Beräknad lästid: 4 minuter
Lokala hantverksmässor är bland de bästa möjligheterna när man vill visa upp sina produkter som småföretagare. Du får möjlighet att nå ut lokalt, visa upp dina produkter i verkligheten och ge kunderna en bild av vem du är.
Kelly Polanco, ägare till Rooted Body Co., är småföretagare och älskar lokala evenemang. Hon säljer naturliga egentillverkade tvålar, krämer och ljus på lokala marknader, i popup-butiker med mera. Vi pratade med Kelly och tog reda på mer om hennes bakgrund, företaget och hur hon ser till att lyckas på lokala evenemang.
Ett framgångsrikt recept
Som många andra småföretagare uppstod Kellys affärsidé ur en hobby – och ett behov. Både hon och hennes son hade problem med huden, och det lade grunden till Rooted Body Co. ”Jag har alltid sett holistiskt på välmående … jag letade ofta efter alternativa tvålar, bara de var gjorda från grunden. Jag fick för mig att bara testa med lite olika ingredienser och skapa något eget.”
Efter lite efterforskningar och anvisningar på nätet började Kelly tillverka naturliga tvålar och ge bort till släkt och vänner. ”Jag blev alltid jätteglad när någon ville ha dem. Sen tänkte jag att jag nog hade något bra på gång. Det här är något för mig.” Det var i slutet av 2019 som hennes hobbyprojekt blev ett riktigt företag. I december det året öppnade Kelly öppnade ett Shopify-konto och skapade en hemsida.

Tips från Vistaprint
Kelly arbetade ihop med en konstnär för att skapa logotypen. Du kan också ta hjälp av en expert och skapa din egen logotyp – hitta en hos 99designs från Vistaprint.
Helhjärtat engagemang
Rooted Body Co. började som ett sidoprojekt. ”Jag är optiker, men jag har alltid försökt ha något eget på gång vid sidan om. När den här hobbyn blev ett eget företag slutade jag med mina andra sidoprojekt och fokuserade helt på de här hantverksmässigt tillverkade produkterna. Det var världens wow-känsla.”
Det är något speciellt med att ha eget – det håller Kelly verkligen med om. ”Det är bara en så himla bra känsla … särskilt när folk verkligen tycker om det du tillverkar och vill köpa mer. Det känns verkligen bra att hjälpa andra människor med mina produkter.”
Samtidigt kan det vara lite av en berg- och dalbana att ha eget. Kelly säger att det knepigaste är att man ska kunna sköta så många olika saker och alltid ha koll på allt … särskilt när det gäller delar hon inte tycker är lika roliga. ”Om det inte handlar om att skapa eller om själva tillverkningsprocessen, då är det mer en belastning. Men det ska ju ändå göras. Jag försöker hantera så mycket jag kan.”
Kelly fattade nyligen beslutet att gå ner på deltid på sitt vanliga jobb för att få mer tid till att utveckla Rooted Body Co. Hon säger också att COVID-19-pandemin märkligt nog fört något gott med sig – hennes arbetsplats stängdes i 5 veckor så hon fick tid att verkligen fokusera på sin kreativa sida och utveckla företaget, och till och med slutföra designen av logotypen. ”Jag frågade mig hur jag kunde använda den här tiden till att utveckla företaget. Det satte saker i perspektiv och jag kunde ta reda på vart jag ville nå, vilken riktning jag ville att företaget skulle ta, och ja, även när det gällde mitt liv, faktiskt. Under de där veckorna fick jag så mycket gjort som verkligen förde Rooted Body framåt.”
”När den här hobbyn blev ett eget företag slutade jag med mina andra sidoprojekt och fokuserade helt på de här hantverksmässigt tillverkade produkterna. Det var världens wow-känsla.”
Viktigt råd
”Ett av de bästa råden jag fått är att vara mig själv i min allra renaste och ursprungliga form.”
Öppna butik
Kelly får de mesta intäkterna från lokala marknader – och just marknader var något hon var intresserad av redan från början. ”Jag har alltid tyckt att marknader är mysiga, och jag gillar att stötta lokala tillverkare som skapar och säljer handgjorda varor.”
Hon uppskattar också att få träffa och prata med sina kunder. ”De får också träffa mig och se vad det handlar om. Jag är bra på att prata med folk. Och det är tur, eftersom det är bra för mitt företag när folk får se vem det är som står bakom produkterna.”
Sedan hon satte igång har hon lagt mycket tid på att göra marknadsståndet så lockande som möjligt. ”Själva marknadsståndet är verkligen mycket finare numera. Det är gulligare och mer i tiden. Nu känns det som att det är omöjligt för folk att bara gå förbi. De måste stanna och titta, och så lockas de av de goda dofterna.”
Kelly säljer också sina varor på nätet, ofta till kunder som redan handlat av henne på marknader. ”Det är samma personer som handlar mer [på nätet]. Jag träffar helt nya människor på de här marknaderna och senare kan jag se att det kommer in beställningar på nätet från dem. Det är så peppande!”

