Mässor hör till de bästa platserna att marknadsföra sitt småföretag på. Du får en monter eller ett bord att visa upp dina produkter eller tjänster vid (samt en massa skyltning med ditt varumärke på), och du får interagera med potentiella kunder som redan är intresserade av din bransch. Oavsett om du önskar generera nya medlemskap, berätta om ett nytt erbjudande eller bara öka medvetenheten om ditt varumärke kan dessa marknadsföringstips för mässor användas för att knyta an till människor på nästa evenemang.
1. Visitkort
Få ut ännu mer av ditt visitkort på nästa mässa med hjälp av en QR-kod. Be potentiella kunder att skanna koden så att du snabbt och enkelt kan samla in deras kontaktuppgifter. Det gör det enkelt att följa upp besöket när mässan är över. Och när mässan verkligen är slut, uppdaterar du hemsidan ditt visitkort länkar till med ett speciellt budskap. Här kan du exempelvis tacka för att de besökte din monter – och ge dem en specialrabatt eller en annan fördel.
2. Mallar för sociala medier
Sociala medier är en av de bästa platserna för att sprida ordet om nästa mässa eller evenemang. Håll dig aktiv på sociala medier under mässans gång – dokumentera bakom kulisserna-förberedelserna medan du gör iordning montern, uppmuntra besökare att göra inlägg om ditt företag, använd en speciell hashtag eller använd ett specialerbjudande för att locka förbipasserande att följa dig. Och när evenemanget är slut går du igenom alla foton och väljer vilka du ska publicera. Du kan skapa ett bildspel på Facebook, en video för TikTok, en animering för Facebook och mängder av annat! Genom att skapa innehåll för sociala medier och interagera med nya följare kan du hålla kontakten långt efter det att mässan har avslutats.
Tips från VistaPrint
Oavsett om du väljer att marknadsföra nästa evenemang på Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter eller YouTube kan du enkelt designa snygga inlägg med VistaCreate. Utgå från en mall och lägg till varumärkesfärger, iögonfallande animeringar, fotofilter och annat.
3. Vykort
När du avslutar en konversation med en besökare i din monter kan du ge dem ett vykort att ta med. Vykortet ska innehålla din logotyp, ditt namn på sociala medier och andra viktiga uppgifter – ha gärna med ett specialerbjudande eller en kampanjkod också, så ökar chanserna att det sparas längre. Och när evenemanget väl är över kan du påminna folk om att du finns genom att skicka ett vykort eller e-post. Skicka ett till alla som skrev upp sig på adresslistan – gå ett steg längre och lägg till en personlig hälsning om ni pratade om något speciellt.



Tips på hur du får ut ännu mer av nästa evenemang
Se till att din monter sticker ut.
Hur ska du kunna särskilja dig bland alla andra montrar? Förutom att pynta med varumärkesprofilerad skyltning kan du låta fantasin flöda med en multimediadisplay eller en demonstration av en specialinbjuden gäst. Låt folk testa din teknikutrustning, erbjud ett gratisprov eller ge dem en tjuvtitt på en ny produktlansering.
Tips från VistaPrint
Om du planerar att erbjuda en demonstration eller låta en expert prata vid din monter kan du dela informationen med mässdeltagarna i förväg, så att de kan planera in ett besök hos dig vid rätt tillfälle.
Ta med rikligt med reklamprylar.
När folk går på mässor förväntar de sig att gå därifrån med mängder av gratisprodukter. Oavsett om det är tygpåsar, pennor eller magneter – bunkra upp med rikligt med billiga och praktiska produkter att ge till nyfikna förbipasserande. En tygpåse kan hjälpa till att rikta uppmärksamhet mot ditt företag när de går runt på mässan … och även efteråt när de går till mataffären eller saluhallen. Dessutom behöver alla alltid en extra penna eller magnet – och varje gång de ska använda något av det de kommande veckorna kommer de att bli påminda om dig och ditt företag.
Kör en tävling.
Engagera potentiella kunder i en tävling (och passa på att samla in deras kontaktuppgifter!). Ett lotteri gör genast att din monter utmärker sig, och du får besökarna att känna sig exalterade. Du kan ge bort en lite finare reklamprodukt med din logotyp på, eller lotta ut en gratis produkt, tjänst eller demonstration.
Bär ditt varumärke.
Bygg upp trovärdigheten för dig, dina anställda och ditt småföretag med enhetliga kläder. Du kan satsa på T-shirts eller pikétröjor, det viktiga är att en koordinerad varumärkesprofilerad klädsel betyder mycket för att förmedla en professionell image.
Allt du behöver för att sticka ut på mässan
- Visitkort
- Mallar för sociala medier
- Vykort
- En monter som sticker ut
- Varumärkesprofilerade reklamprylar
- En utmärkt reklamgåva
- Kläder med företagets logotyp