Beräknad lästid: 3 minuter
Folk älskar reklamprylar, vare sig det är en tröja från favoritbryggeriet eller en shoppingkasse från den lokala välgörenhetsorganisationen. Och som småföretagare kan du dra nytta av det genom att skapa en väldesignad logotyp och reklamprodukter som dina kunder kommer att älska att använda. Så se till att din logotypdesign ser bra ut på kläder, vattenflaskor, shoppingkassar, pennor och klistermärken med mera. Vare sig du säljer vattenflaskor eller delar ut gratispennor får du prisvärd marknadsföring av företaget och uppskattning av kunderna.
1. Börja med en logotyp som sticker ut.
Fitness Camp 10X specialiserar sig på tyngdlyftning och styrketräning … då är det logiskt att de använder en palett med stark färg, som rött. Och de färger som de har valt skapar en tydlig kontrast i alla kombinationerna – perfekt för att fånga uppmärksamheten hos de som går förbi, och att sätta på allt från klistermärken till tröjor.
Tack vare tjocka bokstäver och slimmad design känns logotypen för Fitness Camp 10X snabb, modern och fräsch … perfekt för ett gym som specialiserar sig på styrketräning. Teckensnitt med skarpa vinklar av den typ de använder fångar snabbt uppmärksamheten från potentiella kunder och våra experter på 99designs från Vista noterar att extraskarpa vinklar uppfattas lite rebelliska och passar bra ihop med mörka färger. Det är något att tänka på om du planerar att använda varumärket på kläder.

Tips från VistaPrint
Varje färg har sin egen betydelse … så se till att du förmedlar rätt budskap med den palett du väljer. Kolla in 99designs från Vistas guide om färgpsykologi för mer information.
2. Marknadsför ditt varumärke på viktiga produkter.
När du skapar en logotyp för ditt småföretag är det bra att tänka på att du kommer att använda den på många olika produkter och medier. Logotypen för Fitness Camp 10X fungerar extra bra på kläder, eftersom symboldesignen är så lätt att anpassa. Det stiliserade X:et står för sig själv och ihop med företagsnamnet, och syns vare sig det trycks i rött eller svart. Så även om inte hela företagsnamnet syns kommer symbolen och färgpaletten att knyta ihop säcken.
När du är klar med logotypen är det dags att bestämma vilken typ av produkter du vill visa upp den på. Fitness Camp 10X använder sin logotyp på shoppingkassar, vattenflaskor, pennor, klistermärken och tröjor. Det är en bra blandning av dyra och billigare produkter som kunderna både tycker om och har stor nytta av.

3. Skapa en kundgemenskap.
När du har ett varumärke som människor vill representera tar mun till mun-marknadsföringen genast fart. 92 % av konsumenterna litar mer på rekommendationer från vänner och familj än på annan typ av reklam … och om någon bär din logotyp framgår det genast tydligt att den personen stöttar och rekommenderar ditt företag.
Du kan sälja de varumärkesprofilerade produkterna i din butik eller ditt matställe, men om du ger bort dem i present är det också ett bra sätt att få folk att använda sakerna. När det gäller billigare varor som pennor och klistermärken kan du uppmuntra kunderna att plocka med sig några när de går … du vet aldrig var de hamnar och vem som kommer att se dem. Testa att belöna en tursam kund med en samling produkter du har valt ut – du kan överraska veckans hundrade kund eller köra en enkel tävling i sociala medier.
Sociala medier är ett utmärkt verktyg för att generera mun till mun-marknadsföring och interagera med gemenskapen. Locka kunderna att följa dig och ta del av kampanjer, nyheter och reklamgåvor, och uppmuntra dina följare att tagga dig i sina inlägg för att rikta uppmärksamhet mot ditt varumärke även utanför ditt eget nätverk.

Tips från VistaPrint
Skapa enastående inlägg om dina reklamgåvor med VistaCreate. Välj bland tusentals mallar för Instagram, Facebook och Twitter o.s.v. som du sedan anpassar med din logotyp och varumärkets färger.
Den slutgiltiga stilen
Här kan du ta en närmare titt på allt Fitness Camp 10X använder för att öka medvetenheten om deras varumärke med hjälp av en genomtänkt logotypdesign.
- Vattenflaskor. Se till att kunderna kan dricka ordentligt med vatten både under och efter träning, med en rolig gratispresent.
- Shoppingkassar. Kunderna kan enkelt lyfta tunga kassar med Fitness Camp 10X varumärke på.
- Pennor. När de skrivit under medlemskapet kan de behålla pennan … man vet aldrig var den kan dyka upp nästa gång!
- Tröjor. En överdimensionerad logotyp gör en vanlig svart tröja till en varumärkesbyggare.
- Klistermärken. Sätt din logotyp på vad som helst med ett varumärkesprofilerat klistermärke.
Möt designern

Det var Banggayogia från 99designs från Vista som skapade den här logotypen åt Fitness Camp 10X, inspirerad av vad andra gym gör med sina varumärken. ”Genom att titta på andras referenser för logotypdesign och studera deras historik kan du få tips och idéer om hur du kan skapa en annorlunda logotyp.”
Banggayogia specialiserar sig på design av logotyper och både skissar och undersöker mycket när han ska sätta igång med ett nytt projekt. Ta en titt på hans portfölj om du är intresserad av att samarbeta med honom om att skapa en stil för ditt företag, eller hitta fler designers på 99designs från Vista.