Must-haves för Kellys marknadsföring
Visitkort var det första marknadsföringsmaterialet Kelly köpte när hon började med Rooted Body Co. ”På marknader lägger jag ut dem på bordet. Jag har dem alltid i handväskan så att jag kan dela ut om jag träffar någon som vill veta mer om vad jag gör. När jag packar produkterna åt kunden slänger jag med ett visitkort i förpackningen också.” Hon har lagt till alla sina sociala medier på ena sidan av visitkortet, så att folk lockas att kolla in hennes Instagram eller gå in på hennes webbplats.
På marknader använder Kelly banderoller på marknadsståndet. ”Jag har en som bakgrund och en som jag sätter framtill på bordet. Båda har min logotyp och så står det ’Rooted Body Co.’ Framöver tänker Kelly använda sig av mer marknadsföringsmaterial som flyers, anteckningsblock, muggar och mössor.
Istället för paketering med tryckt varumärke sätter Kelly klistermärken och etiketter på påsar i miljövänligt brunt papper. Hon dekorerar också förpackningarna med torkade blommor och skickar med klistermärken i leveranser. ”Jag använder brunt papper, återvunna raffiasnören och jag dekorerar förpackningarna med torkade blommor och så lägger jag ett klistermärke i varje paket. Mina förpackningar lockar faktiskt till sig kunder. De ser så fina ut.”
Hon använder sig av sociala medier, särskilt Instagram, för att visa kunderna vad som händer bakom kulisserna på Rooted Body Co. och berätta för följarna vilka marknader hon kommer att delta på. Hon lägger upp foton på nya produkter också, och mycket av hennes försäljning (85 %!) sker via klick på Instagram.

Framtidsutsikter
Kelly har många mål, både stora och små, för Rooted Body Co. ”Mitt långsiktiga mål är att det här företaget ska kunna stå på egna ben. Produkterna ska inte vara slut i lager och det ska alltid gå att köpa dem online. Eller att jag kan utöka så att jag kan sköta tillverkningen i en anpassad lokal och ha anställda som tillverkar produkterna, så att jag kan få göra mer av det jag gillar.”
Hon förstår att hon måste anställa personal för att uppnå det målet. ”Min son är 16 år och han är till stor hjälp – han hjälper ofta till med att tillverka tvål. Men jag behöver också hjälp med att sköta hemsidan, med sociala medier och bokföring.”
En mål på kortare sikt för den här säsongen är att boka marknadsstånd mer regelbundet – Kelly siktar på att vara med på 3–4 marknader per månad. ”Jag vill vara lite mer aktiv och söka upp marknader istället för att vänta på att de ber mig vara med.”
Viktigt råd
”Gör det om du verkligen älskar det. Kör hårt även om det kan kännas tufft ibland. Prova själv – du vet inte förrän du har försökt.”