Influencermarknadsföring för småföretag: hur det fungerar och hur du kommer igång

Beräknad lästid: 6 minuter

Numera är influencermarknadsföring en av de marknadsföringsstrategier som väcker mest intresse. Att samarbeta med influencers kan vara ett bra sätt att öka medvetenheten om varumärket, visa upp dina produkter och/eller tjänster för en ny publik och nå verkliga resultat för ditt småföretag.

Men om du är ny på influencermarknadsföring kan det vara svårt att veta var du ska börja. Hur skapar du en effektiv influencerstrategi? Hur hittar du och tar kontakt med småföretagarinfluencers? Och hur når du bäst verkliga resultat med dina influencerkampanjer?

Låt oss göra en djupdykning inom allt som rör influencermarknadsföring, vad det är, hur det fungerar och framför allt hur du drar nytta av det för ditt småföretag.

Vad är influencermarknadsföring?

Influencermarknadsföring är en marknadsföringsstrategi för sociala medier, som kopplar samman inflytelserika användare av sociala medier med varumärken. Influencermarknadsföring ökar medvetenheten om varumärken samt deras räckvidd genom influencers rekommendationer, omnämnanden och innehållsplaceringar.

När influencermarknadsföring kom var det till en början framför allt begränsat till kändisar med miljontals följare i sociala medier … vilket innebar att varumärken behövde ha en enorm budget för att kunna använda sig av marknadsföringsformen. Men idag når varumärkena lika stor framgång genom att engagera ”mikroinfluencers”. Mirkoinfluencers är användare av sociala medier med en mindre, men otroligt engagerad, följarskara, vanligtvis 1 000–10 000 följare, även om det kan variera. Den här strategin är betydligt mer tillgänglig och prisvärd och har gjort det möjligt för småföretagare att ge sig in på influencermarknadsföring.

Hur fungerar influencermarknadsföring?

I en relation mellan ett varumärke och en influencer erbjuder företaget ersättning, till exempel i form av betalning per inlägg eller gratis produkter, i utbyte mot publicitet i influencerns sociala medier. Influencermarknadsföring tillämpar socialt bevis för att nå resultat. Eftersom följarna redan har visst förtroende och engagemang för influencern är de mer benägna att göra en beställning eller engagera sig i ett företag som influencern rekommenderar.

Så hur ser influencermarknadsföring ut i praktiken? Säg att du nyss har öppnat ett träningscenter och vill sprida ryktet i ditt område. Först ska du identifiera alla lokala influencers inom hälsa och välmående. Kanske finns det en personlig tränare i ditt kvarter med en engagerad Instagrampublik med inbitna träningsentusiaster eller en lovande designer av träningskläder som precis har öppnat en butik i närheten. Ta kontakt och se om de vill samarbeta med att skapa innehåll, och erbjud dem sedan något i utbyte. Det skulle kunna vara gratis medlemskap på ditt gym, kostnadsfria produkter eller kontant betalning varje gång de gör ett inlägg om ditt företag.

Vilka är fördelarna med influencermarknadsföring för småföretag?

Att använda influencermarknadsföring för att visa upp ditt företag har ett antal fördelar.

  • Influencermarknadsföring är mycket effektivt. Vilken är den största fördelen med influencermarknadsföring för småföretag? Det ger resultat. Enligt Mediakix undersökning om influencermarknadsföring är det 11 gånger så effektivt som andra digitala mediestrategier, och medan företag tjänar i genomsnitt omkring två dollar för varje dollar de spenderar på Google Adwords är intjänat medievärde för influencermarknadsföring otroliga 11,69 dollar för varje spenderad dollar.
  • Influencermarknadsföring låter dig dra nytta av det förtroende influencerns publik visar. För att en kund ska anlita ditt företag måste de lita på dig. Det fina med influencermarknadsföring är att förtroendet redan finns mellan influencern och dess publik, vilket ökar sannolikheten för att följarna även ska lita på dig.
  • Det är förmånligt att vända sig till lokala influencers. Om du vill få så mycket marknadsföringsvaluta som möjligt för pengarna, vore det svårt att hitta en bättre strategi än influencermarknadsföring. Influencermarknadsföring ger inte bara hög avkastning utan har även en låg inträdeströskel. Många lokala influencers eller mikroinfluencers vill gärna skapa innehåll i utbyte mot gratisprodukter, och de influencers som kräver kontant betalning har i allmänhet mer överkomliga priser än andra marknadsföringsstrategier (som betalda digitala annonskampanjer).

Hur tar du fram en influencerstrategi?

Influencermarknadsföring kan vara en stor vinst för ditt företag, men du behöver en solid strategi. Så här kommer du igång.

1. Gör efterforskningar.

Du kan inte ta fram en effektiv strategi för influencermarknadsföring om du inte förstår området, så det allra första steget för att bygga en effektiv strategi är att göra efterforskningar. Här är några saker att sätta dig in i och fundera över innan du helhjärtat engagerar dig i en strategi.

  • Plattformar. Du kan ägna dig åt influencermarknadsföring på Facebook, Twitter, Instagram, TikTok … Är det bara en social plattform är chansen stor att det finns influencers på den. Så innan du börjar utforma din strategi är det viktigt att identifiera vilka plattformar du vill använda.
  • Lokala influencers. Innan du lägger en massa tid och energi på influencermarknadsföring behöver du kolla upp idén och se till att det finns influencers som skulle kunna passa till ditt företag. Gör lite efterforskningen och skriv en lista över några personer som du vill kontakta. Du ska också vara noga med att kolla upp vilken typ av engagemang dessa influencers väcker så att du undviker att anlita någon som har (potentiellt) falska följare. Titta efter autentiska kommentarer på deras inlägg för att få en känsla för deras engagemang.
  • Konkurrenter. Om du har några konkurrenter kan det vara bra att ta reda på hur de använder influencermarknadsföring. Även om du absolut inte vill stjäla deras idéer kan det vara bra att ha en känsla för vad dina konkurrenter gör på området när du utformar din strategi och se till att du kommer på något nytt, annorlunda och intressant.

