Beräknad lästid: 8 minuter
Julen närmar sig med stormsteg. Och julsäsongen tenderar att vara extremt hektisk för i stort sett alla – däribland småföretagare. Så det är lika bra att vi är ärliga. På en skala från ett till tio, hur väl rustad och organiserad är du för den kommande julruschen?
Oavsett om du känner dig som en självsäker nia, en ängslig femma eller en tvåa i full panik är det nu det är dags att göra sig redo för julen. Det kan innebära att du behöver undersöka marknadsföringstrender för julen inom din bransch, bygga upp din marknadsföringsstrategi eller fastställa vilka julkampanjer du ska dela med dina kunder.
Och även om det alltid är viktigt att förbereda sig inför julen är det extra viktigt med en väl genomarbetad marknadsföringsplan 2022 när fortsatta coronarelaterade utmaningar riskerar att leda till problem för småföretag.
Men trots dessa utmaningar kommer människor fortfarande att fira och ge varandra julklappar – och om du då har dina idéer och strategier för julens marknadsföring på plats hjälper det dig att få ut mesta möjliga av den här perioden av ökad konsumtion.
Osäker på var du ska börja? Ingen fara, vi finns här för dig. Vi har skapat en checklista som täcker varje månad med start i oktober. En lista fylld av marknadsföringstips inför julen. Du får lära dig hur du får din strategi på plats, och vi ser till att du är rustad för att tackla den kommande julruschen, skapa meningsfyllda kontakter med kunder och öka försäljningen. Du kan också kolla in vår julplaneringsguide och se vad du kan börja göra redan nu för att hamna i framkant.
Julens marknadsföringstips för oktober
Oktober kan vara en månad fylld av varm choklad, pumpadekorationer och mysiga filtar – men det kan också vara en chans att tjuvstarta julens marknadsföring. Här följer några marknadsföringsaktiviteter för oktober som du kan bocka av på julens Att göra-lista (så att du blir mer rustad att lyckas de kommande månaderna):
● Ta fram en detaljerad plan för julsäsongen. Om du förbereder och planerar i förväg kan du bli bättre rustad för julsäsongen och därmed känna mer julstämning (istället för stress) när julen väl är här.
● Skapa en budget för julsäsongen. Du kan mycket väl bli frestad att spendera mer på ditt företag under julsäsongen, men spendera inte mer än vad du har råd med. Gör en budget, se till att den är realistisk och håll fast vid den.
● Få inspiration. Gör lite efterforskningar och se vad andra företag gör under julen för att marknadsföra sina verksamheter. Lägg lite tid på att gå igenom deras sociala medier (t.ex. Pinterest, Facebook och Instagram) och se om det finns något som även passar för dina kunder – och använd sedan dessa idéer som inspiration när du sätter samman din egen marknadsföringsplan inför julen.
● Undersök marknaden. Vad är dina kunder ute efter under julsäsongen? Hur ska du uppfylla deras behov? Nu är det dags för dig att göra efterforskningar – så att du är redo när julsäsongen väl drar igång.
● Förbered lagret. Det kan kännas som att det finns gott om tid innan högsäsongen är här, men sanningen är den att julruschen kommer att vara över dig snabbare än du tror. Se till att beställa och organisera allt du behöver ha på lager.
● Beställ reklammaterial. Nu är det rätt tid att skaffa reklammaterial för de reor och julkampanjer du planerar under säsongen. Oavsett om du är ute efter banderoller, vykort, flyers, affischer eller kapaskivor för att sprida julstämning med, kan du redan nu börja samla på dig allt material du behöver för att klara dig genom resten av säsongen.
● Se till att beställa det som behövs för julklappsinpackning. Julen handlar i mycket om att ge – och hur julklapparna ser ut kan vara viktiga för hur de tas emot. Bestäm hur du vill packa in postförsändelser och slå in sådant som säljs i butik – och hur du kan ingjuta en rejäl dos julstämning i dina paket. (Du kanske till exempel vill sätta ett klistermärke med julmotiv på varje beställning eller använda specialdesignad frakttejp på kartongerna.)
