Beräknad lästid: 4 minuter
Det är alltid viktigt att säga ”tack” … och ännu mer så i juletider. Se till att dina kunder och medarbetare får veta hur mycket du uppskattar deras fortsatta förtroende och deras lojalitet med en omtänksam gest i år.
Det finns många sätt att visa din tacksamhet med alltifrån julkort till personliga gåvor. Här får du några idéer för hur du för en billig peng i år kan säga ”tack” till dina kunder och medarbetare och samtidigt bygga starkare affärsrelationer, göra positivt intryck på andra och själv komma i julstämning.
Så tackar du kunderna för deras förtroende:
- Kostnadsfri paketinslagning
- Handskrivna tackkort
- Personliga julkort
- Gratis julleverans
- Överraskningsförmåner eller rabatter
- Omtänksamma gåvor med ditt varumärke på
Så tackar du dina medarbetare för deras hårda arbete:
- Uppgradering av arbetsplatsen
- Aktiviteter för att visa uppskattning
- Pris för erkännande
- Personliga gåvor
- Välgörenhetsdonationer
- Belöning efter helgerna
Så tackar du dina kunder
1. Erbjud kostnadsfri paketinslagning.
Låt kunderna spara tid, energi och pengar genom att erbjuda kostnadsfri paketinslagning oavsett om de handlar i din butik eller på nätet. Använd presentpåsar, omslagspapper och leveransmaterial som speglar dina varumärkesfärger för att stärka ditt varumärke på ett subtilt sätt. Erbjud dig att skicka med ett personligt julkort så att den färdig produkten verkligen är klar att ges bort.
2. Skicka med ett handskrivet tackkort med varje beställning.
Om du inte kan uttrycka din tacksamhet personligen, gör det med ett handskrivet kort. Genom att skicka med ett kort meddelande på ett korrespondenskort eller vykort med varje beställning visar du kunderna hur mycket du värdesätter dem samtidigt som leveransen får en personlig prägel.
3. Skicka ett personligt julkort.
När du har beställt en uppsättning julkort till ditt företag, ägna då några minuter åt att skriva en personlig hälsning i vart och ett av dem. Det kan ta lite extra tid, men gesten kommer att göra succé hos kunderna. Skicka dina julkort i början av julsäsongen (tidigt i november). De hjälper ditt företag att bli ihågkommet när den hektiska julhandeln drar igång.
Tips från Vistaprint
Skicka med en kupong eller rabattkod med ditt julkort för att ge kunderna ännu mer motivation att handla.
4. Erbjud gratis julleverans.
Kontaktlös shopping blev en hit förra året … så gör dig redo att leka tomte igen och erbjud gratis leverans till dörren. Oavsett om du lämnar av inslagna klappar som är färdiga att skänkas bort eller ett stort parti presentkort, kommer kunderna att uppskatta den här extra servicen. Erbjud även upphämtning. Uppmuntra dina kunder att handla på nätet och hämta varorna utanför din butik. Ordna en särskild upphämtningszon med ett par skyltar för att effektivisera processen.
5. Överraska kunderna med förmåner eller rabatter.
Julsäsongen rymmer några stora shoppingdagar med reor, men få dina kunder att känna sig extra speciella genom att överraska med ytterligare rabatter och belöningar. Om en kund gör ett stort köp i din butik, skicka ett tackmejl med en kupongkod inför nästa besök. Om en kund kommer till ditt kafé och köper presentkort till alla sina anställda, ge hen en kopp kaffe på vägen ut. Oväntade vänliga gester är praktiskt taget en garanti för positiv mun till mun-marknadsföring för ditt företag … och du får lite bra karma också.
6. Ge bort en omtänksam minnessak med ditt varumärke på.
Sätt en logga på något praktiskt, som en kaffemugg eller en väggkalender, som hjälper till att påminna om ditt företag. Skicka med dessa gåvor vid köp i butiken eller på nätet, eller leverera dem (tillsammans med företagets julkort) till lokala kunder.


Julklappsidéer för att visa dina medarbetare uppskattning
7. Uppgradera deras arbetsplats.
Se till att dina medarbetare har allt de behöver oavsett om de arbetar på plats eller hemifrån. Kanske skulle en ergonomisk kontorsstol eller ett uppgraderat fikarum göra vardagen enklare för dem. Att se till att de har det bekvämt är ett enkelt sätt att visa sin tacksamhet över deras hårda arbete när som helst på året, men särskilt efter julrushen.
8. Organisera en speciell aktivitet.
Bjud dina medarbetare på en god måltid, eller samla alla för teambyggande aktiviteter, virtuellt eller fysiskt. Skicka ut digitala presentkort från en restaurang så att alla kan få lunchen levererad en dag, eller samla teamet för quizkväll, afterwork eller bowling.
9. Ge dem ditt erkännande med ett pris.
Beröm från en chef kan göra underverk för moral och attityd. Gör erkännandet mer officiellt genom att dela ut ett certifikat eller utse månadens medarbetare, och slå på stort med en fysisk eller virtuell prisutdelningsceremoni.
10. Ge dem något personligt.
Ge dina medarbetare något som verkligen känns personligt bortom julbonusar och profilanpassade tröjor (även om det också är bra gåvor). Om du vet att en av dina medarbetare är matlagningsintresserad, ge hen en populär kokbok och ingredienserna till rätten som visas på omslaget. Är en av dina anställda aspirerande musiker? Ge bort en timmes inspelningstid i en lokal studio. De här mycket personliga gesterna visar att du bryr dig om dina medarbetare, värdesätter deras intressen och har tillbringat kvalitetstid med att lära känna dem.
11. Gör en välgörenhetsdonation till deras ära.
Ge bort en gåva som alla mår bra av i jul. Gör i år en donation i dina medarbetares namn till deras favoritvälgörenhet, eller matcha deras bidrag. Med den här gesten visar du som arbetsgivare respekt och hur mycket du bryr dig om dem.
12. Ge dem ny energi inför det nya året med en belöning efter helgerna.
Inom de flesta branscher är julsäsongen den mest hektiska tiden på året, och i år kanske ni får handskas med långa köer, förvirrade kunder och kraftigt ökade onlinebeställningar. Så belöna dina medarbetare för deras hårda arbete när julrushen är över med ett presentkort på ett lokalt spa eller en extra ledig dag.

