Som småföretagare vet du att det är viktigt att skapa relationer med dina kunder oavsett tid på året. Som tur är bjuder den hektiska julperioden på ännu fler möjligheter att kommunicera med kunderna genom deras tätare beställningar.
Ett minnesvärt produktsortiment, spännande kampanjer och en bekväm shoppingupplevelse är saker som gör bestående intryck på kunderna. Och det behöver inte vara särskilt komplicerat eller dyrt att ordna … även små detaljer gör skillnad. Här tar vi upp några gör det själv-idéer inför julen som du kan använda för att få din marknadsföring att glänsa i jul.
7 gör det själv-tips inför julen 2021:
- Uppdatera dina produkter med julanpassade etiketter.
- Använd visitkort för att sprida ditt goda rykte.
- Sätt klistermärken på förpackningar för en varumärkesprofilerad touch.
- Paketera beställningar som hämtas i butik i papperspåsar med ditt varumärke på eller i återanvändbara tygpåsar.
- Specialdesigna adressetiketter och packtejp för beställningar som ska skickas.
- Erbjud lokal presentleverans och enkel upphämtning i butik.
- Satsa mer på sociala medier med en tävling.
1. Uppdatera dina produkter med julanpassade etiketter.
Oavsett om du fäster dem på tröjan eller knyter runt en syltburk är specialdesignade etiketter ett enkelt sätt att tillföra en varumärkesspecifik julkänsla. Beställ en speciell julupplaga (kanske något som skimrar), och uppmuntra dina kunder att använda baksidan som presentetikett.

Tips från Vistaprint
Gör en anpassad version av din logga för de stundande helgerna med hjälp av experterna på 99designs från Vistaprint.
2. Använd visitkort för att sprida ditt goda rykte.
Visitkort kan användas till så mycket mer än bara som, tja, visitkort. Du kan dessutom använda visitkort för att sprida ditt goda rykte. Generera mun till mun-marknadsföring genom att till varje beställning bifoga ett visitkort med en speciell tipsa en vän-förmån. Oavsett om du erbjuder gratis leverans eller rabatt på nästa köp visar du omtanke om dina kunder … och lockar dem att komma tillbaka. Glöm inte att visa att du uppskattar kundernas lojalitet genom att tacka dem för deras köp.

3. Använd klistermärken för att piffa till dina förpackningar.
Snygg paketering kan göra enorm skillnad – speciellt med tanke på den stora unboxing-trenden på Instagram. Gör klistermärken med din logotyp eller unika design, och sätt dem på allt du skickar ut under julen. Du kan rentav använda klistermärken på ark i stället för tejp när du slår in produkter i silkespapper. Lägg till något nytt till varje beställning med ett styckvis klistermärke eller två … och låt dina kunder göra ditt företag synligt.

4. Paketera beställningar som hämtas i butik i påsar med ditt varumärke på.
Sätt din logga på shoppingkassar för att enkelt sprida ryktet om ditt företag, och låt kunderna göra det tunga jobbet åt dig. Du kan antingen beställa en uppsättning påsar med din logga eller ett julmotiv på eller anpassa dina befintliga vanliga papperspåsar med ett klistermärke med logga eller en specialdesignad stämpel. Du kan rentav belöna dina bästa julkunder med en speciell tygpåse. De kommer att använda den om och om igen, och den här sortens speciella reklamgåva får dem att känna sig extra uppskattade.

5. Skicka beställningar med stil med specialdesignade adressetiketter och packtejp.
Om du postar beställningar till kunder, matcha paketeringen med resten av ditt reklammaterial. Sätt din logga på adressetiketten och packtejpen så att till och med fraktlådan eller kuvertet känns speciellt. Och eftersom allt du behöver göra är att dra av och klistra på de färdiga adresslapparna, blir det enklare än någonsin att få iväg julbeställningarna i tid.
Tips från Vistaprint
Vill du göra dina paket ännu personligare? Bifoga ett handskrivet tackkort eller julkort med varje beställning för att visa din uppskattning.
6. Erbjud lokal presentleverans och enkel upphämtning i butik.
Förra året ökade antalet kontaktlösa leveranser och upphämtningar kraftigt. Fortsätt att erbjuda dessa tjänster under julsäsongen för att göra det så bekvämt som möjligt för kunderna. Effektivisera processen genom att ordna en särskild upphämtningszon utanför din fysiska butik eller studio, eller erbjud leverans till dörren av inslagna produkter som är färdiga att ges bort. Och glöm inte att sprida ryktet om dessa tjänster med inlägg i sociala medier eller som ett PS i ditt nästa vykortsutskick.
7. Satsa mer på sociala medier med en tävling.
Bygg upp kundernas förväntningar inför jul – och kring ditt företag – med en tävling. Gör ett inlägg i sociala medier och be dina kunder att delta. Be dem att följa ditt konto och tagga en vän eller två i kommentarsfältet. Det kommer att öka din synlighet på ett superbilligt sätt och kan hjälpa dig att få nya följare och engagera dina befintliga. Oavsett om du bestämmer dig för att ge bort en tygpåse med ditt varumärke på, ett presentkort att använda i din butik eller någon annan typ av produkt är en tävling ett bergsäkert sätt att bygga upp förväntningarna kring ditt företag.