Så utnyttjar du visitkortets baksida: 11 kreativa designidéer

Beräknad lästid: 3 minuter

Visitkortet innehåller en mängd nödvändig information om ditt företag. På kortets framsida böra logotypen framträda klart och tydligt tillsammans med namnet på företaget. På baksidan finns det mer utrymme att vara kreativ på – det kan vara med en QR-kod eller rader för tidsbokning. Här kan du hitta 11 kreativa sätt att använda visitkortets baksida på och kolla in hur några småföretagare har gjort när de utnyttjat det här utrymmet.

  1. Lägg till en QR-kod.
  2. Ha med lite praktiskt information.
  3. Erbjud en belöning.
  4. Var social.
  5. Framhäv ett kundomdöme.
  6. Ha med något extra.
  7. Visa upp din slogan.
  8. Påminn kunden om nästa inbokade tid.
  9. Tacka dina kunder.
  10. Ha med en karta till där du finns.
  11. Berätta din historia för kunderna.

1. Lägg till en QR-kod.

Utrymmet på visitkort är begränsat. Så om du vill dela något som kräver mer plats kan du skicka kunderna vidare till din hemsida – precis som Clutch Creations ägare Kristi Frank har gjort på sina kort. Oavsett om det är en restaurangmeny, dina specialtjänster eller en nätbutik du vill länka till är det enkelt för kunderna att hitta dit med hjälp av en QR-kod och sedan läsa mer om ditt företag, göra en onlinebeställning eller boka en tid.

2. Ha med lite praktiskt information.

Säljer du en produkt eller erbjuder en tjänst som kräver uppföljning? Lägg till detaljer på baksidan av visitkortet. Det kan vara en lista över rekommenderade hårvårdstips eller instruktioner för uppvärmning av hämtmat. Eller din restaurang eller lokal kanske har många spännande evenemang inbokade framöver. Tryck det kommande evenemangsschemat på baksidan av kortet.

3. Erbjud en belöning.

Visitkortets baksida är den perfekta platsen att belöna kunder för deras lojalitet eller överraska dem med ett specialerbjudande. Om det innebär någon typ av belöning för kunden att spara på visitkortet spelar det ingen roll om det är i form av en bonuskortsdesign som ska stämplas eller ett välkomsterbjudande med en gratisgåva.

4. Var social.

Berätta för kunderna var du finns på sociala medier. På baksidan av visitkortet kan du ha med symbolerna för olika sociala medier du är verksam på tillsammans med ditt användarnamn. Gör som CXDSN:s butik och infoga lite text som uppmuntrar kunderna att följa dig och tagga dig i sina inlägg. Du kan också lägga till en QR-kod som länkar till din profil på valfri kanal.

5. Framhäv ett kundomdöme.

Positiva kundomdömen är utmärkta marknadsföringsverktyg – även på visitkortet. Använd det tomma utrymmet för att framhäva några ord dina kunder har sagt om dig och var inte rädd att uppdatera till ett nytt omdöme varje gång du beställer en ny omgång visitkort.

6. Ha med något extra.

Överraska och gläd dina kunder med något speciellt på baksidan av visitkortet. Driver du en restaurang eller en bar? Ha med receptet på din signaturefterrätt eller -drink så att kunderna kan laga till den hemma. Är du kringresande tarotkortsläsare eller spådam/-man? Lägg till månadens horoskop på visitkortets baksida. Kan du en rolig historia relaterad till din bransch? Locka fram skratt bland kunderna genom att trycka det på kortets baksida.

7. Visa upp din slogan.

Har du en bra tagline eller slogan för ditt småföretag? Ge den en chans att sticka ut på visitkortets baksida, precis som Clutch Creations gör på sina kort. Ägaren Kristi Frank använder den här copy-raden för att skapa en mönstereffekt som verkligen drar blickarna till sig.

8. Påminn kunden om nästa inbokade tid.

Vill du påminna kunden om när nästa frisörbesök är eller när de behöver ett oljebyte? Lämna plats på visitkortets baksida för att anteckna datum och tid för nästa bokade tid.

9. Tacka dina kunder.

Att lägga till ett tack med en liten text på baksidan av visitkortet är ett enkelt sätt att visa dina kunder uppskattning. Oavsett om du skickar med ett visitkort i en postad beställning, som By Holly gör, eller häftar fast det på kvittot, är det en enkelt gest du kan nå långt med – och som gör själva öppnandet lite mer speciellt.

10. Ha med en karta till där du finns.

Lägg till något mer än bara adressen på visitkortet – ha med en karta som visar var din fysiska butik finns. Det kan vara extra praktiskt om det är svårt att hitta till din plats (du kanske delar studio med andra hantverkare) eller om du vill visa kunderna var de kan parkera.

11. Berätta din historia för kunderna.

Vill du ge dina kunder lite bakgrundsinformation om ditt företag … utan att ta upp för mycket utrymme? Inkludera en betydelsefull anekdot eller ett statement företaget har – som Yukon Soap Company gör på sina fyrkantigt visitkort. Det ger kunderna en bättre uppfattning om vem du är, speciellt om de nyligen kom i kontakt med ditt företag.

Stort tack till de här småföretagarna för att de delar med sig av hur de använder sina klistermärken! Kolla in dem på Instagram:

@_cxdsn
@yukonsoapscompany
@hollyfrocks
@thats.clutch
@theklayshop
@crownandglorytattoo