Table of Contents
Det kan kännas överväldigande att välja. Och även om vi är stolta över det faktum att vi hela tiden lägger till nya visitkortsdesigner vet vi också att alla dessa val kan vara lite skrämmande. Särskilt om du inte har en idé om hur du vill att visitkortet ska se ut. Det hjälper att ha en utgångspunkt, eller åtminstone en idé om vad du vill ha. Här är några frågor som du kan ställa dig själv innan du börjar leta.
1. ”Har jag en bild eller logotyp att ladda upp?”
Kunder har ofta en logotyp för sitt företag som de vill använda som grund till visitkortet. Det kan även vara så att de behöver en design med mycket utrymme för en produkt eller ett porträtt. På vänster sida av galleriet för visitkort finns kryssrutan Med plats för logga/bild. Med den begränsas alternativen så att du bara ser de som fungerar med en bild eller logotyp.
”Det hjälper att ha en utgångspunkt, eller åtminstone en idé om vad du vill ha.”
2. Vilken är företagets stil?
Är företaget traditionellt eller trendigt, lyxigt eller vardagligt, sofistikerat eller enkelt? När våra designers skapar nya kort kikar de ofta på stilen inom en viss bransch och designar ett kort för just det syftet. Du kan sortera stilar i menyn Stilar och teman till vänster i galleriet. Prova att börja med en bredare term som Modernt eller Konservativt och sålla därifrån.
3. ”Var kommer folk att se mitt visitkort?”
Kommer du att dela ut dem personligen? Kommer det att sitta på en anslagstavla eller ligga i en bunt tillsammans med konkurrenters kort? Tänkte du skicka med visitkort med dina produkter eller fästa det vid en faktura? Om du vet i vilket sammanhang du ska använda visitkortet kan det bli lättare att avgöra hur modig du behöver vara i bild- och färgval. Om du till exempel jobbar inom bygg eller handel och ditt kort behöver synas i en hög bör du välja starka färger och en stor branschrelaterad bild för att stå ut.
4. ”Vad är viktigast att få fram med mitt kort?”
Visitkort är små och man gör ofta misstaget att försöka få in för mycket information på ett utrymme om 85 x 55 mm. Bestäm i förhand vilken information som ska vara i fokus. (En trend just nu är till exempel att personens namn är det viktigaste och största designelementet på kortet.)
”Bestäm i förhand vilken information som ska vara på framsidan och i centrum på visitkortet.”
5. ”Hur tydlig vill jag vara med mitt budskap?”
Ibland behöver du göra något extra för att visa att ditt företag är det som kunderna bör anlita. I dessa fall kan det hjälpa att använda en iögonfallande finish som relieftryck eller metallic. Du kan även gå från standard till deluxe eller göra kortet extratjockt.