För att kunna marknadsföra ditt småföretag på ett effektivt sätt måste du ha rätt verktyg. Marknadsföring är trots allt en av de viktigaste aspekterna till en lyckad lansering av ett nytt företag. En samling väldesignade varumärkesanpassade reklamprodukter kan hjälpa dig knyta an till dina önskade kunder, sprida ordet om dina produkter och tjänster, främja din trovärdighet och få igång snacket om ditt företag.
Men vilka exakt är de rätta reklamprodukterna för småföretag? Låt oss ta en titt på de sex verktygen alla småföretagare bör ha … speciellt i början.
- En logotyp
- Visitkort
- En hemsida
- Vykort och flyers
- Broschyrer
- Sociala medier
1. En logotyp
Tänk på din logotyp som företagets ansikte utåt. Eftersom den kommer att finnas på allt som är relaterat till företaget (hemsida, visitkort, profilkläder o.s.v.) kommer den att vara den första designkomponenten som kunder och klienter associerar med ditt företag. Och som företagets ansikte utåt är det även ett av dina mest kraftfulla marknadsföringsverktyg.
Men alla logotyper skapas inte på samma sätt. Du kan inte bara slänga ihop en helt allmän, slarvig eller oprofessionell logotypdesign och förvänta dig att det ska ge resultat. Om du vill att din logotyp ska marknadsföra ditt företag på ett effektivt sätt, skapa varumärkesigenkänning och låta dig knyta an till kunderna behöver du en logotyp som är väldesignad och på ett korrekt sätt representerar ditt varumärke.
Och, såvida du inte själv är designer, betyder det troligen att du behöver skaffa en professionell och specialdesignad logotyp. Det här är definitivt en investering, men den är värd att satsa på. Rätt logotyp kommer inte bara att stärka ditt varumärke och göra ditt företag mer minnesvärt, utan också bli till en ovärderlig del av ditt småföretags hela varumärkespaketering i åratal framöver.
Tips från VistaPrint
Osäker på var du kan hitta en professionell designer? Kolla in 99designs från Vista och hitta en unik stil för ditt småföretag.
2. Visitkort
När din logotyp är klar är det dags att skapa resten av reklamprodukterna … Börja med visitkorten. När det gäller visitkortet behöver du bara logotyp, kontaktuppgifter och rätt mått. Därefter kan du designa ditt visitkort och börja använda det för att skapa relationer och sprida ordet om ditt företag.
Visitkort är ett fantastiskt mångsidigt reklamverktyg för småföretagare. Du kan använda dem för att:
- Knyta an till kunder och klienter. Det mest traditionella sättet att använda visitkort är också ett av de mest effektiva. När du träffar en potentiell kund eller partner kan du ge dem ett kort för att göra dem medvetna om ditt företag och ge dem uppgifter om hur de kan komma i kontakt med dig.
- Bli mer synlig i området. Många småföretag förlitar sig på marknadsföring i det lokala området – och då är visitkort en bra idé. Du kan sätta upp ditt visitkort på en anslagstavla på det lokala caféet eller presentera dig för andra företagare runtomkring och be att få lämna kvar en hög visitkort. Ju fler visitkort du lyckas sprida i grannskapet, desto synligare blir ditt företag … och desto framgångsrikare blir marknadsföringen.
- Marknadsföra i farten. Möjligheten att göra reklam för ditt företag kan inträffa när du minst anar det – och att ha visitkort till hands gör dig redo för alla situationer. Du kanske till exempel stöter på en potentiell investerare i kön i mataffären eller en möjlig kund när du är på semester. Om du är förberedd med ett visitkort kan du dra nytta av dessa tillfällen för att marknadsföra och stärka ditt företag i farten.

3. En hemsida
De flesta vänder sig till internet när de vill veta mer om ett företag. Därför är en väldesignad hemsida ett absolut måste. En hemsida ger inte bara ditt företag trovärdighet, det är också ett utmärkt sätt att dela information om vad du har att erbjuda, bygga upp förtroendet till kunder och klienter samt visa dem att du är den de vill göra affärer med.
Precis som logotypen är även din hemsidan ett reklammaterial som kommer att få stor exponering – och därför är det viktigt att få till designen. Såvida du inte har en bakgrund inom webbdesign bör du starkt överväga att använda professionella designtjänster för hemsidan för att få det resultat du vill ha.