● Planera reorna för Black Friday eller Cyber Monday. Konsumenterna ÄLSKAR julreor – men om du vill att dina reor ska ha effekt behöver du en tydlig plan. Vilka reor kör du? När startar varje rea? Hur ska du marknadsföra säsongens stora reor? Gör en plan och börja dra upp riktlinjer för kampanjmejlen nu; på så sätt är det bara att klicka på ”Skicka” när tiden är inne.
Tips från VistaPrint
Black Friday och Cyber Monday kan vara två att årets största readagar – men du behöver inte vänta till slutet av november för att köra en kampanj! Om du vill locka nya kunder kan du testa att erbjuda dagens deal och blixtreor endast för prenumeranter.
Julens marknadsföringstips för november
När man talar om november tänker många genast på halloween och Allahelgonadagen och det snart är advent. Men i november inträffar även två viktiga shoppingdatum: Black Friday och Cyber Monday.
Eftersom dessa två stora readagar infaller senare under månaden har du tid att köra några små minikampanjer i början av november för att locka proaktiva kunder – och preparera dem för den ännu större julhandeln närmare jul. Det här är även en perfekt tidpunkt att dekorera skyltfönstret – både det digitala och det fysiska!
● Dekorera skyltfönstret. Om du har en fysisk butik är det bara att ta fram pyntet – nu ska här göras fint! På utsidan kan du dekorera med juliga fönsterdekorationer, banderoller och dekaler. Inne kan du ge kunderna rätt julstämning genom att spela fina julsånger och tända ljus med doft av höst och vinter för att få den rätta atmosfären. Om du har en lite mindre butik och är orolig över hur många du kan ta in kan du fundera över hur du kan få folk att handla utan trängsel – till exempel hålla virtuella eller kapacitetsbegränsade evenemang eller låta folk boka en tid för personlig shopping.
● Dekorera hemsidan. Din digitala ”lokal” är minst lika viktig som den fysiska. Så om du har en hemsida får du inte glömma att julpynta där också – det kan innebära allt ifrån att skapa en sida med utvalda julklappstips eller att lägga till en julgransinspirerad banderoll på startsidan till att byta hela färgpaletten till att gå i mer juliga toner.

Tips från VistaPrint
Ska du presentera några speciella produkter eller kampanjer för kunderna under julens största shoppingtillfällen? Låt kunderna veta i förväg genom att posta ett elektroniskt nyhetsbrev, ett vykort eller inlägg på sociala medier.
● Beställ tackkort eller presenter med din logotyp på. Julen är precis rätt tid när du vill säga ”tack” till dina kunder och anställda, kanske med ett handskrivet kort eller en varumärkesprofilerad gåva. Att uttrycka sin tacksamhet är inte bara ett bra sätt att komma in i rätt julstämning, utan det kan också hjälpa till att stärka relationer inför det nya året.
● Beställ dina julkort i förväg. Julkort är ett bra sätt att knyta an till kunder, anställda och leverantörer. Se till att beställa dem i god tid och även att beställa fler än du tror att du behöver (chansen är stor att fler personer är du kanske tror förtjänar att få ett julkort!). Och om du beställer för många julkort? Ingen fara! Skicka bara med dem i postbeställningar eller kundens kasse och förhöj julkänslan.
● Börja planera julens reklammaterial. Många konsumenter inhandlar sina julklappar på Black Friday och Cyber Monday – så det kan vara smart att ha sin reklamstrategi för julen klar innan dessa reor.
● Starta din Black Friday-rea. Black Friday är en av årets största shoppingdagar. Se till att du har ett tydligt budskap och att dina kunder vet exakt vilka reor och kampanjer som gäller. Om du är orolig för att det ska bli trängsel i butiken vid vissa tidpunkter kan du ha något slags kö- eller bokningssystem som hanterar besöksflödet.
● Delta i Småföretagarlördag. I år infaller Småföretagarlördag lördagen den 26 november. Om du vill dra nytta av besökare som gärna spenderar sina pengar på småföretag kan du överväga att köra en speciell kampanj den här helgen.