2. Sätt upp mål och bestäm hur de ska mätas.

När du har gjort dina efterforskningar om influencermarknadsföring är det dags att bestämma dig för vad du vill få ut av din strategi. Så sätt upp mål och definiera hur du ska mäta dina framsteg med att nå målen.

Vill du till exempel öka medvetenheten om ditt varumärke? Då kanske du ska fokusera på att vända dig till influencers med över 10 000 följare och mäta dina framsteg genom antal visningar och exponeringar som din kampanj genererar. Är du ute efter att öka försäljningen? Då skulle du kunna sätta upp ett intäktsmål, ge dina influencers varsin unik kupongkod och spåra hur många försäljningar som kommer in från din kampanj.

3. Gör en budget.

Du har gjort dina efterforskningar. Du vet vilka dina mål är med influencermarknadsföringen, och du har bestämt hur du ska mäta målen. Nu är det dags att prata siffror. Innan du börjar implementera din strategi för influencermarknadsföring behöver du ha en tydlig bild av din budget, så se till att slå fast hur mycket du kan (och vill) spendera innan du börjar ta kontakt med influencers eller går vidare med kampanjer. Det är viktigt att veta hur mycket pengar du har att röra dig med när du ska bestämma hur många influencers du ska kontakta och hur du ska kompensera dem.

Om du har en tajt budget, oroa dig inte! Influencermarknadsföring kan som sagt vara en mycket prisvärd marknadsföringsstrategi. Ofta nöjer sig lokala influencers med några gratisprodukter eller en gratistjänst från ditt utbud, särskilt om de är relativt nya som influencers.

Tips från VistaPrint

Ett annat sätt att dra nytta av influencermarknadsföring med en begränsad budget är att samarbeta med andra småföretagare. Säg att du marknadsför din nya juicebar. Du skulle kunna vända dig till lokala hälsokostbutiker och be dem ge dig en shout out på Instagram, och sedan erbjuda dem samma sak. Det är ett bra sätt att bli presenterade för varandras följare utan att spendera några pengar.

Hur skaffar du influencers till en kampanj?

När du har bestämt strategi för din influencermarknadsföring och gjort efterforskningar om de influencers du vill jobba med, är det tags att börja kontakta lokala influencers och fråga om de vill jobba med dig.

Här är några tips och knep som du kan tänka på när du vänder dig till influencers (och övertygar dem om att samarbeta med ditt företag).

  • Visa dem att du är bekant med deras plattform. När det gäller influencermarknadsföring vill du ha en tydlig bild av de influencers du vänder dig till. Det inkluderar vad de sysslar med, vad de brukar skriva om, varför de är en bra matchning med ditt varumärke och vilka deras följare är, och du vill att den förståelsen ska märkas i dina kontakter med dem. Innan du tar kontakt med några influencers, gör dina efterforskningar och gör dig bekant med deras plattform, och när du sedan tar kontakt, tala om varför du vill samarbeta med dem och ge specifika exempel från deras inlägg.
  • Kontakta dem på rätt sätt. Om du vänder dig till en lokal influencer med en mindre följarskara, pröva att skicka ett direktmeddelande och fråga om ni kan samarbeta. Men om de influencers du vänder dig till har en något större publik eller har blivit ”professionella influencers” kan de ha information om hur man kontaktar dem angående varumärkessamarbeten någonstans i sin profil. Om de har det, se till att följa deras anvisningar om hur man tar kontakt.
  • Berätta om dina idéer om samarbetet. När du vänder dig till en influencer är det bra att ha en tydlig bild av hur du föreställer dig samarbetet. Vill du till exempel att hen ordnar en tävling med dina produkter? Vill du att influencern ska ta en serie bilder eller videor i din butik? Kom förberedd med idéer.
  • Men var villig att lyssna på deras idéer. Influencers känner sina följare bättra än du gör … så när det gäller samarbete, lyssna på deras idéer. Kanske tror du att en tävling är det rätta, men om de vet att tävlingar har en tendens att falla platt bland deras följare kanske de har en alternativ idé som ger bättre resultat.
  • Gör det smidigt. När influencer har tackat ja till att jobba med dig vill du göra upplevelsen så smidig som möjligt för dem. Var öppen för idéer, hjälpsam och ge dem allt de behöver för att lyckas, oavsett om det är en produkt, företagsinformation, textförslag eller bilder (som din logga eller andra varumärkesbilder).

Tips från VistaPrint

Vill du göra det superenkelt för dina influencers? Ge dem mallar till inläggen! Använd VistaCreate för att designa varumärkesspecifika mallar för sociala medier, och dela dem sedan med dina influencers.

Anpassa din strategi för influencermarknadsföring efter behov

När du har börjat samarbeta med småföretagarinfluencers och de skapar innehåll är det dags att se din strategi bli till verklighet.

Håll ett öga på varje influencers innehåll och vilka resultat det ger, och anpassa sedan din strategi därefter. Om du till exempel upptäcker att en influencers följare inte engagerar sig i ditt innehåll, kan du välja att inte arbeta med den influencern för kommande kampanjer. Och om en annan ger stort engagemang, kanske du vill lägga mer resurser på det samarbetet i framtiden. Kom ihåg att följa dina framsteg längs vägen och gör förändringar vid behov för att optimera din strategi.