Vet du hur vi allesammans kan minska vårt klimatavtryck med ett ton? Ledtråd: det är inte genom kläder, inte flygplan och inte bilar. Det är inte ens genom bilar och flygplan tillsammans.
Svaret är vår mat. Mat är det som avger mest växthusgaser – i själva verket nästan 30 % av vårt klimatavtryck kommer från vår matkonsumtion. Det är lika mycket som alla våra transporter, inklusive flygresor.
De goda nyheterna? Vi kan minska våra matrelaterade växthusgaser med 50 procent utan att sluta äta vad vi äter idag. Det enklaste och snabbaste sättet är att vi börjar äta mer hållbart.
Förändrar världen – genom smidiga och medvetna livsmedelsinköp

Daniel Gillan och Sanna Rosell Ödén är teamet bakom FoodFighters – en nätbaserad matmarknad ungefär som Airbnb och Momondo, men för livsmedel. Genom att integrera vetenskap och data i sin matmarknad vill FoodFighters erbjuda medvetna livsmedelsinköp på ett smidigt och bekymmersfritt sätt, som även tar hänsyn till klimat, miljö, schyssta villkor, pris och hälsa.
Sanna och Daniel träffades i Stockholm för nästan 30 år sedan och har hållit kontakt genom åren. De vet båda vad som krävs för att ha rätt verktyg och vilja att förändra världen. ”Att starta eget är som en berg-och-dal-bana. Det är högt och lågt varje dag i 150 km/h. Som mångårig entreprenör måste man ha kurage och en aldrig sinande och möjligen naiv tro på sina egna förmågor.”
Skapar livsmedelsbranschens Airbnb
Allt fler konsumenter vill göra hållbara val, men 76 procent av Sveriges befolkning tycker att det är för svårt och att det kräver mycket tid och kunskap.
”76 procent av Sveriges befolkning tycker att det är för svårt och tidskrävande att göra hållbara val”
Genom metoder för positiv påverkan, coaching, lärande, visualisering, nudging och gamification erbjuds konsumenten enkla och roliga verktyg för att sänka sitt livsmedelsrelaterade klimatavtryck både i stunden och över tid.
”Vår nätbaserade matmarknad är ungefär som Airbnb och Momondo, men för livsmedel. Vi integrerar vetenskap och data för att kunna erbjuda medvetna livsmedelsinköp på ett smidigt och bekymmersfritt sätt. Våra vetenskapligt baserade smarta filter för klimat, miljö, schyssta villkor, pris och hälsa hjälper konsumenterna att minska sitt klimatavtryck med ett ton. Allt du behöver göra är att gå in på vår livsmedelslista – FoodFighters tar hand om resten.”
För Daniel och Sanna är det inget alternativ eller en lösning att vänta på att politiker, producenter eller företag ska agera. ”Vi har mindre än 10 år på oss att vända klimatförändringarna. Vi måste minska vår klimatpåverkan och vi måste göra det nu. Det enklaste och snabbaste sättet är att vi börjar äta mer hållbart.”https://www.youtube.com/embed/lvJAQpE5ZWo
Njord Nest
Njord Nests startup-tävling är ett samarbete mellan Vistaprint (en global marknadsförings- och designpartner för småföretag) och Drivhuset (en av de viktigaste drivkrafterna för entreprenörskap i Norden), med avsikt att hjälpa entreprenörer att förverkliga sin dröm på ett hållbart sätt. Av 72 enastående bidrag valdes 22 finalister ut för att presentera sin affärsidé och delta i ett 12-veckors entreprenörsprogram. Genom workshops, mentorskap och återkommande feedback från kunder kunde Daniel, Sanna och de andra vinnarna utveckla sina redan starka idéer till ännu mer övertygande hållbarhetsinitiativ.

”Att vara en del av det här programmet är som att träda in i ett helt ekosystem av drivna entreprenörer som vill påverka och som utmanar dig till att nå nästa nivå”
”Tack vare Njord Nest har vi fått chansen att få det bästa av två världar – social påverkan och affärsutveckling. ”Att vara en del av det här programmet är som att träda in i ett helt ekosystem av drivna entreprenörer som vill påverka och som utmanar dig till att nå nästa nivå. Precis som oss finns de här för att skapa en bättre framtid för kommande generationer.”
FoodFighters must-haves för marknadsföringen
När det gäller varumärkesexponering var en shoppingkasse för medvetna livsmedelsinköp det självklara valet för FoodFighters. Den knyter perfekt an till varumärket och produkten – faktum är att det är ovärderligt att få någon att gå runt i ett FoodFighters-plagg, T-shirt som huvtröja. Dels har en huvtröja av bra kvalitet längre livslängd än traditionell marknadsföring, dels skaffar det dig livs levande reklampelare om du lyckas designa varumärkesprofilerade kläder som känns bra och knyter an till folks värderingar och övertygelser.