Beräknad lästid: 5 minuter
Underskatta inte effekten av omdömen på nätet när det gäller ditt företag. Tänk dig att följande inträffar: Du är sugen på hamburgare, och du letar efter ett ställe som ligger nära och har öppet. Internet är kanske dit du först vänder dig för att hitta en restaurang, och du väljer kanske den som har fina omdömen om hur färska ingredienserna är, hur trevlig personalen är och hur bra priserna är – och hur himmelskt goda burgare de gör.
Omdömen har en stark inverkan, och det gäller för alla företag, inte bara för restauranger. Elektriker, revisorer, frisörer, grafiska formgivare, hundvakter… det som sägs om det du jobbar med spelar stor roll för din framgång, både nu och i framtiden.
Effekten av omdömen på nätet
Hur viktiga är egentligen omdömen på nätet? Titta på statistiken från 2022 Local Consumer Review Survey:
- 98 % av konsumenter läser omdömen på nätet på sina lokala företag, och 77 % läser “alltid” eller “regelbundet” omdömen på nätet när de letar efter företag som finns i närheten
- 78 % av konsumenter använder Internet för att hitta information om lokala företag minst en gång i veckan – 21 % av dem gör det varje dag
- Endast 3 % av konsumenter kan tänka sig att kontakta ett företag som har ett genomsnittsbetyg på två stjärnor eller lägre – en siffra som har minskat från 14 % sedan 2020
- 74 % av konsumenter har lämnat ett omdöme av ett lokalt företag de senaste 12 månaderna
Vill du veta hur du kan få in fler omdömen på nätet? Följ de här fem stegen för att boosta ditt goda rykte och ta ditt företag till nästa nivå:
- Se till att det är enkelt för kunderna att lämna företagsomdömen på nätet.
- Be dina kunder att lämna ett omdöme på nätet.
- Hantera negativa omdömen på rätt sätt.
- Dra nytta av omdömen på nätet för att förbättra ditt företag.
- Ha med positiva omdömen i din marknadsföring.
1. Se till att det är enkelt för kunderna att lämna företagsomdömen på nätet.
För att få in fler omdömen på ditt företag måste du synas på omdömesplattformar. Men var börjar man?
Enligt Local Consumer Review Survey använder 81 % av konsumenter Google för att utvärdera sina lokala företag under 2022. Det är inte bara en stor ökning (med 63 %!) från 2020, utan det är också ett sökverktyg som används mycket mer regelbundet än dess konkurrenter – inklusive Yelp (53 %), Facebook (48 %) och TripAdvisor (36 %).
Det innebär att din första viktiga uppgift är att skapa en Google företagsprofil. Börja med att lägga till eller verifiera ditt företag på Google, sedan kan du fylla i din profil med all nödvändig information om ditt företag. Ha med allt det grundläggande som telefonnummer, adress och öppettider samt varumärkesprofilerade delar som din logotyp.
När din Google företagsprofil väl är igång kommer kunderna att hitta den när de söker efter ditt företag online – och då kan de enkelt lämna ett omdöme där. Du kan också svara på omdömen och interagera med kunderna direkt från din företagsprofil på Google, vilket gör det enkelt att hantera omdömena och säkerställa att dina kunder känner sig sedda.
Google är den mest använda plattformen att lämna omdömen på, men trots det kan det vara värt att skapa profiler även på Yelp, Facebook eller andra omdömesplattformar som är mer inriktade på företag i din bransch. Ju fler omdömen desto bättre!
2. Be dina kunder att lämna ett omdöme på nätet.
Enligt Local Consumer Review Survey angav 75 % av konsumenter att de var mer positivt inställda till ett företag om de läste ett positivt omdöme om det. Därför är det viktigt att få så många positiva omdömen som möjligt – och det innefattar att be dina kunder om hjälp.
Det finns många olika sätt att be dina kunder om omdömen. Om du står på god fot med en kund kan du fråga personen rakt ut om hen vill skriva ett omdöme om sin erfarenhet av verksamheten – glöm inte att tydligt visa var och hur man gör för att lämna omdömet. Du kan också ha med förfrågningar om att lämna omdömen på nätet på ditt reklammaterial, på förpackningar, på butiksdisplayer, på företagets hemsida eller på andra ställen där du kommer i kontakt med kunderna.
