Beräknad lästid: 6 minuter
Vad krävs för att ta fram VistaPrints årliga julkortskollektion? Över nio månaders arbete, femtio personer (inklusive efterforskare, strateger, trendexperter, formgivare, art directors och illustratörer) tusentals kundprover, oändligt med kreativitet och massor med hjälp från våra egna nissar.
Vi har pratat med några Vista-medarbetare som ägnar hela året åt att ge liv åt julen. Här får du veta mer om den kreativa processen i fyra steg och se vilka julkortsdesigner medarbetarna gillar bäst 2022.
- Först går vi in i rollen för att ta reda på vad kunderna gillar.
- Sedan undersöker vi trender för att slå an tonen för årets julkortskollektion.
- Det är dags för formgivarna att skrida till verket.
- Till sist släpper kunden loss sin kreativitet och lägger till sin personliga prägel.
Steg 1: Gå in i rollen och ta reda på vad kunderna gillar
För att skapa en bra historia är det avgörande att förstå huvudpersonerna. För VistaPrints julkortskollektion innebär det att sätta sig in i vilka kunderna är. När det har lugnat sig efter julhelgerna tittar vårt designstrategiteam varje år på hur kunderna reagerade på förra årets kollektion, vad de sökte efter och vad de använde för att designa sina kort. Vi söker efter trender i de bilder som kunderna laddar upp, som bröllop, nyfödda bebisar, husdjur eller spännande resor. Att förstå vilka viktiga livshändelser som kunderna vill dela med sig av hjälper oss att skapa kort som de älskar.
Hur tar ni reda på vad kunderna vill ha för julkort?
Katie Raabe (Manager, produktskapande och produktupplevelse): Vi beslutar vilka nya kort som ska tas fram genom att titta på vilka kort som var populärast förra säsongen och vilka nya trender som dyker upp i år. Vi hämtar inspiration från kontorsmaterial, blomsterdesign, typografidesign och annat.
Jen Movitz (Creative Manager, produktdesign): Vi undersöker trender inom populärkulturen, sådant som heminredning och kläder. Sedan går vi igenom kunddata tillsammans med strategiteamet. Den processen hjälper oss att slå fast vad som kommer att vara populärt under årets julsäsong.
Hur hittar VistaPrint trender som tilltalar kunder runt om i världen?
Joanna Alves (Associate Creative Director): Genom att titta på designtrender runt om i världen kan vi bilda oss en bra uppfattning om vad som är populärt. I synnerhet har vi en strateg baserad i Europa för att analysera vad våra kunder köper och för att få kundfeedback. Dessutom har vi produktdesigners runt om i världen som ger oss feedback och bidrar med sin designexpertis.
Kulturell medvetenhet är en viktig del av designprocessen, och det inbegriper att lyssna på feedback, observera hur kunder använder våra kort och vara medveten om olika seder under julhelgerna, som att skicka nyårskort i Frankrike. Vi har översättare från hela världen som kan hjälpa oss att förstå kulturella nyanser och tillfredsställa alla våra kunder.
PERSONALENS FAVORIT
Ett av mina favoritjulkort i år är den här enkla, rutiga designen av Katie Upton. Den ger en subtil julkänsla med dämpade röda och gröna toner och ett sött och lekfullt teckensnitt i skrivstil. Designen är klassisk och minimalistisk, och den lyckas verkligen framhäva ett vackert foto.
Joanna Alves
Associate Creative Director

Steg 2: Slå an tonen genom trendspaning
Alla påverkas vi av det vi ser runtomkring oss. Så för att skapa kortdesigner som tilltalar kunderna är det viktigt att vara medveten om trender. På VistaPrint försöker vi forcera designbarriären och samtidigt ge kunderna det de vill ha. Varje år erbjuder vi såväl traditionella kort som mer experimentella och trendiga alternativ.
Vad är trendforskning och vad innebär det?
