Äntligen varmare väder … och med det den perfekta möjligheten att utöka träningsutrymmet. Om du är personlig tränare eller gymägare kan du ge ny energi åt din verksamhet med lite frisk luft. Varför inte ordna gruppträning (eller PT-pass) utomhus där ni kan njuta av solskenet och lätt hålla avstånd? Förutom att det är en möjlighet till att erbjuda fler pass innebär det något annorlunda för dina befintliga kunder. (Det är mycket möjligt att de kommer att älska att träna på en ny plats!) Utomhuspass är också en chans till att locka nya kunder som kanske bara råkar passera … se bara till att ha rätt reklamprodukter till hands för att få igång snacket kring ditt varumärke.
1. T-shirts
Representera ditt varumärke genom att bära en T-shirt med din logotyp på under passet … och se till att personalen eller assistenter eller också gör det. T-shirtarna kan även användas av kunder – lojala kunder älskar att visa upp hur stolta de är över varumärken de gillar, så se till att ladda upp med ett gäng att sälja efter passet. Eller också kan du ge bort dem eller lotta ut en special-T-shirt när du vill tacka dina kunder.
2. Plastskyltar
Locka nya kunder (och gör det enklare för alla att hitta dig) med iögonfallande plastskyltar. Använd flera stycken för att skapa en stig som guidar kunderna till träningsytan och låt en annan markera mötesplatsen eller incheckningsområdet. Plastskyltar är perfekta när du behöver kunna ta med dig reklammaterialet, då de är lätta att lossa eller sätta ner var du än kan tänkas ha dina pass.
3. Visitkort
Ta med en hög visitkort till utomhuspassen och skicka med besökarna en fysisk påminnelse om sina roliga upplevelser av din verksamhet. Lägg till en QR-kod på ena sidan som bara är att skanna för den som vill hitta ditt schema online eller anmäla sig för nästa pass.
Tips från Vistaprint
Låt ditt visitkort arbeta lika hårt som du själv – gör dem speciella med exempelvis rundade hörn så att de verkligen sticker ut.



+ så gör du för att lyckas utomhus:
Avgränsa träningsytan.
Oavsett om du håller dina utomhuspass i en närliggande park eller på gymmets parkeringsplats kan du definiera området med skyltar och något som markerar mötesplatsen. Avgränsa området med något temporärt, som ett rep, plastskyltar eller bara vanlig krita. Se till att du följer alla lokala regler och har tillstånd att hålla ditt pass på den aktuella platsen – och se till att städa upp efter dig.
Erbjud utomhusvänlig utrustning.
Gör ditt bästa för att återskapa träningslokalens upplevelse utomhus, till exempel genom att erbjuda fräscha handdukar och kallt vatten. Gå ett steg längre och erbjud vattenflaskor för den som kan ha glömt sin egen – på så sätt kan du marknadsföra ditt företag även när passet är över.
Gör iordningställandet säkert.
Säkerhet är i allas fokus just nu, så se till att deltagarna känner sig säkra så snart de anländer. Om det behövs träningsredskap kan du placera ut desinficerade frivikter, yogamattor eller träningscyklar … och se till att de är på tillräckligt avstånd från varandra. Uppmuntra deltagarna till att använda handsprit före och efter passet också.
Använd mikrofon eller ett högtalarsystem.
Kolla så att alla hör dig (och musiken) under passet med hjälp av en mikrofon och högtalare. Det här kan vara något annat än vad du använder inomhus, så testa utrustningen innan träningen drar igång.
Låt kreativiteten flöda i sociala medier.
Se till att gymmets kunder känner till att ni ska vara utomhus. Visa upp det nya tilltaget på Instagram eller livesänd dina pass på Facebook och uppmuntra folk till att delta från den egna trädgården.
Allt du behöver för att hålla passet utomhus
- T-shirts med logotyp
- Bärbara plastskyltar
- Visitkort
- Anmälan via QR-kod
- Avgränsade träningsytor
- Redskap och reklammaterial för utomhusbruk
- Säkert iordningställande
- Ett högtalarsystem
- En strategi för sociala medier