Och om du verkligen vill öka chanserna för att de lämnar ett omdöme kan du erbjuda något i gengäld. Här är några idéer som du kan prova:
- Om du äger ett kafé kan du erbjuda en gratis kopp kaffe till kunder som kan visa upp för baristan att de har lämnat ett positivt omdöme.
- Äger du en restaurang? Erbjud en kostnadsfri förrätt vid köp av en huvudrätt när kunder lämnar ett omdöme på Google.
- Om du äger en butik kan du erbjuda kunderna rabatt på deras nästa köp när de lämnar ett omdöme.
- Har du en salong eller ett spa? Ge kunderna en extra behandling när de lämnar ett omdöme.
Det är också viktigt att be kunderna att lämna omdömen regelbundet. Enligt Local Consumer Review Survey tar nästan hälften av konsumenterna bara notis om omdömen som har skrivits den senaste månaden. Det handlar alltså inte bara om ju fler omdömen, desto bättre, utan även ju fler nya omdömen, desto bättre!
Tips från VistaPrint
Lägg till ett reklamvykort eller en magnet med ditt telefonnummer och en meny via QR-kod. På så sätt behöver dina kunder inte ödsla tid på att leta efter informationen när de vill lägga en beställning och din verksamhet blir ihågkommen som enkel.
3. Hantera negativa omdömen på rätt sätt.
Det spelar ingen roll hur fantastiskt ditt företag är eller hur noga du är med att skapa positiva erfarenheter för dina kunder. Förr eller senare kommer det en kund som inte alls är imponerad … och denne kan mycket väl ha ett negativt omdöme som respons.
Men ett sämre betyg då och då behöver inte sänka ditt företag – så länge du vet hur du ska hantera negativa omdömen på rätt sätt. Här följer några beprövade metoder att ha i åtanke när du hanterar negativa omdömen på nätet.
- Medge problemet och be om ursäkt. Det bästa sättet att besvara ett negativt omdöme är att göra det med en gång. Medge problemet och be om ursäkt till kunden för deras prövning.
- Åtgärda problemet om det är möjligt. Om du kan erbjuda en lösning på problemet kan du göra det i ditt svar. Om omdömet till exempel säger att de fick betala för mycket för dina tjänster erbjuder du dig att återbetala dem för deras extrautgifter.
- Be om en andra chans. När du har bett om ursäkt och försökt åtgärda situationen ber du kunden om en möjlighet att erbjuda dem en bättre upplevelse och se om de är villiga att ge dig en andra chans. Locka sedan med något som kan få dem att göra affärer med dig igen – det kan vara rabatt på nästa köp eller en ersättningstjänst som du bjuder på.
4. Dra nytta av omdömen på nätet för att förbättra ditt företag.
Det går inte att göra alla nöjda och därför är det viktigt att ta negativa omdömen med en nypa salt. Men om du hela tiden får negativa omdömen är det viktigt att ta till dig av vad kunderna faktiskt säger och använda deras återkoppling till att förbättra ditt företag.
Tänk på följande situationer:
- Om du till exempel får flera omdömen som säger att kundservicen brister kan du investera i extra utbildning för dina anställda så att de kan skapa en mer positiv kundupplevelse.
- Om flera personer påpekar att din butik alltid är stängd när de kommer dit kanske du ska omvärdera dina öppettider.
- Om flera av dina omdömen nämner att dina priser är för höga kanske du ska ta en titt på din prissättning i jämförelse med dina konkurrenter, och justera den om det är möjligt.
- Har du fått flera omdömen om förseningar? Planera på ett bättre sätt så att du kan hinna till utsatt tid.
5. Ha med positiva omdömen i din marknadsföring.
Att få fler omdömen på nätet är en del av ekvationen. Men när de positiva omdömena väl har kommit in vill du såklart dra så mycket nytta av dem som möjligt. Så varför inte använda dem i marknadsföringssyfte? Få dina kunders tillåtelse att återanvända deras omdömen på reklamflyers, som kundcitat på hemsidan eller som framhävda fördelar på dina sociala medier. Att visa upp äkta vittnesbörd från verkliga kunder är ett utmärkt sätt att bygga förtroende med nya kunder och främja din trovärdighet som småföretag.