Därför behöver ditt företag QR-koder

Beräknad lästid: 4 minuter

Nu mer än någonsin behöver småföretag kreativa lösningar för att hålla kontakt med sina kunder. Det var länge sedan man kunde stå och prata en stund med kunderna vid kassan eller ordna evenemang för att visa dem sin uppskattning. Nu sker kommunikationen virtuellt.

Så vad ska ett småföretag göra? Prova QR-koder. De här små fyrkantiga, svartvita symbolerna är ett snabbt, enkelt och effektivt sätt att förmedla en mängd olika meddelanden till dina kunder. Använd dem för att spela upp videor, skicka kuponger, tillhandahålla företagsinformation och mycket annat.

Det har hänt mycket inom QR-koder sedan de först lanserades under tidigt 2000-tal. Och nu när säkerhet står högt upp på agendan för alla typer av småföretag gör QR-koder ett slags comeback. Vad är nytt? Man behöver till exempel inte längre ladda ner en särskild app för att skanna dem. Placera bara din mobilkamera över koden, och det är allt. Informationen som är kopplad till din QR-kod poppar automatiskt upp inom ett par sekunder. Dessutom är de enklare än någonsin att skapa. Använd bara en av alla gratisappar som finns, lägg till din information och du är redo.

Nu vet du vad QR-koder handlar om, och här följer några skäl till att ditt företag behöver en.

  1. De tillhandahåller en säker, kontaktlös betalningsmetod.
  2. De visar att ditt företag kan anpassa sig och är tekniskt kunnigt.
  3. De ger information (utan att ta plats).
  4. De kan ge dig fler följare i sociala medier.
  5. De är enkla att spåra.
  6. De är kostnadseffektiva.

1. De tillhandahåller en (säker) kontaktlös betalningsmetod.

Det senaste året har det varit beröringsfritt som gäller. Kunder är försiktiga med att utbyta kontanter och röra vid knappsatser när de betalar med kort, så betalningar med QR-kod är en bra beröringsfri lösning som känns säker för kunderna att använda.

Som småföretagare är allt du behöver göra att ordna en QR-kod som du kan ta emot betalningar med. Skriv ut koden och placera den där transaktioner brukar göras, som vid kassan eller i receptionen. Dina kunder behöver bara skanna koden med mobilen och använda sitt PayPal-konto för att betala.

2. De visar att du kan anpassa dig och är tekniskt kunnig.

It is well known that younger consumers, meaning at age 35 and under, are especially tech-savvy. So, it’s a no brainer to adapt your business to appeal to this audience. As an added bonus, utilizing new technology shows you’re willing to keep up with the times. Customers appreciate businesses that go the extra mile and invest in trends and technology that makes their lives easier…and safer.

3. De ger information (utan att ta plats).

Precis som att livet ständigt förändras under pandemin, gör företagen det också. Nya öppettider, social distansering och rekommendationer om munskydd, system för upphämtning, leverans och takeaway … listan tar aldrig slut. QR-koder är ett bra sätt att snabbt ge dina kunder ny information, eller rentav användarnamn och lösenord till din WiFi, utan att ta upp alltför mycket skyltplats. Lägg bara till en QR-kod på dina befintliga vykort, banderoller eller annat reklammaterial för att få fram budskapet med ett enda klick.

TIPS FRÅN VISTAPRINT

Många av våra produkter, som vykort, visitkort, klistermärken och flyers, har plats för QR-koder inbyggt i designmallen. Vi har gjort det enkelt för dig att ladda upp och köra.

4. De kan ge dig fler följare i sociala medier.

Vill du få fler följare i sociala medier? Då kan QR-koder hjälpa dig. Det finns kodgeneratorer som kan länka till alla dina sidor i sociala medier, som Facebook, Instagram, LinkedIn och Pinterest, så att kunder enkelt kan följa dig på den plattform som funkar bäst för dem. Och dina nya följare ger nya möjligheter till engagemang och samtal … vilket alltid är positivt för småföretagare.

5. De är enkla att spåra.

Det fina med QR-koder är att de förser dig med data direkt. Du kan få statistik i realtid med de flesta funktioner för spårning av QR-kod. Du kan samla in översiktsinformation, till exempel om hur många personer som har skannat din kod, och mer detaljerade uppgifter, som geografisk plats, datum, tid och vilken enhet eller vilket operativsystem som använts. Slutligen kan du även be dina kunder om viss information (som mejladress eller telefonnummer) när de skannar din QR-kod. Med den här informationen lätt till hands kan du göra liveuppdateringar för att få ännu bättre effekt av din QR-kod eller för att rikta dig till specifika kunder. Om dina data till exempel visar att många personer från en viss stad har skannat din QR-kod, kan du kanske överväga att erbjuda dem en särskild kupong.

6. De är kostnadseffektiva.

Det gångna året har inneburit många extra utgifter, men att skapa en QR-kod kommer inte att vara en av dem. Det finns massor av enkla kodgenereringssidor som är gratis, som QRCode Monkey, QR Code Generator och Shopify. Dynamiska QR-koder (som gör det enkelt för dig att redigera och spåra) kan vara kopplade till en minimal kostnad, men extrafunktionerna är väl värda uppgraderingen. Du kan också välja ett månadsabonnemang som sparar dig tid.

Låt oss sammanfatta: Varför använda QR-koder?

  • Ta emot kontaktlösa betalningar
  • Visa att du är tekniskt kunnig
  • Enkelt tillhandahålla information
  • Få fler följare i sociala medier
  • Spåra kunddata
  • Spara pengar på marknadsföring

Varför använda QR-koder?

  1. 1
    Ta emot kontaktlösa betalningar
  2. 2
    Visa att du är tekniskt kunnig
  3. 3
    Enkelt tillhandahålla information
  4. 4
    Få fler följare i sociala medier
  5. 5
    Spåra kunddata
  6. 6
    Spara pengar på marknadsföring