Beräknad lästid: 3 minuter
Det kan vara en utmaning för småföretagare att komma på nya, kreativa sätt att marknadsföra sitt företag på. En beprövad taktik för att öka medvetenheten, få försäljningen att ta fart eller locka fler kunder till företaget är vykortsreklam.
Vykort är ett bra sätt att sprida information om ditt företag, som logotyp, öppettider och kontaktuppgifter. Men det är också ett bra marknadsföringsverktyg, och om du är öppen för att vara kreativ kan sättet du använder ditt varumärkta vykort på verkligen göra skillnad. Här får du tips om 9 sätt att använda vykort som kan bidra till att öka försäljningen och medvetenheten om ditt företag.
9 tips för vykortsreklam:
- Inkludera en kupong eller en kampanj.
- Skicka en påminnelse.
- Berätta om nyheter.
- Marknadsför en produkt.
- Säg tack.
- Gör det till en minnessak.
- Berätta din historia.
- Skapa ett rekommendationsprogram.
1. Inkludera en kupong eller en kampanj.
Att inkludera någon form av erbjudande på ditt vykort, alltifrån rabatt på nästa köp till en kupong för en gratisförmån, är ett bra sätt att uppmuntra folk att komma tillbaka. Och utöver standardrabatterna kan du vara kreativ med särskilda reklamvykort för helgdagar och kunders födelsedagar. Ett personligt kort är ett bra sätt att uppmuntra kundernas lojalitet.
Tips från VistaPrint
Skicka ett reklamvykort till nya kunder för att välkomna dem till ditt företag, med ett handskrivet meddelande för en extra personlig touch.
2. Skicka en påminnelse.
Lämna plats på ena sidan av dina varumärkta vykort för att påminna dina kunder om nästa bokade tid eller rekommenderat datum för service. Oavsett om du är frisör, djurtrimmare eller trädgårdsarkitekt är ett påminnelsevykort ett bra sätt att rikta fokus mot ditt varumärke … och påminna kunderna om deras bokade tider på ett stilfullt sätt.
3. Berätta om nyheter.
Öppnar du på en ny plats? Utökar du öppettiderna? Erbjuder du en ny produkt eller tjänst? Om du har något nytt att berätta, gör det med ett vykort. Välj djärv grafik och iögonfallande text för att få maximal uppmärksamhet.

4. Marknadsför en produkt.
Skapa en personlig koppling till produkterna du säljer med ett informationsvykort. Berätta för kunderna vad som är intressant eller unikt med en specifik produkt eller kollektion på ena sidan av vykortet, och uppmuntra dem att ta ett kort när de lämnar butiken, även om de inte har handlat. Packar du en onlinebeställning? Lägg i ett vykort i lådan … kunderna uppskattar att få något litet extra med sitt köp.
5. Presentera dina medarbetare.
Om du har flera medarbetare i ditt företag passar vykort perfekt för att presentera dem för kunderna. Visa ett foto av dem på ena sidan och skriv lite rolig personlig information på den andra. Oavsett om du driver en butik, restaurang eller ett tjänsteföretag kommer kunderna att älska att komma in och se ett bekant ansikte, och få veta mer om de medarbetare som brukar hjälpa dem.
6. Säg tack.
Det blir inte mer personligt än ett handskrivet meddelande, så varför inte använda ena sidan av dina varumärkta vykort för att tacka kunderna för deras förtroende? Posta ett vykort när en kund har handlat eller bokat tid för en tjänst hos dig, eller stoppa ner ett när du packar en beställning för en personlig prägel som kunden kommer att uppskatta.

Tips från VistaPrint
Ett handskrivet meddelande kan också räcka långt när du kontaktar kunder som du inte har hört av på länge. Om de inte har haft kontakt med ditt företag på ett tag, skicka ett vykort och tala om att du saknar dem … och uppmuntra dem att komma tillbaka med ett specialerbjudande.
7. Gör det till en minnessak.
Var kreativ och ge dina kunder en anledning att behålla ditt vykort. Kanske driver du en restaurang och delar med dig av ett drinkrecept på baksidan av kortet, eller så har du kanske ett klädmärke och ger några stylingtips på ena sidan av vykortet. Du kan till och med använda vykortet som en extra stor hängetikett. Att göra en marknadsföringsprodukt till något användbart är ett bra sätt att förtjäna en plats för ditt vykort på kundernas kylskåp. Behöver du skicka med lite praktisk information om din produkt? Inkludera instruktioner om hur man använder eller sköter om produkten på vykortet, så kommer kunderna att spara det i informationssyfte.

8. Berätta din historia.
Vykort har perfekt storlek för att kommunicera viktig information om ditt företag, som din småföretagarhistoria. Berätta om varumärkets värderingar, företagets ursprung och dess mål för att skapa en personlig relation till kunderna … och påminn dem om att det finns en person bakom varumärket.
Tips från VistaPrint
Inte tillräckligt med plats på vykortet för att berätta hela historien? Lägg till en QR-kod som länkar till din webbplats så att kunderna kan få alla detaljer.
9. Skapa ett rekommendationsprogram.
Rekommendationsprogram är ett bra sätt att öka mun till mun-marknadsföringen om ditt företag. Och ett sätt att uppmuntra kunderna att sprida ryktet om ditt företag är med ett vykortsbaserat rekommendationsprogram. Kanske något i den här stilen: När någon köper något, ge personen ett reklamvykort att ge till en vän. Om den vännen kommer in och handlar i sin tur, ge då din ursprungliga kund en belöning eller ett specialerbjudande.