Jen: Trendforskning handlar om att ta en mer ingående titt på estetiken inom populärkulturen. Vi hämtar inspiration från en mängd olika källor, som mode, inredning, yt- och tryckdesign, och tittar särskilt på färger och mönster. Jag inspireras mycket av att titta på inredningsdetaljer, som mattor, kuddar och väggdekorationer.
Joanna: Teamet som arbetar med produktskapande och produktupplevelse hittar jultrender med hjälp av en prognostjänst. Vi samlar teman kopplade till strategiska idéer som är invävda i vår vardag 2022. Detta kompletterar vi med att titta på trender inom inredningsdesign, konst och grafisk design. Dessutom tittar vi på våra egna kundundersökningar och på konkurrensgap. Sammantaget ger allt detta oss en bra bild av hur julsäsongen kommer att se ut.
Vilka trender kommer vi att få se i årets julkortskollektion?
Joanna: Trender som vi har identifierat i år är bland annat uppdaterade versioner av klassiska rutmönster i djärva, starka färger, enkla färgblock och avskalade former och en utsökt tolkning av nostalgi med rustika influenser och ikoner. Vi har också identifierat nya sätt att använda klassiska teman med grönska och blommor, som får de ”vintergröna” motiven att kännas som nya (blocktryck är till exempel ganska populärt).
Introducerar VistaPrint nya trender? Eller handlar det mer om att leverera det som kunderna vill ha?
Katie: Vår främsta prioritet är att leverera det som kunderna vill ha. Vi utforskar ständigt nya sätt att förverkliga dessa kundfavoriter. Men vi tycker även att det är viktigt att visa upp nya trender som kanske inte är så populära riktigt än, och kunderna kan hitta dessa trender här och där i vårt galleri. Det är viktigt att ha ett stort urval av stilar och trender som passar våra många olika kunder.
PERSONALENS FAVORIT
Mitt favoritkort ur årets julkortskollektion är det här djärva, storblommiga kortet. Designen känns julig utan att vara för traditionell. Formgivaren, Irina Shapeton, använde en pappersklippsteknik för att skapa formerna av blomblad och grönska, vilket ger kortet en handgjord, naturlig känsla. Den svarta bakgrunden är ett djärvt val till ett julkort och ger en fin kontrast till bilderna som formats av utklippt papper.
Skylar Ryan
Art Director

Steg 3: Formgivarna skrider till verket
Teamet har alltså ägnat sig åt månader av efterforskningar och planering, men historien har bara börjat. Nu är det dags för kortkollektionen att börja ta form.
Hur hämtar formgivarna inspiration?
Skylar Ridabock (Art Director): Många av formgivarna i teamet blir inspirerade av att titta på andra konstnärers, bokstavsillustratörers, formgivares och till och med barnboksillustratörers arbete. Jag får mycket inspiration från inredningstrender, finishar, mönster, strukturer och från att vara ute och röra på mig i världen. Om jag ser ett mönster som jag gillar på en anteckningsbok när jag är ute och handlar tar jag en bild av det. Dessutom följer jag många formgivare och bokstavsillustratörer på Instagram, vilket dagligen ger mig inspiration. Jag tycker även om att be vänner och familj om deras åsikter om mina designer. Båda mina föräldrar är småföretagare och VistaPrint-kunder, så de är bra att ha som bollplank.
Jon Decelles (Art Director, produktdesign): Ibland söker jag efter specifik inspiration för just det projekt som jag har fått i uppdrag att jobba med, men i mitt eget liv brukar jag dras till sådant som jag tyckte om som barn. Jag älskar 80-talets popkultur och omger mig med saker relaterade till den, men ibland blir jag även inspirerad av lokala artister och sådant som förpackningar och skyltar i vintage- eller modern vintagestil.
Hur jobbar formgivarna?
