Beräknad lästid: 3 minuter
Det kan kännas spännande och kul att starta företag. Men att ”lansera” företaget är bara en bit av pusslet. När du väl är igång måste du lista ut hur du bäst knyter an till dina idealkunder och håller deras intresse igång – det är det som gör att ditt företag fortsätter växa.
Oavsett om ditt företag är nyare eller om du har varit med ett tag och nu vill ta dig till nästa nivå ska du ta del av de här 5 sätten att få företaget att växa.
- Börja med en marknadsföringsplan.
- Utöka din digitala närvaro.
- Sök efter möjligheter till samarbete.
- Experimentera med olika marknadsföringsstrategier.
- Dra nytta av din befintliga kundbas.
1. Börja med en marknadsföringsplan.
Innan du vidtar några åtgärder för att få företaget att växa behöver du en marknadsföringsplan. Tänk på den som företagets färdplan. Företagets marknadsföringsplan ska hjälpa dig att ta dig från den punkt där du befinner dig nu (en nysatsning som vill växa) till den punkt där du vill vara (ett framgångsrikt företag med mängder av kunder och intäkter) och se till att varje strategi eller metod som du använder hjälper dig att ta dig dit.
Marknadsföringsplanen bör också innehålla all information du behöver för att effektivt marknadsföra ditt företag och få det att växa, bland annat:
- Dina kunder. Vem är din idealkund? Ju mer specifik du är när det gäller vem du försöker nå med din marknadsföring, desto effektivare blir satsningarna.
- Dina konkurrenter. Vilka är dina konkurrenter på marknaden? Hur når de ut till dina kunder? Ju mer du vet om konkurrenterna, desto bättre rustad är du för att positionera dig själv som ett bättre alternativ.
- Marknadsföringsstrategi och mål. Vilka marknadsföringsstrategier tänker du använda för att nå ut till dina målkunder? Vilka mål har du för dessa strategier? Om du inte är på det klara med vad du försöker åstadkomma med din marknadsföring, kommer det att bli svårt att utvärdera om din strategi är framgångsrik.
Tänk på att din marknadsföringsplan kan komma att utvecklas och förändras med tiden. Men en plan ger dig en tydligt utstakad väg för hur du ska få ditt företag att växa … och säkerställer att åtgärderna du vidtar för dig närmare dina mål.
2. Utöka din digitala närvaro.
Digital närvaro är en viktig komponent för att få ett småföretag att växa. Men för många företagare har digitala initiativ hamnat i skymundan när de byggt upp verksamheten personligen. Så varför inte ta dig tid nu att omprioritera din digitala strategi? Fokusera på att utöka din digitala närvaro för att bygga relationer, nå ut till nya kunder och sälja till befintliga.
Det finns flera sätt att öka småföretagets onlinenärvaro – börja med den här att göra-listan.
- Optimera din hemsida. Alla som besöker din hemsida är en potentiell kund. Försök hitta sätt att skapa engagemang bland dessa besökare och skapa tillväxt genom hemsidan. Du kan till exempel starta en blogg som ger användbar information till din målgrupp, installera ett AI-baserat chattrobotprogram för att svara på vanliga frågor från kunder eller fräscha upp e-handelsupplevelsen.
- Var social. En av marknadsföringens gyllene regler är att engagera din målgrupp där den redan finns, och just nu finns din målgrupp i sociala medier. Sociala medier kan vara ett fantastiskt sätt att nå ut till nya kunder och vårda relationer – för att inte tala om att det är ett av de bästa sätten att få verksamheten att växa. Börja skapa innehåll och föra konversationer på de plattformar som dina kunder använder mest och erbjud dina följare förmåner så att de gör slag i saken (som exklusiva rabattkoder).
- Pröva att annonsera i sociala medier. Att göra inlägg i dina kanaler i sociala medier är ett bra sätt att nå ut till din målgrupp. Men om du vill att ditt varumärke ska bli synligt för nya kunder kan annonsering i sociala medier vara en bra metod. Och eftersom annonsplattformar för sociala medier (som annonser på Facebook och Instagram) gör det möjligt för dig att anpassa, skräddarsy och rikta dina annonser, kan du se till att annonserna visas för de personer som med störst sannolikhet kommer att konvertera till kunder.
3. Sök efter möjligheter till samarbete.
Det kan vara svårt att få ett företag att växa – men som tur är behöver du inte göra det ensam. Att samarbeta med andra företag som inte är konkurrenter (men har en liknande kundbas) kan vara ett bra sätt att få ditt småföretag att växa. Ditt varumärke exponeras för potentiella kunder och din räckvidd ökar.
Låt oss säga att du äger en ekologisk juicebar och vill locka hälsomedvetna personer från närområdet till din butik. Du skulle kunna kontakta gym eller träningsanläggningar i närheten för att se om du kan ha ett popup-evenemang i deras lokaler där deras kunder får provsmaka dina produkter och veta mer om ditt företag. Eller kanske försöker du få igång snacket om din teprenumerationstjänst. Du skulle kunna vända dig till företag som säljer färdiga matkassar och höra om de kan tänka sig att lägga med ett varuprov (tillsammans med en rabattkod) i kommande kassar så att kunderna kan avnjuta ditt te efter maten.
När du kontaktar dina potentiella partners ska du även framhäva vilket värde du kan bidra med i samarbetet. Vad kan du erbjuda dem (och deras kunder) som får dem att vilja samarbeta med dig? Det kan vara en procentandel av försäljningen, marknadsföring på sociala medier eller en introduktionsrabatt.
Tips från VistaPrint
När du väl har inlett ett partnerskap ska du se till att berätta om det. Du kan berätta om det nya samarbetet i ett nyhetsbrev, via skyltning i butiken eller med några inlägg i sociala medier. Designa en affisch som speglar båda era varumärken med VistaCreate.
4. Experimentera med olika marknadsföringsstrategier.
Det finns ingen lösning som fungerar för att få alla småföretag att växa. En strategi som hjälper ett företag att hitta hundratals nya kunder kanske fallerar totalt för ett annat. Om du vill få ditt företag att växa effektivt är något av det bästa du kan göra att experimentera med olika strategier tills du hittar en som fungerar för ditt företag och dina kunder.
Kanske upptäcker du att din strategi för innehållsmarknadsföring regelbundet ger kvalificerade potentiella kunder som du kan konvertera till betalande kunder men att dina broschyrer inte ger samma typ av avkastning. Eller så märker du att personliga marknadsföringsevenemang genererar massor av försäljning … men att intäkterna inte alls ökar på samma sätt när du har lanserat en ny digital annonskampanj.
Kom ihåg att det inte finns ett universellt eller bergsäkert sätt att få ditt företag att växa, så experimentera med olika marknadsföringsstrategier tills du hittar det som fungerar bäst.
5. Dra nytta av din befintliga kundbas.
Dina befintliga kunder vet redan hur det är att göra affärer med dig, oavsett om de anlitar dig för att utföra tjänster eller om de köper dina produkter Och om de fortsätter att göra affärer med dig betyder det att de är nöjda med upplevelsen … så varför inte dra nytta av din befintliga kundbas?
Be dina befintliga kunder att rekommendera dig till vänner och familj eller uppmuntra dem att skriva omdömen på Google eller Trustpilot. Identifiera dina mest lojala kunder och be dem att skriva en rekommendation till din webbplats – eller ännu hellre spela in en rekommendationsvideo som du kan dela i dina sociala medier. Glöm inte att tacka dem för hjälpen med något fint som en gratisprodukt eller rabatterad tjänst.