Beräknad lästid: 3 minuter
Det här är den perfekta tiden på året att knyta an till kunderna … och det är knappt du behöver lämna butiken för att göra det. (Såvida du inte väldigt gärna vill det förstås!) Om ditt mål är att samspela med befintliga och potentiella kunder på ett roligt och minnesvärt sätt kan du anordna ett popup-evenemang precis utanför dörren.
Genom att göra något spännande utanför butiken kommer du kunna locka kunderna från utsidan och in.
1. Flyers
Skicka med en fysisk påminnelse om din verksamhet – exempelvis en flyer eller ett vykort. Sätt dem i ett stativ eller en ställning, eller lägg dem i en prydlig hög i ena hörnet av bordet. Uppmuntra förbipasserande att ta ett exemplar innan de går och stoppa ner ett i deras påse om de köper något.
Tips från Vistaprint
Material som flyers, vykort och broschyrer är bra sätt att förmedla det du vill ha sagt … och gör det enkelt att skicka med kunderna all information de behöver om ditt företag.
2. Meshbanderoller
Dra till dig uppmärksamhet på långt håll med en iögonfallande banderoll. Meshbanderoller är utmärkta för utomhusevenemang eftersom de är gjorda av polyester som tål både ljus och vatten. Du behöver inte oroa dig för vind eller regn!
Se till att du skapar en banderoll med varumärkets färger och att du har med företagets namn och logotyp. Din logotyp ska kunna gå att se på avstånd för att locka kunder på håll, och du kan ha med annan information som något från menyn, som går att läsa när de kommer närmare.
3. T-shirts
Som småföretagare är det mycket effektivt för uppmärksamheten att bära kläder med varumärket på. Så se till att du representerar ditt företag under hela evenemanget från det att kunderna börjar strosa förbi. Ett av de enklaste sätten att göra det är med profilkläder, exempelvis en T-shirt med logotypdesignen på. Förutom att främja medvetenheten kan en T-shirt med varumärket på även öka trovärdigheten – den visar att du är professionell och kan ge företaget större legitimitet.



Fler sätt att göra kunderna intresserade:
Organisera ett snyggt bord.
När du har dragit till dig uppmärksamheten med en banderoll får du se till att folk faktiskt kommer fram och hälsar. Gör det genom att snyggt visa fram vad du har att erbjuda – det kan vara så enkelt som att ta ett hopfällbart bort med en mässduk med varumärket på. Dekorera med några basprodukter från din butik och se till att det alltid finns gott om provexemplar och reklammaterial.
Tips från Vistaprint
Väck intresset hos förbipasserande med en energifylld display. Du kanske kan spela musik eller göra något ”live” (som att blanda smoothies!), så att kunderna får se dig in action.
Erbjud dem något.
Det är ett utmärkt sätt att dela ut gratisprover … men vad kan du göra för att uppmuntra potentiella kunder att komma tillbaka? Se till att de vykort och flyers du delar ut innehåller ett bra specialerbjudande eller ha ett bonussystem för stämplar på baksidan av visitkortet. Att locka besökare till att komma tillbaka är ett utmärkt sätt att omvandla nyfikna förbipasserande till betalande kunder.
Samverka lokalt.
Småföretag är en väsentlig del av varje lokalområde, så visa hur engagerad du är på nästa evenemang. Samla in pengar till ett lokalt välgörande ändamål eller be kommunens politiker, viktiga personer i näringslivet eller lokaltidningen att titta förbi. (Då kan ditt evenemang även få lite gratis publicitet i tidningen!) Att samverka lokalt kan verkligen vara fördelaktigt. Håll dig uppdaterad om lokala evenemang, som sommarfestivaler eller loppisar, så att du då kan passa på att interagera med det ökade antalet besökare.
Var social.
Förutom att sprida ryktet om ditt evenemang på sociala medier kan du uppmuntra besökare att dela foton från din popup-butik på sina egna konton. Skapa en hashtag för ditt evenemang så att du enkelt kan hitta inläggen senare, och uppmuntra förbipasserande att följa dig på sociala medier. Se också till att ordna någonting som de *vill* fotografera – du kanske kan hänga upp ett Instagram-kompatibelt bakgrundsskynke så att dina produkter ser extra lockande ut (varför inte lite färggrant smoothiegarnityr)? Skapa en hashtag för ditt evenemang så att du enkelt kan hitta inläggen senare, och uppmuntra förbipasserande att följa dig på sociala medier. Se också till att ordna någonting som de *vill* fotografera – du kanske kan hänga upp ett Instagram-kompatibelt bakgrundsskynke så att dina produkter ser extra lockande ut (varför inte lite färggrant smoothiegarnityr)?
Allt du behöver veta om att anordna ett trottoarevenemang
- Flyers
- Vykort
- T-shirts
- En effektfull dekoration
- Lockande kampanjer och specialerbjudanden
- Lokalsamverkan
- En speciell hashtag