Skylar: Varje formgivare har sin unika process, men många av formgivarna i vårt team inleder designprocessen med att först hämta inspiration, för att sedan göra små skisser för att få en idé om hur de ska ta sig an designen. Sedan väcker de liv i sin idé på datorn. Intern granskning och kritik är en viktig del av vår designprocess. Formgivarna uppmuntras att visa sitt arbete för andra medarbetare i teamet för att få feedback under varje del av processen.
Jon: Det här är olika för alla formgivare, men jag söker ofta inspiration från artister och formgivare på Pinterest och Instagram. Ibland om jag är i en butik eller ute någonstans med min familj och ser något intressant, tar jag en bild med telefonen och lägger in i ett inspirationsdokument. Sedan blandar jag liksom bara runt saker och ting i mitt huvud tills de börjar forma fungerande idéer. Jag skissar även grejer i en liten anteckningsbok som jag har på mitt skrivbord eller kombinerar olika saker som har inspirerat mig i Adobe Photoshop eller Illustrator för att se om en idé fungerar utanför mitt huvud. Därefter presenterar jag idéerna för mitt team och går igenom (vanligtvis) flera omgångar av feedback och redigeringar tills vi kommer fram till något som kommer att funka bra för vår tilltänkta kund.
Hur personlig är designprocessen?
Skylar: Designprocessen är extremt personlig för varje enskild formgivare. Även om alla måste gå igenom vissa delar av processen har varje teammedlem sitt eget unika tillvägagångssätt. Vissa formgivare ritar för hand på papper och skannar in sitt arbete, andra gör allt på sin iPad eller dator. En del illustrerar det mesta av typografin för hand, medan andra främst använder teckensnitt. Det är olikheterna mellan de olika formgivarnas processer som gör att vi får en så varierande julkortskollektion.
Jen: Jag tror att den kreativa resan alltid känns personlig. Våra formgivare brinner verkligen för det de gör, vilket gör dem till fantastiska konstnärer. Men de vet även hur de ska balansera det mot kundernas behov.
Jennifer Nguyen (Art Director, produktdesign): Designprocessen kan bli väldigt personlig, särskilt eftersom delar av den bygger på våra känslor och det som kortet frammanar. Det är svårt att inte vara subjektiv eftersom vi också kan vara kunden som vi designar åt. Som formgivare känner jag att det är min expertis att veta vad våra kunder vill ha, en del av det talar också till min smak och vad jag skulle vilja ha. Jag brukar fråga mig själv: ”Skulle jag köpa min design om jag var kunden?”
PERSONALENS FAVORIT
Jag älskar enkelheten och det lugna intryck som det här julkortet, designat av Mary Ellen Campisi, ger. Den lågmälda stilen och tunna guldlinjen runt om lyfter kortet, medan de unika fotoformerna ger kortet lite karaktär. Huvudfokus ligger på bilderna, och kortet blir uppskattat av alla som får det.
Jen Movitz
Creative Manager, produktdesign

Steg 4: Kunderna släpper loss sin kreativitet
De bästa sluten är de som man inte kan förutse. Och en viktig del av designprocessen för VistaPrints julkort består av att se till att kunderna kan avsluta berättelsen på sitt sätt så att de kan skicka kort som känns helt unika och personliga.
Det ligger så mycket eftertanke och kreativitet bakom varje kort. Hur lämnar man utrymme för kunden att lägga till sin personliga prägel?
Skylar: Det är otroligt viktigt att se till att vart och ett av våra julkort känns personligt för kunden. Vi är alltid ytterst medvetna om kunden när vi designar.
Jen: Kunderna kan ladda upp foton, ändra färger och flytta omkring många av kortens element. De funktionerna garanterar att kunderna kan tillföra sin personliga prägel.
Joanna: Med åren har vi lärt oss att kunderna handlar från VistaPrint för att göra julkorten till sina egna. Vi gör mallarna så flexibla som möjligt så att de kan specialdesigna dem helt och hållet. Och att kunna lägga till egna foton är såklart det allra viktigaste!