● Starta din Cyber Monday-rea. Både Black Friday och Småföretagarlördag är stora shoppingdagar. Men det slutar inte där. Direkt efter helgen kommer det en viktig måndag: Cyber Monday. Dra nytta av den digitala shoppingdagen och kör exklusiva erbjudanden (som tjuvstart på rean) för e-postprenumeranter och följare på sociala medier.
● Häng upp skyltar och banderoller. Reorna tar inte slut med de redan nämnda – så häng upp affischer och banderoller för att berätta om kommande reor, locka potentiella kunder och höja förväntningarna hos dina befintliga kunder inför julhelgens reor och kampanjer.
Julens marknadsföringstips för december
December är självaste upploppet av julsäsongen. Och samtidigt som du vill fortsätta marknadsföringen för din målgrupp och se till att de fortsätter handla in på det nya året kan det vara skönt för dig att varva ner lite i och med att julshoppingen avtar. December utgör en utmärkt möjlighet att se tillbaka på årets framgångar, blicka in i året som kommer och börja fundera över hur du kan lyckas ännu bättre under 2023.
● Registrera och analysera resultaten av Black Friday- och Cyber Monday-reorna. Om du vill lyckas bättre med dina Black Friday- och Cyber Monday-reor från år till år måste du ta en titt på vad som har fungerat – och minst lika viktigt, det som inte har fungerat. Gå igenom resultaten från reorna och skriv ner vilka reor och kampanjer som har dominerat och vilka som inte gick så bra. Använd sedan dessa kunskaper till att lägga upp en strategi inför nästa års julsäsong.
● Granska kundfrekvensen. Du vill såklart säkerställa att du har tillräckligt med personal under 2023 för att tillgodose antalet kunder – men du vill inte ha för mycket personal eller för många anställda när de inte behövs. Och då kan det vara smart att se hur kundmönstret ser ut. Var det ofta lugnare på förmiddagen, men långa (avståndsanpassade) köer på eftermiddagen? Om du har koll på hur fottrafiken i butiken såg ut under 2022 kan det göra det lättare för dig att skapa effektiva personalscheman för 2023. (Och om något förändras och butiksbesöken blir fler 2023 kan du alltid omvärdera och anpassa personalstyrkan därefter.)
● Överväg att göra en uppdatering. Nytt år innebär nya möjligheter – och om du har funderat på att stöpa om varumärket (kanske en ny logotypdesign eller en uppdaterad hemsida) är det här rätt tid.
Tips från VistaPrint
Behöver du hjälp att ge ditt varumärke en julmakeover? Med 99designs från VistaPrint får du tillgång till designers (exempelvis okdesignstudio), som kan hjälpa dig med allt du behöver inom design och varumärkesprofilering.
● Fundera över vad du kan förbättra till nästa år. Det spelar ingen roll hur framgångsrik du är – det finns alltid rum för förbättring. Beställde du för mycket av något du trodde skulle sälja som smör – men det gick visst inte så bra som du hade tänkt dig? Fick du slut på en viktig vara (som påsar eller paketering med varumärket på) mitt i julruschen? Nu är det rätt tid att se över vilka problem som uppstod, dra lärdom av detta och utveckla en plan för förbättring för 2023.
● Förbered dig för en rivstart i januari. Du vill såklart gå in i 2023 i en bra fas – och det betyder att ta de steg som krävs för att förbereda dig själv för ett framgångsrikt nytt år. Om du ser till att ha allt på plats redan nu ger det dig en bra grund att utgå från när julsäsongen är över och 2023 tar sin början – det gäller oavsett om det handlar om att skaffa ett lager eller skapa en kalender med viktiga datum (som personalsemestrar och säsongskampanjer).
Julsäsongen är full av möjligheter att knyta an till dina kunder och köra reor – så länge du har rätt marknadsföringsstrategi. Och nu när du vet exakt hur du ska ta itu med julens marknadsföringsaktiviteter månad för månad har du allt du behöver för en fantastisk shoppingsäsong framöver. Så vad väntar du på? Ge dig ut, slå på julstämningen och få (snö)bollen i rullning med din marknadsföring inför julen!