Skyltning är avgörande för att kommunicera med dina kunder på ett bra sätt, både på avstånd och på nära håll. Oavsett om du vill annonsera om erbjudanden eller visa upp ditt varumärke kan rätt skyltning göra stor skillnad för alla sorters mindre företag – särskilt restauranger.
1. Sprida information om dina nya erbjudanden.
Att äga en restaurang har sina utmaningar, och under covid-19-pandemin tvingades matställen över hela världen att komma på nya erbjudanden och verksamheter. Om du har gjort förändringar på din restaurang är det dags att tala om det för dina kunder. Hitta rätt sorts skyltning för ditt lilla företags behov, oavsett om du bygger en ny uteservering eller vill locka nya kunder med ett attraktivt erbjudande.
Skyltning till restauranger kan användas för att:
- Sprida information om dina nya erbjudanden.
- Skylta med QR-kod för kontaktlösa menyer.
- Locka nya kunder.
- Stärka ditt varumärke.
- Berätta mer om ditt matställe för förbipasserande.
1. Sprida information om dina nya erbjudanden.
Oavsett om du erbjuder uteservering eller lanserar en ny kaffesmak, är information om ett nytt erbjudande ett bra sätt att fånga befintliga kunders intresse och locka nya. Utöver inlägg i sociala medier om dina nya tjänster och erbjudanden kan du använda en gammal hederlig skylt för att sprida informationen. Häng en vinylbanderoll i restaurangens fönster mot gatan för att marknadsföra utökade leveransalternativ, fördelaktiga måltidserbjudanden eller nya rätter på menyn. Vill du dela den här informationen till kunder både inne och utanför din butik? Välj en dubbelsidig skylt som kan ses från alla håll.
Tips från VistaPrint
Är en av dina nyheter en särskild upphämtningszon eller ett par parkeringsplatser som endast får användas när man hämtar mat? Markera dessa zoner med motsvarande trottoarpratare eller griffelställ så att kunderna vet var de ska stanna till.
2. Skylta med QR-koder för kontaktlösa menyer.
QR-koderna har gjort comeback, särskilt på restauranger, och de erbjuder en enkel och överkomlig möjlighet för kunderna att få tillgång till menyn på ett säkert sätt. Skapa en QR-kod som länkar till din meny, och tryck den någonstans där det är enkelt för kunderna att skanna den. Placera en på en fönsterdekal på utsidan så att kunderna kan kolla in menyn innan de sätter sig, och andra på bordsryttare så att matgästerna kan skanna dem direkt från sina platser.
3. Locka nya kunder.
Alla som går eller kör förbi din restaurang är potentiella kunder. Se till att du fångar deras uppmärksamhet med en vinylbanderoll, affisch eller beachflagga utöver din permanenta restaurangskyltning. Om du planerar att använda en trottoarskylt eller en flagga bör du höra med de lokala myndigheterna vilka regler och bestämmelser som gäller för skyltning utomhus.
När du designar skyltningen till din restaurang bör du överväga att ta med ett lockande erbjudande som får folk att vilja komma in. Att erbjuda någon form av rabatt är ett bra sätt att skapa intresse för ditt företag, oavsett om det handlar om pizzor till halva priset på onsdagar eller gratis leverans till nya kunder.

Tips från VistaPrint
“Spökrestauranger” (eller restauranger som endast erbjuder hemleverans) växer i popularitet. Eftersom den här typen av verksamhet inte har något skyltfönster eller någon matsal är det inte riktigt möjligt att fånga förbipasserandes uppmärksamhet. I stället kan du marknadsföra din restaurang genom att dela ut flyers, tryckta menyer och vykort i hela ditt leveransområde.
4. Stärka ditt varumärke.
Använd skyltning som ett verktyg för varumärkesbyggande för att stärka ditt matställes identitet eller skapa en speciell känsla i restaurangen. Designa din skyltning på ett sätt som speglar företagets profil i alltifrån typografin på dina roll-ups för bordsplacering till färgerna på dina beachflaggor.
För att stärka ditt varumärke och se till att din skylt blir lättläst, följ våra experttips för skyltdesign. Det är mycket att tänka på när man tar fram skyltning till restauranger, alltifrån färgval till teckenstorlek.

5. Berätta mer för förbipasserande om ditt matställe.
Räkna inte med att namnet ska räcka och berätta allt som kunderna behöver veta om din restaurang. Använd visuella verktyg eller kompletterande text på din utomhusskyltning för att ge potentiella kunder mer information. Är ditt matställe specialiserat på smoothies och juicer? Sätt upp fönsterdekaler med ikoner som speglar dessa erbjudanden. Driver du en ekologisk pizzeria? Skapa en plastskylt som visar dina hantverksmässiga ingredienser och specialpajer. Erbjuder du leverans? Lägg till en bilmagnet på ditt leveransfordon för att fånga uppmärksamhet när du är ute och kör.
Utöver visuella signaler kan en slogan eller tagline berätta mer för förbipasserande om din restaurang. Om det bara står “Brklyn” på skylten över ingången, skapa en vinylbanderoll att hänga under den med mer information, som “Brklyn Kafé – öppet hela dagen: Handgjort kaffe, smörgåsar på beställning och läckra godsaker”.