Beräknad lästid: 3 minuter
Förpackningar är bara en del av en enhetlig varumärkesupplevelse som kan öka din marknadsförings trovärdighet. Med alltifrån färger till typografi speglar förpackningsdesignen din varumärkesidentitet … och är ofta en kunds första (och slutgiltiga) intryck av ditt företag. Tänk på att det vid beställningar på nätet ofta är förpackningarna som kunden först ser när paketet kommer. Och om en kund handlar i din fysiska butik, ger genomtänkta förpackningar ett positivt och minnesvärt intryck som kunden bär med sig långt efter att ha lämnat butiken.
Oavsett om du packar in något som handlats i butik eller förbereder en beställning som ska skickas, kan du använda dig av företagets stil och personlighet (inklusive logga, varumärkesfärger och typografi) för att uppgradera paketeringen med klistermärken, vykort, hängetiketter och annat. Chris Johnson, designer på 99designs från Vista, har skapat en logga åt Lune Candles, med färger, teckensnitt och designelement som fungerar på alla typer av material.

Börja med en logga
När du startar ditt företag är en logga en av de första sakerna du behöver. Det är en visuell återgivning av varumärkets identitet, och den bör finnas med på allt reklammaterial, även på förpackningar. När du skapar en logga, tänk då på hur den kan användas för att illustrera ditt varumärke på olika produkter. Här kan du se hur Lune Candles använde sin kompletta logga med både bild och text på vissa förpackningsartiklar, och modifierade versioner på andra. På klistermärken och hängetiketter används bara motivet med månskäran medan varumärket är utskrivet på andra förpackningsprodukter.
Tips från VistaPrint
Oavsett om du håller på att starta ett helt nytt företag och behöver en logga eller bara vill förnya den du har, kan experterna på 99designs från Vista hjälpa dig.

Färgpalett
Det är mycket att tänka på när man väljer färger till sitt varumärke – vill du ha pigga, varma färgtoner eller lugna, kalla färger? Olika blå nyanser passar bra till Lune Candles med tanke på varumärkesnamnets natthimmelstema och natthimlens djupa färger. Här använder ljusföretaget olika nyanser av blått och varumärkesspecifika färgkombinationer för att skapa flera dimensioner i sitt kreativa förpackningsurval. Och tack vare en enhetlig färgpalett kan Lune Candles mixa och matcha för att skapa klistermärken, hängetiketter och vykort som alla skiljer sig lite åt … men ändå i hög grad går i linje med varumärket.

Typografi
När du väljer typografi till din varumärkesidentitet ska den vara lättläst och iögonfallande. Valet av teckensnitt kommunicerar dessutom varumärkes ton, stämning och personlighet, och det ska se bra ut på allt förpackningsmaterial företaget har. Oavsett om det handlar om produktetiketter i form av hängetiketter eller klistermärken på ark, använd konsekvent samma teckensnitt (eller max två olika) för att stärka varumärkets identitet.
Här känns Lund Candles primära teckensnitt som hämtat ur en sagobok, och fantasifulla detaljer och guldfinish speglar varumärkets natthimmelstema. Deras sekundära teckensnitt är ett teckensnitt utan seriffer som är lite enklare och mer lättläst, perfekt för större textblock på flyers och broschyrer.
Hela kollektionen

Skapa en kollektion av förpackningsartiklar som passar ditt småföretag – och använd färger och teckensnitt enhetligt. Tänk dessutom på vad du säljer och hur du vill förpacka det. Har du enbart försäljning på nätet? Kanske behöver du inte papperspåsar. Säljer du löste per hekto? Överväg att paketera din produkt i miljövänliga glasburkar som du sätter ett klistermärke med din logga på.
Ta nu en titt på allt som Lune Candles använder för att skapa en upplevelse kring en förpackningsdesign som känns enhetlig och är snygg.
- Papperspåsar. Sätt (eller klistra) din logga på en enkel papperspåse för ögonblicklig varumärkesprofilering.
- Pakettejp. Pakettejp med loggan på förstärker genomgående din varumärkesidentitet.
- Hängetiketter. Sätt hängetiketter på dina produkter med band eller snöre i varumärkets färger.
- Klistermärken. Använd runda klistermärken på ark för att förvandla vanliga pappersartiklar till varumärkesprofilerad paketering.
- Anteckningskort. Skapa tackkort att bifoga med varje beställning, och lägg till folieeffekt för det lilla extra.
- Vykort. Sprid information om ett specialerbjudande eller en ny produkt med ett vykort – kraftpapper ger extra struktur.
- Etiketter på rulle. Sätt din logga på (nästan) allt du säljer med etiketter på rulle.
Möt designern

Chris Johnson från 99designs från Vista har tagit fram den här loggan åt ljusföretaget Lune Candles, med inspiration från natthimmelstemat och med handritade inslag. ”Jag skapade en månskära med en effekt av droppande smält stearin, vilket förmedlar ett budskap om produkten, ljus.”
Chris är en mångsidig designer som älskar att skapa roliga, livfulla och färgglada designer och rörlig grafik. Han är en del av 99designs från Vista-nätverket, så kolla in hans portfölj om du är intresserad av att samarbeta med honom för att designa din varumärkesstil.
99designs från Vista kan hjälpa dig att skapa en logga eller en varumärkesstil som fungerar bra på förpackningar. Och när du väl har en snygg logotypdesign, kan du ge den liv med en uppsättning förpackningsartiklar (som Lune Candles) som kunderna garanterat kommer att gilla.