Hur effektiv utformningen av din hemsida blir beror på ditt företag och dina kunder, men det finns några allmänna komponenter du alltid ska ha med:
- Varumärkesprofilering. För att din hemsida ska bli ett effektivt marknadsföringsverktyg måste folk kunna känna igen den som tillhörande just ditt företag. Se till att dra nytta av varumärkets färgpalett och att ha med din logotyp på varje sida.
- Kontaktinformation. Precis som på visitkortet ska du ha med dina kontaktuppgifter här också (e-postadress, telefonnummer och adress).
- Avsnittet Om oss. Hemsidan utgör ett utmärkt tillfälle att berätta för potentiella kunder om vem du är – och ett Om oss-avsnitt, som handlar om historian bakom företaget, är det bästa stället att göra det.
- Information om produkter och tjänster. Förutom att berätta för dina kunder vem du är ska din hemsida även låta kunderna veta vad du gör – det innebär att inkludera information om vilka produkter eller tjänster du erbjuder. (Beroende på vilken affärsmodell du har kan detta även innefatta att sälja dessa produkter och tjänster direkt på hemsidan.)
- Öppettider. Om du äger en fysisk butik behöver dina kunder kunna veta när du har öppet. Ange öppettiderna någonstans där de är enkla att hitta.
- Sociala medier. Ha med länkar till dina konton på sociala medier, så att det blir lätt för dina kunder att hitta dig.
4. Vykort och flyers
Vykort och flyers är verkligen mångsidiga som reklammaterial för småföretag, speciellt för evenemang eller lokal marknadsföring. De är större än visitkort och rymmer därmed mer information om ditt företag samt intressanta bilder eller kanske till och med ett erbjudande. Och precis som visitkort är vykort och flyers även lätta att ta med sig. Du kan lämna en hög med vykort hos en annan företagare för att nå nya kunder eller testa att sätta upp flyers på en lokal anslagstavla för att göra varumärket mer synligt. Du kan också skicka med vykort och flyers i kundens påse eller beställningar för att uppmuntra kunderna att komma tillbaka. Vykort fungerar dessutom oerhört bra som postreklam. Tack vare sin storlek och finish tenderar de att sticka ut från andra typer av post och fångar lätt kundernas uppmärksamhet.
Vykort och flyers finns i olika storlekar, med olika finishar och i olika pappersvikter, och beroende på syfte kan du välja hur många du ska beställa. Vykort och flyers som kan användas en längre tid kan du till exempel beställa en större mängd av, medan du inte behöver lika många av sådant som gäller tidsbegränsade erbjudanden.

5. Broschyrer
Ibland kan du behöva dela större mängder reklaminformation med dina kunder – men informationen behöver levereras i ett kompakt och behändigt format. Då kommer broschyrer väl till pass.
Med broschyrer kan du marknadsföra ditt företag på många olika sätt. Du kan exempelvis använda broschyren för att berätta om företagets historia, ungefär som Om oss-avsnittet på hemsidan. Med en broschyr kan du dela mer ingående information om en viss produkt eller tjänst, göra reklam för ett kommande evenemang eller locka potentiella investerare.
Tips från VistaPrint
När du väl har en designad broschyr behöver du inte starta om designprocessen från början när det är dags för nästa kampanj. Istället kan du bara byta foton och text för att framhäva en annan produkt, uppdatera rabattkoden enligt nästa kampanj eller byta datum så att de passar nästa evenemang – eller lägga till en QR-kod som tar kunderna till en hemsida fylld av nyheter och uppdateringar.
6. Sociala medier
En onlinenärvaro är viktig för alla småföretag, speciellt för nystartade … och förutom en hemsida bör du även vara aktiv på sociala medier. Fundera först över vilken plattform som passar din verksamhet bäst. Instagram är lämplig för butiker efter det är så visuellt – så om du har fina foton av dina produkter kan detta vara rätt plattform för dig. Behöver du någonstans att posta uppdateringar om ditt företag och kunna konversera lättsamt med dina kunder? Satsa på Twitter eller Facebook. Eller du kanske redan lägger mycket fritid på TikTok – varför inte skapa ett separat konto för företaget och dela genomgångar och bakom kulisserna-innehåll där? Oavsett bransch är sociala medier ett reklamverktyg som kan hjälpa dig att utöka din målgrupp, interagera med kunderna och visa upp allt ditt företag har att erbjuda. Kolla in VistaCreate för kostnadsfria, anpassningsbara mallar för sociala medier som får ditt innehåll att sticka ut.
