Beräknad lästid: 3 minuter

Möt Nathalie Berezina – fil.dr, expert på industriell bioteknik och en av vinnarna i vår hållbarhetstävling för startups, Njord Nest. Nathalie är grundare av Norbite, ett nystartat företag som omvandlar plastavfall till hållbara varor med hjälp av ett insektsbaserat bioraffinaderi. Den utvalda insekten, Galleria mellonella, har den utomordentliga förmågan att naturligt kunna bryta ner plast (ja, det är lika fantastiskt som det låter).
Nathalie har mer än 10 års erfarenhet från bioplast- och insektsbranschen, med mer än 30 fackgranskade publikationer och 15 patent i ryggsäcken. Startup-miljön som sådan är inget nytt för henne. Innan hon grundade Norbite bidrog hon till snabb tillväxt hos ett företag som hon då arbetade för som chefsstrateg och representant för immateriella rättigheter.
För att skapa ett framgångsrikt företag finns också ett behov av mer affärsutveckling, vilket är anledningen till att Nathalie sökte till Njord Nests startup-tävling. “Njord Nest har hjälpt mig att utveckla mina färdigheter inom affärsutveckling, skaffa ett nätverk och att bidra till utvecklingen av företaget och dess medarbetare inom dessa områden.”
“Njord Nest har hjälpt mig att utveckla mina färdigheter inom affärsutveckling, skaffa ett nätverk och att bidra till utvecklingen av företaget och dess medarbetare inom dessa områden”
Att omvandla plastavfall till hållbara varor
Med Norbite har Nathalie utvecklat en egen teknik för vertikal odling för att göra det möjligt för insekterna att prestera i industriell skala. För att tillverka hållbara varor bioraffineras larverna för att få fram proteiner (till mat eller foder), antimikrobiella peptider (för att bekämpa multiresistenta bakterier) och elicitorer (för att stärka naturliga växters försvar och undvika användning av bekämpningsmedel). Till och med insekternas spillning används som biogödsel, vilket gör den här processen till ett perfekt exempel på cirkulär ekonomi. “Vi är säkra på att vår idé är banbrytande, och vi har den vetenskapliga och tekniska bakgrund som behövs för att genomföra den.” Vår teknik är patenterad, och våra kunder uppskattar oss.”
“Vi är säkra på att vår idé är banbrytande, och vi har den vetenskapliga och tekniska bakgrund som behövs för att genomföra den”

Hållbarhet som främsta drivkraft
Nathalie har alltid fascinerats av naturens skatter. “Allting handlar om balans. I naturen finns inget avfall, bara kretslopp. En arts avfall används som råmaterial av en annan, vilket gör att det inte blir överflöd av något och brist på något annat. Det är fascinerande!”
“Stora utmaningar belönas stort, och att bidra till att göra gott är den största belöning man kan drömma om”
Men här, i vår värld, råder obalans, med överflöd av plastavfall och brist på mat och andra hållbara varor. Det sägs att ett problem som är identifierat är halvvägs löst, men ändå var det en utmaning att koppla omvandlingen av plastavfall till livsmedel och andra produkter. Återigen fanns dock svaret att hitta i naturen. Större vaxmott, som naturligt livnär sig på bivax (den naturliga motsvarigheten till plast), blev länken. “Så det var det! Men vi behövde fortfarande utveckla en process för att låta insekterna prestera i industriell skala och för att utvinna de intressanta produkterna, men stora utmaningar belönas stort, och att bidra till att göra gott är den största belöning man kan drömma om.”https://www.youtube.com/embed/sHM5DpWpmc8

Njord Nest
Njord Nests startup-tävling är ett samarbete mellan Vistaprint (en global marknadsförings- och designpartner för småföretag) och Drivhuset (en av de viktigaste drivkrafterna för entreprenörskap i Norden), med avsikt att hjälpa entreprenörer att förverkliga sin dröm på ett hållbart sätt. Av 72 enastående bidrag valdes 22 finalister ut för att presentera sin affärsidé och delta i ett 12-veckors entreprenörsprogram. Genom workshops, mentorskap och återkommande feedback från kunder kunde Nathalie och de andra vinnarna utveckla sina redan starka idéer till ett ännu mer övertygande hållbarhetsinitiativ.
Med hjälp av Vistaprints designtjänster premium kunde Nathalie också ta fram en enhetlig varumärkesprofil till Norbite. “Jag ville ha något som man lätt känner igen och utan alltför många detaljer så att det ser bra även i liten storlek. Det bästa är om loggan fungerar på egen hand utan namnet Norbite intill.” Nathalie uppmuntrades att komma med feedback under hela designprocessen, och det gjordes justeringar för att få en logga som till 100 % passar med det som Norbite står för. Hon ville ha något mycket enkelt och blev imponerad över slutresultatet. “Vistaprint lyckades på ett jättebra sätt fånga företagets essens i en väldigt fin logotypdesign.”
“Vistaprint lyckades på ett jättebra sätt fånga företagets essens i en väldigt fin logotypdesign.”
TIPS FRÅN VISTAPRINT
Om du behöver hjälp med att skapa en logotyp eller varumärkesidentitet till ditt företag, kan våra kreativa experter på 99designs från Vistaprint hjälpa till.
Nathalies must-haves för marknadsföringen
Under diskussioner om vilken typ av reklammaterial som skulle kunna vara intressant för nästa fas av Norbites resa, nämndes varumärkesprofilerade set med kontorsmaterial innehållande visitkort, konferensmappar, pennor och anteckningsböcker att använda vid olika mässor och evenemang. Att delta i evenemang är ett effektivt sätt att visa upp sitt företag och få kontakt med nya kunder på ett meningsfull sätt, och Nathalie är övertygad om att T-shirts och andra klädesplagg av hög kvalitet kan locka yngre personer till samtal samtidigt som det gör varumärket mer synligt.