Att pitcha och sälja in sitt företag är ett viktigt sätt att locka fler kunder och utöka verksamheten. Men skulle du om det kom till kritan i ett enda lättsmält budskap kunna förklara vad ditt företag gör och varför det är så unikt?
Om du inte har försökt tidigare kan det vara svårt. När det verkligen gäller har många ägare problem med att leverera en kortfattad pitch som kan sälja in dem själva och deras företag.
De goda nyheterna är att du genom att följa dessa praktiska steg i våra fem fokusområden nedan får det självförtroende och den kunskap som krävs för att du ska kunna fastställa och leverera din pitch på ett enkelt sätt.
1. Visa upp dina styrkor
Om ditt företag erbjuder de bästa produkterna eller den bästa kundservicen – eller har hjälpsam och kunnig personal – måste du föra fram detta.
Gör i förväg en lista över dina styrkor och på vilka sätt du är bättre än dina konkurrenter. Gå igenom listan flera gånger tills du enkelt kan förklara varför ditt företag är det bästa alternativet för dina kunder.
2. Finjustera ditt budskap
Ett vanligt misstag vissa gör är att försöka beskriva hela sin organisation. Du måste koncentrera dig på dina tidigare definierade styrkor och de områden där du har konkurrensmässiga fördelar. Försöka arbeta fram dina nyckelpunkter till ett enda budskap som kan förklaras på bara några sekunder som öppning på din pitch.
3. Fokusera på publiken
Försöker du sälja in ditt företag utan att veta vem du pratar med kan det slå tillbaka – så gör din läxa. Se till att lära dig namn och titlar, skaffa dig kunskap om det företag du vänder dig till och – viktigast av allt – fokusera på hur deras verksamhet skulle tjäna på samarbetet, inte hur bra det skulle vara för dig.
Före varje möte bör du lista de viktigaste fördelarna med att arbeta med din organisation. När du har öppnat pitchen kan du fokusera på den här komponenten.
Det är viktigt att hålla allt detta kort. Du ska inte säga för mycket och du får inte bli långrandig. Berätta om ditt företags nyckelpunkter och fördelar, och vänta sedan på frågor.
4. Tänk på ditt kroppsspråk
Om du vill få andra att tro på ditt företag måste du uppträda som att du själv gör det. Om du likgiltigt rapar upp en trist lista över fakta, styrkor och fördelar är det knappast lika effektivt som om du hade gjort det med engagemang.
Låt din entusiasm lysa igenom, men överdriv inte. Det kan vara lika avskräckande som någon med för lite energi. Det är bäst att se självsäker och lättillgänglig ut. Och när du skakar hand med alla ska du le, se dem i ögonen och förtränga eventuell lust att ta i för mycket. Ett fast och vänligt handslag duger bra.
5. Förbered dig på att förhandla
Om din pitch blir till en förhandling kommer det att gå bra. En potentiell försäljning eller ny kund är en distinkt möjlighet. Men hur ska det hanteras?
Det sista du vill är att en lyckad pitch hamnar i skuggan av frågor om en potentiell affär. Innan du går på ditt möte måste du veta vad du egentligen vill ha ut av det. Fastställ ditt mål – och vad du är villig att nöja dig med.
Var beredd på att den andra parten kommer att ha ett moterbjudande på allt du föreslår. Vad ska du säga då för att säkerställa att båda parterna ska vinna på villkoren? Hur ska du framhäva fördelarna med att arbeta med dig och inte en konkurrent?
När du har fått tid att smälta dessa fem enkla steg har du kommit en lång bit på vägen mot att leverera den perfekta pitchen.