Beräknad lästid: 5 minuter
VAD LÄR DU DIG?
Som småföretagare är det ofta svårt att snabbt sammanfatta vad du håller på med. Du har väldigt många roller och arbetar med jättemånga olika saker. Det går inte att undvika frågan ”Vad håller du på med?”, och det kan vara svårt att berätta det i några få meningar. Men varje gång du får den frågan kan du skapa mer intresse för ditt företag. Använd följande tips för att få en kort introduktion som framhäver fördelarna med att arbeta med dig.
Vad är en hisspitch?
En företagspitch är din chans att snabbt och tydligt sammanfatta problemet som ditt företag har lösningen på och fördelarna med att anlita dig i stället för en konkurrent.
Det kallas ofta för en hisspitch. Tanken är att du kan kommunicera och övertyga någon under en kort hissfärd – som vanligtvis är kortare än en minut.
Vi kommer att fokusera på att skapa en kort men välstrukturerad konversationspitch som tydligt kommunicerar problemet som ditt företag löser och varför personen du pratar med kommer att vilja veta mer. Det här hjälper dig kommunicera med potentiella kunder som inte känner till ditt företag eller din bransch.
Virgins grundare Richard Branson har sagt att ”Det viktigaste är att vara kortfattad. Min personliga känsla är att en bra idé kan skrivas ner på baksidan av ett kuvert.”
Allt som är längre än det du kan skriva på baksidan av ett kuvert drar ut på tiden när du säger det högt. Personer vill förstå problemet som din produkt eller tjänst löser åt dem. Och ju snabbare de börjar prata och ställa frågor, desto bättre.
Kan du sammanfatta din affärsidé så mycket att du kan twittra den? Det låter kanske som en konstig fråga, men den här övningen är mycket effektiv för att definiera ditt företags syfte i enkla termer.
En mobilapp för barnomsorg kan exempelvis sammanfatta sin verksamhet såhär: ”Vi skapar ett referensnätverk mellan föräldrar som vill hitta pålitliga leverantörer av och experter inom barnomsorg.”
En mobilapp för barnomsorg kan exempelvis sammanfatta sin verksamhet såhär: ”Vi skapar ett referensnätverk mellan föräldrar som vill hitta pålitliga leverantörer av och experter inom barnomsorg.”
Om du kämpar med att sammanfatta din affärsidé lika kortfattat som i exemplet ovan hjälper de här sex stegen dig formulera din affärsidé på ett strukturerat och tankeväckande sätt.
- Beskriv de problem folk hade innan ditt företag fanns.
- Presentera lösningen
- Backa upp med fördelar
- Visa vad som gör ditt företag unikt
- Övertyga genom att beskriva någon som redan har gynnats
- Öva på att framföra din pitch
Klicka för att ladda ner det här arbetsbladet.