minns dig även när säsongen är slut.
Tänk utanför boxen gällande dina julkampanjer.
Erbjudanden duggar tätt under julen – alla butiksägare har någon typ av rea, evenemang eller kampanj för att locka kunder. Om du vill sticka ut är det *nu* du ska börja tänka på din egen strategi för julkampanjerna. Var inte rädd för att tänka utanför boxen och testa något nytt och annorlunda. Istället för att kanske erbjuda 15 % rabatt på allt kan du blanda lite och ge dina kunder chansen att snurra ett lyckohjul med olika typer av vinster – kanske 20 % rabatt på totalsumman, en gåva när de köper något eller ett annat riktigt bra julerbjudande.
Använd skyltfönstret för att sticka ut.
Under högsäsongen är det ständigt folk ute och julhandlar – och ditt skyltfönster ger dig den perfekta möjligheten att sticka ut, fånga deras uppmärksamhet och locka in fotgängarna i din butik. Så satsa för fullt! Visa upp dina bästa varor, sätt upp affischer för att berätta om julreor, skapa bra julstämning med fina dekorationer … endast fantasin sätter gränser! Ju mer skyltfönstret utmärker sig, desto mer kommer själva butiken att utmärka sig – och desto troligare blir det att folk tittar in för att handla.
Tips från Vistaprint
När kunder går förbi din butik vill du att de ska veta vem du är. Du kan sätta en fönsterdekal i skyltfönstret och visa upp ditt varumärke för fönstershopparna – och kanske informera om dina öppettider.
Få ordning på din närvaro på nätet.
Din fysiska butik är perfekt för att fånga folks uppmärksamhet under julen. Men glöm inte ditt digitala skyltfönster! För att julpynta även där på bästa sätt kan du ändra designen så att den återspeglar säsongen och vad som händer i butiken. Om du tänker sätta upp snöflingor i skyltfönstret kan du skapa en julbanderoll inspirerad av snöflingor på hemsidan också. Den här typen av enhetlighet skapar trovärdighet för ditt företag och känns verkligen juligt.
Allt du behöver för att förbereda dig för en framgångsrik säsong:
- Vinylbanderoller
- Vykort
- Bonuskort
- Paketering med ditt varumärke
- Kreativ julreklam
- Ett skyltfönster som utmärker sig