PERSONALENS FAVORIT
I år skulle mitt val av julkort falla på den här roliga, moderna, schackrutiga designen med retrokänsla. Det är en okonventionell julkortsdesign, men den funkar tack vare de inte helt perfekta rutorna som är handritade för att ge en varm och inbjudande känsla. Tillsammans med färgsättningen ger det den där julkänslan. Skylar, som har designat kortet, gjorde det extra intressant genom att använda en bågform/halvcirkelform på fotot, vilket gör kortet supertrendigt och modernt.
Jennifer Nguyen
Art Director, produktdesign

Hur är det att se vad kunderna gör med designerna?
Katie: Det är alltid lika roligt att se vilka färgalternativ kunderna dras till och vilka julhälsningar de väljer att lägga till för att verkligen göra korten till sina egna. Och det är alltid kul att se leende ansikten och söta barn också!
Skylar: Jag älskar att se våra kort ute i världen! Att se en kunds familjefoton på ett av korten som jag har designat är verkligen givande.
Joanna: Det är också roligt att se kunder lägga till sin personliga touch på våra kort. När de använder sina familjebilder och hälsningar för att göra korten till sina egna, känner jag det som om jag har bidragit lite till att göra deras jul speciell.
Jennifer: Det är roligt att se vad kunderna gör med våra designer. Det hjälper oss att se dem ur en annan synvinkel och att bli bättre. Och det är väldigt tillfredsställande att se att kunden har använt kortet på ett lyckat sätt.
PERSONALENS FAVORIT
Mitt favoritjulkort i år är vår design med ”abstrakta rutor”. Jag älskar hur Jennifer Nguyen (formgivaren) har lyckats modernisera ett traditionellt julmönster med hjälp av handritade linjer och trendiga färger. Kortet ger en modern, samtida känsla samtidigt som det har en mycket klassisk julstil.
Madison Dueck
Specialist, produktskapande och produktupplevelse

Vilken är din favoritdel av processen med att ta fram en kortkollektion?
Katie: Jag har två favoritdelar! Min första favoritdel är att undersöka trender för att se hur inredning eller blomstertrender kan överföras till ett papperskort. Den andra är att se hur teamet med begåvade formgivare tolkar vissa trender och idéer och förvandlar dem till unika och vackra konstverk.
Skylar: Det jag älskar mest med att skapa kort till julkollektionen är att få designa kort till så många olika designstilar, trender och kundtyper. Det finns inte två kort i vår kollektion som ser likadana ut, och det är verkligen intressant att se hur varje formgivare tolkar en kreativ brief på sitt sätt … och tillför sin egen stil.
Jen: Jag älskar den kreativa processen. Att hitta inspiration till julen under varma sommarmånader är inte lätt, men det är riktigt roligt. Det är väldigt tillfredsställande att utforska teckensnitt, färger och mönster som ska skänka våra kunder glädje.
Jon: Jag får tänka på julen under precis hela året. Jag tycker om att göra julkort eftersom det innebär lite större kreativ flexibilitet … man får lite mer tid på sig att skapa en fin illustration eller ett bildmaterial, eftersom bilderna ofta är hela poängen med julkorten.
Jennifer: Jag älskar efterforskningen och att hitta inspiration och idéer när jag börjar designa ett nytt kort. Men den bästa biten är när allt sätts samman: texten, färgerna och layouten. Och den varma, glada känslan som kortet ger.
PERSONALENS FAVORIT
Jag älskar den minimalistiska stilen på det här julkortet med fokus på grönska, skapat av Irina Shapeton. Det känns supertrendigt och kombinerar linjeteckning med en subtil struktur och en jordnära grön nyans för en naturlig känsla. Det fungerar bra som julkort utan att kännas för traditionellt.
Katie Raabe
Manager, produktskapande och produktupplevelse
